در سیّاره پلنت تلاش داریم میزبان ستارگان اینشورتک باشیم.

توسعه نوآوری اینشورتک نقطه تمرکز پلنت(بخش اول مصاحبه با ایمان ارسطو، مدیرعامل شبکه نوآفرینی پلنت).

ایمان ارسطو؛ مدیرعامل شبکه نوآفرینی پلنت اخیراً مصاحبه ای داشته است با پایگاه خبری تحلیلی چابک آنلاین پیرامون اهداف و رویکردهای این مرکز جهت توسعه نوآوری در صنعت بیمه. این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده است. در ادامه بخش اول آن را با یکدیگر خواهیم خواند.
تاریخ: 30 مرداد 1401
شناسه: 503

این روزها، همانند بسیاری از نقاط دنیا "نوآوری" کلیدواژه بسیاری از ، همایش ها، گفتگوها، پژوهش ها، ... در صنعت بیمه ایران است. در همین راستا پایگاه خبری و تحلیلی چابک آنلاین پای گفتگویی در این باره با جناب آقای ایمان ارسطو مدیرعامل شبکه نوآوری پلنت نشسته است.

آنچه که در ادامه خواهید خواند بخش اول این گفتگو است.

 

مدیرعامل شبکه نوآفرینی بیمه (پلنت)اظهارداشت: سازمان‎ها به دلیل وجود بروکراسی های معمول در نوآوری‌ به در بسته خورده و یا باید مکانیزم‌های طولانی مدتی را باید بگذرانند، این انقباض سازمانی در مقابل تلاش ها برای نوآوری در صنعت بیمه که صنعتی غالباً محافظه کار و به علت پیچیدگی های فنی تحت سیطره لایه های رگولاتوری متعدد است بسیار قوی تر هم هست،  به همین دلیل مراکزی همچون پلنت ایجاد می‌شوند تا ضمن رفع مشکلات فوق خارج از فضای سازمانی نوآوری‌ها را شکل، پروش و توسعه دهد.

ایمان ارسطو، بابیان اینکه پلنت ترجمان مفهومی است که در دنیا به اسم اینشورتک ها شناخته می‌شود، گفت: لایه اول تمرکز پلنت برروی توسعه نوآوری اینشورتک و لایه بعدی در حوزه فین تک است. (شبکه های نوآوری همچون پلنت برای شکل گیری اکوسیستم ها ضروری اند چرا که می‌توانند حلقه واسط بین صنایع مستقر مانند بیمه و بانکداری با کسب وکارهای نوپا یا همان استارتاپها باشند)

وی افزود: در ده سال گذشته مراکزی مانند شبکه نوآفرینی بیمه (پلنت) در دنیا توسعه پیدا کرده اند یعنی یک یا چند شرکت بیمه، بانک و یا موسسه مالی با یکدیگر اقدام به ایجاد چنین مراکزی می‌کنند تا بتوانند به نوآوری های مربوطه در حوزه فعالیت خود جهت داده و با کیفیت بهتر و خارج از بروکراسی معمول سازمان‌ها این روند را تسریع کنند.

ارسطو اذعان داشت که درمراکزی همچون پلنت رقبای فعال در صنعت بیمه و یا بانکداری با یکدیگر همکاری می‌کنند چراکه نوآوری هزینه‌های سنگینی دارد و بخصوص مستلزم تجمیع دانش از اکوسیستم های مجاور و بعضاً دور نیز هست، برای مثال راهکارهای نوین پرداخت که امروز در صنعت بیمه برای پرداخت حق بیمه ها یا در هسته های بیمه گری (core insurance) استفاده می‌شوند بدون تعامل دو اکوسیستم مجاور اینشورتک و فینتک قابل توسعه نبودند چون دانش این کار تا پیش از وجود مراکز تسهیل کننده ای مانند پلنت در سیلوهای مجزا در صنعت بیمه و بانکداری وجود داشتند.

 

به گفته وی، صنایع بانکداری و بیمه دنبال ورود به بخش‌هایی هستند که بسیاری از آنها نوآوری در درون صنعت نیستند و برخی از آنها نوآوری‌هایی هستند که چهارچوب فکری رایج کل آن صنعت را به چالش می کشند، درواقع صنایعی مانند بیمه در همکاری با مراکز نوآوری تنها به دنبال این نیستند که به چه نوآوری ‌هایی جهت دهند بلکه به این موضوع فکر می‌کنند که چه نوآوری‌‎هایی می‌تواند تهدیدی برای کل آن صنعت باشد.

