کرونا چه بحران‌هایی در وضعیت بیمه خودرو در دنیا ایجاد کرده‌است؟

آسیبی که کرونا به بیمه خودرو زد

همه‌گیری کرونا بی‌تردید بحران‌ها و چالش‌های بزرگی برای صنعت بیمه ایجاد کرده‌است. اما بخش بیمه خودرو بیشتر آسیب دیده‌است. این آسیب‌ها چه بوده و چه راهکاری برایشان وجود دارد؟
05 مهر 1400
شناسه : 17
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه‌گیری کرونا بی‌تردید بحران‌ها و چالش‌های بزرگی برای صنعت بیمه ایجاد کرده‌است. اما بخش بیمه خودرو بیشتر آسیب دیده‌است. این آسیب‌ها چه بوده و چه راهکاری برایشان وجود دارد؟

همه‌گیری کرونا برای بسیاری از صنایع، نقطه آغاز بحران‌های جدی بود. صنعت بیمه هم از این بحران‌ها در امان نمانده‌است. برای نخستین بار، یک همه‌گیری در تاریخ معاصر، توانسته اقتصاد جهان را به زانو درآورد. طبیعی است که در چنین شرایطی، صنعت بیمه هم دچار آسیب‌ها و بحران‌هایی شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در جهان صرفا به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، کاهش ۰.۵ درصدی را تجربه کرده‌است. این‌ها به صورت کاملا شفاف نشان می‌دهد که بحرانی برای صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه شکل گرفته‌است.

این روزها مصرف‌کنندگان بیش از هر زمانی نسبت به مخارج خود آگاهی دارند. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هم به دنبال برهم خوردنِ زنجیره تامین، دچار خسارت و زیان‌های جبران‌ناپذیر شده‌اند. تجارت جهانی آسیب دیده  صنایع مختلف نظیر صنعت گردشگری، صنعت بیمه و بخش تولید دچار بحران شده‌اند.

همه‌گیری اثرات متفاوتی روی بخش‌های مختلف صنعت بیمه داشته‌است. افزایش نگرانی در رابطه با سلامتی باعث شده تقاضا برای بیمه سلامت بیشتر از گذشته شود. اما به صورت کلی، سایر بخش‌های بیمه دچار آسیب شده و هزینه‌هایی را متحمل شده‌است. عمده این هزینه‌ها ناشی از محدودیت‌های کرونایی است.

بیمه خودرو یکی از بخش‌هایی است که به شدت از همه‌گیری کرونا دچار آسیب شده‌است. در میانه بحران کرونا، کمتر کسی به دنبال خرید خودرو و موتور و بیمه آن است. به همین خاطر است که چالش‌هایی در این زمینه ایجاد شده که هم مربوط به حق بیمه و هم مربوط به تقاضای مشتریان می‌شود. ظاهرا کرونا، تصویری نه چندان مطلوب از آینده بیمه خودرو به ما نشان می‌دهد.

تصویر آینده

تا زمانی‌که درمانی برای کرونا پیدا نشود، محدودیت برای سفر هم پابرجا خواهد بود. مردم هنوز فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند و خبری از سفرهای تفریحی نیست. به دنبال این ماجرا، بیمه خودرو و همچنین مطالبات آن کاهش پیدا کرده‌است.

اوایل تعطیلات کرونایی، مردم نمی‌توانستند از وسایل حمل‌ونقل شخصی خود بهره بگیرند. در نتیجه خبری از تصادف و در نهایت خبری از مطالبات برای پرداخت خسارت نبود. این مرحله ظاهرا برای بیمه‌گران، منفعت‌هایی را به همراه داشت. اما خیلی زود، ماجرا عوض شد. بسیاری از مشتریان می‌دیدند که دیگر نیاز چندانی به بیمه نیست. در نتیجه اصرار داشتند که حق بیمه‌ها کاهش پیدا کند. این‌جا همان نقطه‌ای بود که بیمه‌گران با چالش مواجه شدند. برخی از شرکت‌ها در آمریکا و کشورهای اروپایی نظیر بریتانیا در مورد حق بیمه‌ها بازبینی‌هایی انجام دادند. اما عمده شرکت‌ها در این زمینه با مشکلاتی جدی مواجه شدند.

مروری بر فروش محصولات بیمه خودرو هم نشان می‌دهد شاهد کاهش ۲۰ درصدی در سطح جهانی بوده‌ایم. در بسیاری از کشورها بیمه خودرو، اجباری است. اما مردم از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده نمی‌کنند و به همین خاطر، لزوم به بیمه کردن آن هم نمی‌بینند. در مواردی که سیاست‌های جریمه‌ای وجود ندارد، آن‌ها اقدامی برای این کار نکرده‌اند. این مسئله در درازمدت هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

خطراتی مانند سرقت، بلایای طبیعی و نظایر این‌ها هنوز هم وسایل حمل‌ونقل شخصی را تهدید می‌کند. مردم هم بالاخره مسافرت را از سر خواهند گرفت و به این ترتیب تصادف هم دوباره رخ خواهد داد. پس مطالبات برای پرداخت خسارت‌ها دوباره به جریان می‌افتد. همه این‌ها به ما می‌گوید که بازار به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت اما روند آن بسیار آهسته خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ می‌تواند آغازی برای بیمه خودرو باشد. با انجام واکسیناسیون عمومی در کشورهای مختلف جهان و کم‌رنگ شدنِ حضور کرونا، می‌توان امید داشت که شرایط برای بیمه خودرو هم تغییر کند.

مهم‌ترین چالش برای بیمه‌گران این است که محصولات را طوری به مشتریان خود ارائه کنند که مشتری راضی باشد و هم خودشان به سود حداکثری دست پیدا کنند. شاید بهره‌گیری از اینشورتک‌ها بهترین راهکار در این شرایط باشد. اینشورتک‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافی را برای شرکت‌های بیمه کم کنند و با راهکارهای نوآورانه خود، محصولات را در اختیار مشتریان صنعت بیمه قرار دهند. به همین خاطر است که بهره‌گیری از اینشورتک، مهم‌ترین اقدام در دوران کرونا برای بیمه‌گران محسوب می‌شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4