بیمه 4.0 چیست و چه کارکردی دارد؟

با بیمه 4.0، انقلاب بزرگ صنعت بیمه آشنا شوید

یکی از اصطلاحاتی که این روزها به گوش می‌خورد بیمه 4.0 است. در دنیایی که انقلاب چهارم صنعتی را تجربه می‌کند، صنعت بیمه هم باید متحول شود. بیمه 4.0 همان مسیر فرداست. اما در بیمه 4.0 قرار نیست فقط شاهد کاربرد فناوری باشیم، بلکه قرار است تحولاتی عظیم در این صنعت رخ دهد. این یعنی، در بیمه چهار، فقط شاهد دیجیتالی شدن ساده و همیشگی نیستیم بلکه قرار است فناوری به شکلی پیچیده مورد استفاده قرار بگیرد.
تاریخ: 17 آبان 1400
شناسه: 93

اتفاقی کاملا جدید در صنعت بیمه در حال رخ دادن است و آن انقلاب صنعتی چهارم است. در این انقلاب جدید، فناوری وارد صنعت شده و از جنبه‌های مختلف صنایع را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مرزهای میان دنیای فناوری دیجیتالی و دنیای فیزیکی از بین رفته‌است. این یعنی فناوری‌ها از همه سر درآورده‌اند. در حال حاضر فناوری به همه‌چیز شکلی تازه می‌بخشد از اقتصاد گرفته تا جامعه.

مردم از طریق اینترنت اشیا با یکدیگر شبکه‌هایی را ایجاد کرده‌اند و به این ترتیب نظامی کامپیوتری طراحی شده که در آن همه‌چیز به اینترنت متصل است. از لوازم خانه گرفته تا ماشین شخصی، همگی به اینترنت وصل هستند و می‌توان از این طریق به شکلی مطلوب‌تر از آن‌ها بهره گرفت.

بیمه هم دستخوش همین تغییرات و تحولات حوزه فناوری واقع شده‌است. وقتی شیوه زندگی، کار کردن و ارتباط برقرار کردنِ ما با آدم‌ها فرق کرده، طبیعی است که بیمه هم تغییر کند. به این ترتیب انقلابی جدید در صنعت بیمه رخ داده که به آن «بیمه 4.0» می‌گویند. اما در بیمه 4.0 قرار نیست فقط شاهد کاربرد فناوری باشیم، بلکه قرار است تحولاتی عظیم در این صنعت رخ دهد. این یعنی، در بیمه 4.0 ، فقط شاهد دیجیتالی شدنِ ساده و همیشگی نیستیم بلکه قرار است فناوری به شکلی پیچیده مورد استفاده قرار بگیرد.

انقلاب چهارم در صنعت بیمه امری جدید است اما می‌توان استراتژی‌هایی را برای بیمه‌گران در مورد بیمه 4.0 معرفی کرد که به کمک آن، موفقیت بیشتری را کسب کنند.

۱. هدف‌گذاری بخش‌های در حال ظهور

بیمه 4.0 ماهیت و طبیعیت کار در صنعت بیمه را تغییر داده‌است. بازاری جدید با شغل‌هایی جدید ظاهر شده‌اند. قرار است محصولاتی نو و متفاوت برای مشتریان طراحی شود. به این ترتیب بخش‌های جدیدی در حال ظهور در صنعت بیمه هستند که بیمه‌گران می‌توانند برای آن‌ها هدف‌گذاری کنند.

۲. جست‌وجوی حس‌گرها

بیمه‌گران این روزها بیش از بسیاری دیگر از صنایع به ابزارهایی که مجهز به حس‌گر هستند، روی آورده‌اند. این ابزارها به آن‌ها کمک می‌کند وضعیت مشتریان خود را بهتر رصد کنند. برخی از آن‌ها به بیمه‌گران این امکان را می‌دهد که مشتریان‌شان را با کسب‌وکار خود بیش از پیش درگیر کنند. پتانسیل‌هایی که در این ابزارها وجود دارد باعث می‌شود که در آینده تمرکز روی آن‌ها هم افزایش پیدا کند. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها این است که روی این ابزارها تمرکز کنید.

۳. پیش‌بینی و پیشگیری از نتایج نامطلوب

برنامه‌های بسیاری طراحی شده‌اند که می‌توانند از طریق اتصالات اینترنتی، وضعیت سلامتی را در مورد مشتریان بررسی کنند و این اطلاعات را در اختیار بیمه‌گران بگذارند. انتظار می‌رود در آینده با پیشرفت‌های فناوری، ابزارهای پیشرفته‌تری برای رصد وضعیت سلامت مشتریان تولید شود که فرصت‌هایی را پیش روی بیمه‌گران می‌گذارد و به آن‌ها امکان پیش‌بینی می‌دهد.

۴. خودتان را برای ربات‌ها آماده کنید

کمبود نیرو یکی از مسائلی است که صنعت بیمه می‌تواند با آن مواجه شود. اما یکی از استراتژی‌ها در بیمه 4.0 این است که روی ربات‌ها به عنوان نیروهای کاری تمرکز شود. پیشرفت‌های علم ربات‌شناسی و ساخت ربات به ایجاد ربات‌هایی که در صنعت بیمه به کار می‌آیند، کمک خواهد کرد. در واقع شکاف نیروهای انسانی را می‌توان به کمک این ربات‌ها پر کرد.

۵. درگیری برای کسب اعتماد

برای فروش موثر باید مشتریان را ترغیب کرد و این کار بدون جلب اعتماد، عملی نخواهد شد. در این زمینه اقدامات بسیاری را می‌توان در دستور کار قرار داد. بهره‌گیری از ربات‌های مشاور جزو مواردی است که می‌تواند به جلب اعتماد مشتری کمک کند. این ربات‌ها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینیِ پیشرفته، می‌توانند زمینه‌های علاقمندی مشتریان را پیدا کنند و به این ترتیب مسیری برای جلب اعتماد آن‌ها ایجاد خواهند کرد.

۶. انعطاف در عملکرد

اگر به دنبال فرصت‌های جدید هستید باید منعطف باشید. انعطاف در عملکرد جزو استراتژی‌های اصلی در بیمه 4.0 است. انعطاف به بیمه‌گران کمک می‌کند فرصت‌هایی برای عقد قراردادهای موثر بیمه‌ای به دست بیاورند.

مدل بیمه 4.0 نشان می‌دهد که مدل‌های پیشین در دنیای امروز صنعت بیمه جوابگو نیست. مدل‌های سنتی در دنیایی که انقلاب چهارم را تجربه کرده، نمی‌تواند چندان موثر باشد. رمز موفقیت در بهره‌گیری از مدل‌ها و استراتژی‌های جدید است. 

در همین رابطه