چطور می‌توان مشکل تاخیر در پرداخت خسارت را حل کرد؟

معضلی به نام پرداخت به موقع خسارت

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که صنعت بیمه باید به آن بپردازد، پرداخت خسارت است. اما غالبا فرایند پرداخت خسارت در صنعت بیمه ایران با تاخیر انجام می‌شود. راهکار چیست؟
21 مهر 1400
شناسه : 158
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که صنعت بیمه باید به آن بپردازد، پرداخت خسارت است. اما غالبا فرایند پرداخت خسارت در صنعت بیمه ایران با تاخیر انجام می‌شود. راهکار چیست؟

پرداخت خسارت یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها در زنجیره ارزش صنعت بیمه است. تاخیر بیمه‌گران در پرداخت خسارت به مشتریان می‌تواند موجب نارضایتی آن‌ها شود و در نتیجه به نوعی جلوی پیشرفت صنعت بیمه را خواهد گرفت. براساس گزارش ایسنا، بیشترین میزان نارضایتی مردم از بیمه مربوط به فرایند پرداخت خسارت بوده‌است.

بسیاری از مشتریان با فرایندها و روند دریافت خسارت آشنا نیستند و به همین خاطر در زمان پرداخت خسارت با مشکل روبه‌رو می‌شوند. نیاز به مراجعه حضوری برای رسیدگی به روند پرداخت خسارت هم شرایط را برای مشتری پیچیده‌تر می‌کند و در نتیجه منجر به نارضایتی او می‌شود.

اسفند سال 99 بود که برخی از شرکت‌های بیمه شرایطی را فراهم کردند که خدمات پرداخت خسارت خودرو به صورت آنلاین انجام شود. واقعیت این است که شیوع بیماری کرونا، شرایط را برای مردم پیچیده‌تر کرده و بسیاری از افراد تمایلی ندارند برای دریافت خسارت به صورت حضوری به مراکز بیمه‌ای مراجعه کنند. خدمات آنلاین می‌تواند تا حدودی این مشکلات را از بین ببرد و حتی به فرایند پرداخت خسارت هم سرعت ببخشد.

تاخیر در پرداخت خسارت نه تنها موجب نارضایتی مشتریان می‌شود بلکه به نوعی جرم هم به شمار می‌آید. براساس گزارش خبرگزاری مهر، مجلس شورای اسلامی در سال 1394 با تصویب موادی از لایجه بیمه اجباری، در بخش مربوط به پرداخت خسارات، بیمه‌گر و صندوق را مکلف کردند حداکثر 15 روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز، خسارت متعلقه را پرداخت کنند. در واقع طبق این قانونی که تصویب شده، تاخیر در پرداخت خسارت به نوعی جرم محسوب می‌شود و می‌تواند پیگرد قانونی به همراه داشته باشد.

به‌رغم همه تلاش‌هایی که برای جلوگیری از تاخیر در پرداخت خسارت صورت گرفته، هنوز هم این پدیده در صنعت بیمه ایران امری نسبتا رایج است. علی‌اصغر جمعه‌ای، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان به چابک‌آنلاین گفته‌است: «نقش بیمه در تامین خسارت در بین تولیدکنندگان به خوبی جا افتاده و تاخیر در جبران و پرداخت خسارت، یک ضدتبلیغ برای صنعت بیمه به شمار می‌رود. بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای باید در مواقع اضطراری بسیار سریع به بررسی و پرداخت خسارات بپردازند.»

تحولات دیجیتال مناسب‌ترین پاسخ برای حل معضل تاخیر در پرداخت خسارت است. اسماعیل دلفراز، مدیرعامل شرکت بیمه ملت معتقد است صنعت بیمه در بخش پرداخت خسارت بسیار کند و سنتی عمل می‌کند در حالی‌که بحث خسارت، بازار جدیدی را برای صنعت بیمه ایجاد کرده و رضایتمندی ذی‌نفعان و مشتریان را افزایش می‌دهد.

به گفته دلفراز مشکل اصلی این است که روند تحولات دیجیتالی در صنعت بیمه کندتر از سایر صنایع صورت می‌گیرد و بین شرکت‌های بیمه‌ای، پل ارتباطی وجود ندارد.

آن‌چه در حال حاضر می‌تواند وضعیت پرداخت خسارت را بهبود ببخشد، بدون تردید ایجاد تحولات دیجیتال در صنعت بیمه است. فناوری‌های دیجیتال می‌تواند به بهبود این وضعیت در درازمدت کمک کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4