وقتی از نوآوری در صنعت بیمه صحبت میکنیم منظورمان بخشهایی است که طی 5 سال آینده با فعالیتهای نوآورانه، درآمد بیشتری را به دست خواهند داد. در واقع این بخشها مزیت بیشتری دارند و در نتیجه باید بیشتر به آنها توجه داشت.
همهگیری کرونا زندگی شخصی و حرفهای ما را در سرتاسر جهان متحول کردهاست. هنوز به صورت مشخص نمیدانیم که همهگیری چه مسیری را ادامه خواهد داد. با این حال هر کدام از ما باید به فکر برنامهریزی برای آینده باشیم. بیمهگران هم به دنبال بررسی و برنامهریزی برای آینده هستند. آنها باید چشمانداز صنعت بیمه برای 5 سال آینده را مشخص و استراتژیهای خود را برای کسب درآمد با برنامههای آیندهنگرانه همسو کنند تا از فرصتها در این مسیر بهرهمند شوند.
مطالعات موسسه اکسنچر نشان میدهد که صنعت بیمه در سال 2020 رشدی 6.1 تریلیون دلاری از محل حق بیمهها داشته و این رقم تا پایان سال 2025 به 7.5 تریلیون دلار خواهد رسید. البته هنوز برخی موارد ابهام دارند و به مرور مشخص خواهند شد.
البته عمده این رشد مربوط به دو غول بزرگ اقتصادی یعنی آمریکا و چین است. این دو کشور 67 درصد از بار رشد در صنعت جهانی بیمه را بر دوش میکشند. این نمودار وضعیت را به خوبی نشان میدهد.
نوآوری در حال حاضر امری مهم برای رشد در صنعت بیمه است. انتظار میرود سهم نوآوری در رشد بیمه به مرور افزایش پیدا کند چرا که به کمک آن، محصولات و خدمات نوآورانه و جدیدی ارائه خواهد شد. اما بیمهگران باید تشخیص بدهند که کدام نوآوری میتواند فرصتی برای رشد درآمد ایجاد کند.
چهار بخش مهم نوآوری
وقتی از نوآوری در صنعت بیمه صحبت میکنیم منظورمان بخشهایی است که طی 5 سال آینده با فعالیتهای نوآورانه، درآمد بیشتری را به دست خواهند داد. در واقع این بخشها مزیت بیشتری دارند و در نتیجه باید بیشتر به آنها توجه داشت.
- خدمات و محصولات سلامت/رفاه و عمر: ارزش درآمدی این بخش برای بیمهگران، 120 میلیارد دلار است. در نتیجه عمده تمرکز نوآوری باید روی محصولات و خدماتی باشد که این بخش را هدف گرفتهاست. البته نوآوریها باید برای بهرهمندسازی افراد سالمند باشد. بررسیها نشان میدهد تا سال 2030 بیش از 20 درصد از شهروندان آمریکایی بالای 65 سال خواهند داشت. از آنجا که امید به زندگی هم افزایش پیدا کرده، واضح است که باید بیشتر به فکر افراد سالمند بود. اولیت باید با ابزارهایی باشد که به ما امکان رصد وضعیت سلامتمان را میدهد.
- تهدیدهای سایبری، تغییرات اقلیمی و اقتصاد اشتراکی: این مواردی که گفته شد، سه ریسکی هستند که 115 میلیارد دلار از درآمد بیمه را تشکیل میدهند. برای مثال از ناحیه اقتصاد اشتراکی شاهد مالکیت کمتر افراد بر وسایل و داراییها هستیم که منجر به کاهش درخواست بیمه برای وسایل شخصی خواهد بود. در مورد تغییرات اقلیمی هم به خوبی میدانید که این روزها فجایع و بلایای طبیعی افزایش یافتهاست. در سال 2020 تعداد بلایای طبیعی بیشتر از همیشه بود و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد. تهدیدهای سایبری هم پس از شیوع کرونا شکلی جدیتر به خود گرفتند. همه اینها جزو مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
- یکپارچگی فناوری با محصولات سنتی: فناوری وارد عرصههای مختلف دنیای سنتی شده و آن را متحول کردهاست. بیمهگران هم باید از این فرصت استفاده کنند چرا که این فرصت ارزشی 120 میلیارد دلاری دارد. همهچیز باید هوشمند شود و این اتفاق به کمک فناوری ممکن خواهد بود. حالا که دسترسی به دادهها افزایش یافته، میتوان ریسکها را بهتر از گذشته تشخیص داد. اینها فرصتهایی بینظیر هستند که در اختیار بیمهگران قرار گرفتهاند. بیمهگران هم باید از این فرصتها نهایت بهره را ببرند.
- توزیع جایگزین: آخرین عرصهای که میتواند با نوآوری به درآمدزایی ختم شود بحث توزیع است. در حال حاضر شرکتهایی مانند تسلا به میدان آمدهاند و میتوانند محلی برای توزیع بیمه باشند. کافی است به شکلی نوآورانه به آنها متصل شوید و محصولات بیمهای را به کمک آنها به مشتریان بفروشید. این فرصت میتواند بیش از 125 میلیارد دلار ارزش برای صنعت بیمه داشته باشد.
فرصتها همهجا حضور دارند. کافی است کمی نوآوری به کارتان تزریق کنید و تجربهای جدید به مشتری خود ببخشید. در اکوسیستم جدید، همه میتوانند سود ببرند.