مدیرعامل شبکه نوآفرینی بیمه (پلنت)، توضیح داد: به عنوان مثال رویکرد بیمه‌های همتا به همتا در دنیا چهارچوب بیمه گری، مدل های کسب و کار شرکت های بیمه‌ای را به چالش می‌کشد به این شکل که می‌گوید یکسری عرضه کننده ریسک و یکسری تقاضا کننده ریسک وجود دارند که می‌توانند در یک پلتفرم پیشرفته کنار هم قرار گرفته و به شرکت بیمه دیگر نیاز نیست.

 

پلنت رفع چالش‌های نوآوری در صنعت بیمه را سرعت می بخشد

ارسطو، ادامه داد: بنابراین مراکزی مانند شبکه نوآفرینی بیمه (پلنت) در دنیا و ایران به این دلیل شکل گرفته‌اند که بتوانند مشکلاتی که نوآوری با خود به همراه دارد را درون صنعت و یا با صنعت حل و تسریع کنند.

وی، بیان کرد: در صنعت بیمه ایران شرکت‌های بیمه در لایه فروش رقابت هایی با یکدیگر دارند که در برخی محصولات شدیدتر است و در بخش قیمت‌ها هم رقابت مقایسه‌ای با یکدیگر دارند.

مدیرعامل شبکه نوآفرینی بیمه (پلنت)، اظهارداشت: از سوی دیگر شرکت‌های بیمه‌ای بایکدیگر درلایه اتکایی و بیمه‌های کنسرسیومی همکاری مشترک، در لایه فنی همکاری‌های فنی و در لایه سندیکا ارتباط ائتلافی دارند بنابراین این شرکت‌ها در لایه‌های مختلف از رقابت کامل تا همکاری کامل روابطی را تعریف کرده‌انn.

ارسطو اذعان داشت که پلنت به دنبال آن است تا این روابط جزیره ای را به یک رابطه اکوسیستمی برساند و تلاش دارد این کار را در دو بعد به پیش ببرد.

وی، افزود: پلنت در بخش اول تلاش می‌کند تا با شبکه سازی و ارتباطاتی که بین شرکت های بیمه برقرار می‌کند به جاری شدن این ذهنیت کمک کند میتوانند ساختاری را در سازمان فعلی خود شکل و توسعه دهند که از راس تا بدنه شرکت حامی و علاقمند مشارکت در پروژه های نوآورانه باشد، بخصوص که هنوز ذهنیت غالب در شرکت های بیمه این است که نوآوری برابر با هر آن چیزی است که تکنولوژی نام دارد و افراد، فرهنگ نوآوری و آموزش ها در این معادله نادیده گرفته می‌شوند.

وی اینچنین ادامه می دهد که: پلنت در اکوسیستم نوآوری شکل گرفته است بنابراین در چهارچوب این اکوسیستم که نوپا نیز هست، می‌تواند به کمک ارتباطات بین‌المللی، دانشگاهی و تحقیقاتی خود که چابکی بیشتری در مقایسه با مراکز نوآوری داخلی شرکت‌های بیمه دارد پل واسطی باشد بین اکوسیستم اینشورتک و فینتک در ایران و خارج از ایران بخصوص در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA).

ارسطو، معتقداست که سرعت توسعه نوآوری در صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع کم بوده است که بخشی از آن به واسطه ارتباطات و ساختارهای رسمی است و شبکه نوآفرینی بیمه (پلنت) سعی می‌کند این ساختارهای رسمی را بشکند.

وی، تاکید کرد که پلنت یک مجموعه باز برای همه فعالین صنعت بیمه شامل دانشجویان، بازاریابان، مدیران، کارکنان، کارشناسان شرکت های بیمه، نمایندگان، کارگزاران، استارت اپ ها، پژوهشکده بیمه، نهادهای قانونگذار، نهادهای ناظر، سندیکای بیمه گران، انجمن های حرفه‌ای و صنفی صنعت بیمه است.

ارسطو گفت: شبکه نوآوری پلنت در اکو سیستم نوآوری ایران در کارخانه نوآوری است تا به همه بازیگران صنعت بیمه سرویس دهد و مجموعه‌ای باز است که مشارکت را از همه بخش های صنعت بیمه و همچنین بانکداری داشته باشد و از اسپانسرهای بیشتر برای این مجموعه هم استقبال می کند.

 

پایان بخش اول مصاحبه.