با اثرات نوسان نرخ ارز بر صنعت بیمه آشنا شوید

دلار با صنعت بیمه کشور چه می‌کند؟

نوسان نرخ ارز روی همه بخش‌های اقتصادی اثر می‌گذارد و صنعت بیمه هم جزو مواردی است که از این نوسانات اثر می‌پذیرد. این اثرپذیری در ایران به چه صورت است؟
تاریخ: 20 مهر 1400
شناسه: 149

نرخ دلار در اقتصاد ایران همیشه نقشی تعیین‌کننده داشته‌است. البته نرخ این ارز روی تمامی اقتصادهای جهان اثر می‌گذارد. بخش‌های مختلف اقتصاد کشور به شکلی متفاوت از نوسانات نرخ دلار تاثیر می‌پذیرند. برخی از بخش‌ها با نوسان نرخ ارز، دچار بحران می‌شوند، برخی سود می‌برند و برخی هم وضعیت متفاوت نسبت به شرایط دارند. صنعت بیمه هم جزو بخش‌هایی است که بالا و پایین شدن نرخ ارز روی آن اثر می‌گذارد.

معصوم ضمیری، عضو سندیکای بیمه‌گران در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر تاکید کرده که اصولا نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد، تاثیر زیادی روی صنعت بیمه ندارد: «اما شرکت‌هایی که دارایی‌های ارزی دارند، آن‌ها از تسعیر نرخ ارز منتفع می‌شوند و آن‌هایی که بدهی بیمه‌ای دارند باید آن را با نرخ بیشتری بپردازند.»

واضح است که با نوسان نرخ ارز، اقتصاد جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و صنعت بیمه از این قاعده اثرپذیری مستثنی نیست. براساس گزارش اقتصادآنلاین، مسائل ارزی از سه جهت می‌تواند روی صنعت بیمه اثرگذار باشد: درآمد، هزینه و مسائل اتکایی.

اصولا وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، نیاز به منابع ارزی هم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، سرمایه کارخانه‌ها هم به لحاظ ارزشی بالا می‌رود. در این شرایط باید حق بیمه افزایش پیدا کند و چنین اقدامی بی‌تردید روی درآمد شرکت‌های بیمه و اقتصاد کشور اثر می‌گذارد.

ضمیری درباره اثراتی که نوسان نرخ ارز روی تامین نیاز اتکایی می‌گذارد به مهر گفته‌است: «شرکت‌های بیمه که بیمه‌های مستقیم دارند اصولا نیازهای اتکایی خود را از بازارهای بین‌المللی تامین می‌کنند. اما در سال‌های گذشته مشکلاتی را در ارتباط با بازارهای بین‌المللی در صنعت بیمه داشته‌ایم که در حال حل شدن است اما تامین نیاز اتکایی در صنعت بیمه نیاز به ارز دارد. بنابراین، با افزایش نرخ ارز مبادله‌ای، ما هم باید بهای بالاتری را بپردازیم که به‌تبع از مشتری هم دریافت می‌شود.»

در گذشته شرکت‌های بیمه تلاش می‌کردند نرخ ارز را در زمان عقد قرارداد تامین کنند، در این حالت، تغییرات نرخ ارز پوشش داده می‌شود اما تغییرات نوسانی چنین اقداماتی را دشوار می‌کند.

نوسان نرخ ارز نوعی ریسک است که همه صنایع از جمله صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی افراد به دنبال دریافت خدمات بیمه‌ای در ارتباط با نوسان قیمت ارز هستند یعنی از بیمه‌گران درخواست می‌کنند که «بیمه نوسانات نرخ ارز» را در محصولات و خدمات خود قرار دهند. اما به گفته محمد آسوده، یکی از فعالان صنعت بیمه و عضو سندیکای بیمه‌گران، صنعت بیمه توان بیمه کردن نوسانات نرخ ارز را ندارد و در دنیا هم چنین چیزی چندان مرسوم نیست. البته نوسان بالای نرخ ارز اصولا در اقتصادهایی که وضعیت آرامی دارند، مشاهده نمی‌شود.

به صورت کلی می‌توان گفت نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت آن روی حق بیمه‌ها اثر می‌گذارد و منجر به افزایش حق بیمه می‌شود. طبیعی است که چنین موردی روی صنعت بیمه هم اثر می‌گذارد. هر تصمیمی که در کشور برای نرخ ارز گرفته می‌شود در نهایت به بدنه اقتصاد کشور فشاری را تحمیل می‌کند و صنعت بیمه در این زمینه استثنا نیست.

در همین رابطه