امروز یکی از مهمترین اتفاقات در صنعت بیمه تحول و تغییر نگرش افراد حاضر در این اکوسیستم است

فرهنگ سازی، چالش اصلی تحول دیجیتال

در سال‌های اخیر حضور استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها که فعلا در حوزه فروش بیمه نامه وارد عرصه بیمه شده‌اند تا حدودی تغییراتی را در حوزه فروش بیمه ایجاد کرده که می‌توان با راهبری صحیح این استارتاپ‌ها در طراحی محصولات و خدمات نوآورانه اتفاقات جدیدی را در این صنعت رقم زد و از پتانسیل و ظرفیت‌های آن‌ها نیز به شکل کاربردی استفاده کرد.
مدیر طرح تحول دیجیتال بیمه دی
تاریخ: 19 مهر 1400
شناسه: 152

 

تحول دیجیتال را می توان تغییری شگرف از تفکر تا عملکرد و برمحور فناوری های تحول آفرین تعریف کرد که از مهمترین ابزارهای فناوری آن می‌توان به هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیاء (IOT)، رایانش ابری، اپلیکیشن های موبایل، واقعیت مجازی (VR) و رسانه های اجتماعی اشاره کرد.

به جرات می‌توان گفت که امروزه تحول دیجیتال در اکثر مدل های کسب و کاری موفق نقش بسیار پررنگی داشته و تعداد زیادی از سازمان ها و کسب و کارها در سراسر دنیا تبدیل به زبده‌های دیجیتال شده اند. در کشور ما نیز در سال های اخیر مفهوم کسب و کار دیجیتال در محیط‌های مختلف کسب و کاری وارد و اتفاقات جدیدی را رقم زده که از شاخص ترین آن ها می‌توان به صنعت بانکداری، حمل و نقل عمومی و ... اشاره کرد که این موضوع در یک‌سال گذشته نیز به دلیل پاندمی کرونا سرعت بیشتری به خود گرفت. حضور نهادهای جدیدی مانند استارت‌آپ‌ها، فینتک‌ها، اینشورتک‌ها، رگ تک‌ها، اکوسیستم‌ها، پلت فرم‌ها و ظهور تکنولوژی‌های نوین مانند هوش مصنوعی، بلاک چین، IOT، تلماتیک،  بیگ دیتا، مدل های کسب کاری هر سازمانی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در صنعت بیمه نیز خوشبختانه تعدادی از شرکت‌های بیمه‌گر در این زمینه پیشرو بوده اند و با راه اندازی واحدهایی تحت عناوینی چون تحول دیجیتال یا کسب و کار دیجیتال در تلاشند تا تجربه‌های دیجیتالی نوآورانه را برای اکوسیستم فعال در این صنعت رقم بزنند، هرچند همان طور که در ابتدای یادداشت به آن اشاره شد موضوع تحول دیجیتال صرفا استفاده ابزاری از ابزارهای فناوری نبوده و شاید یکی از چالش های اساسی آن مباحث مربوط به فرهنگ سازی است.

در صنعت بیمه یکی از مهمترین اتفاقات در این حوزه، تحول و تغییر نگرش افراد حاضر در این اکوسیستم است. درصد بالایی از مردم جامعه ما هنوز بیمه را بیمه نامه شخص ثالث می شناسند و از سایر بیمه نامه ها و مزایای آن ها کاملا بی اطلاع هستند که مقایسه آمار نفوذ بیمه در ایران با متوسط دنیا بر این موضوع صحه می گذارد. تعدادی زیادی از مدیران و صاحب نظران این صنعت نیز همچنان مخالف استفاده از تکنولوژی و خدمات نوآورانه هستند چرا که آن را موجب تضعیف شبکه فروش سنتی می دانند.

در سال های اخیر حضور استارتاپ ها و اینشورتک ها که فعلا در حوزه فروش بیمه نامه وارد عرصه بیمه شده اند تا حدودی تغییراتی را در حوزه فروش بیمه ایجاد کرده که می توان با راهبری صحیح این استارتاپ ها در طراحی محصولات و خدمات نوآورانه اتفاقات جدیدی را در این صنعت رقم زد و از پتانسیل و ظرفیت های آن ها نیز به شکل کاربردی استفاده نمود تا مطابق با تعریف مکنزی به واسطه اینشورتک ها بتوان با ایجاد تحول یا حل مسائل در طول زنجیره ارزش از طریق به کارگیری فناوری و با رویکرد مشتری محور به خلق ارزش پرداخت.

به نظر وقت آن رسیده تا با استفاده از مفهوم تحول دیجیتال، تحولی در مفهوم بیمه ، بیمه داری و ارائه خدمات نوآورانه ایجاد کنیم و این مهم نیاز به پشتیبانی و حمایت نهادناظر و آگاه سازی مدیران و کارشناسان خبره این صنعت دارد و یادمان نرود تحول دیجیتال فرصت دیروز، الزام امروز و بقای فردای شرکت ها خواهد بود.

در همین رابطه