دکتر رابین کی‌یرا موسس دیجیتال اسکوتینگ از اثرات موج جدید کرونا بر بیمه می‌گوید

کرونا فرهنگ صنعت بیمه را تغییر داد

دکتر رابین کی‌یرا، موسس دیجیتال‌اسکوتینگ، یکی از اینشورتک‌های بزرگ و مطرح دنیا در گفت‌وگویی با سایت مانترا لبز از اثرات کرونا بر صنعت بیمه می‌گوید.
تاریخ: 25 دی 1400
شناسه: 452

آخرین رکودی که اقتصاد جهان تجربه کرده بود مربوط به سال  2008 و بحران بزرگ اقتصادی می‌شد. اکنون در شرایط همه‌گیری کرونا، دوباره در حال تجربه همان رکود اقتصادی هستیم و بسیاری از شرکت‌ها ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند. صنعت بیمه و اینشورتک‌ها هم در این وضعیت استثنا نبوده‌اند و با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند. دکتر رابین کی‌یرا، موسس دیجیتال‌اسکوتینگ، یکی از اینشورتک‌های بزرگ و مطرح در گفت‌وگویی با سایت مانترا لبز نگاهی عمیق‌تر به اتفاقات اخیر در صنعت بیمه و اینشورتک‌ها داشته‌است.

دیجیتال‌اسکوتینگ (Digitalscouting) پلتفرمی با بیش از 70 هزار دنبال‌کننده از میان رهبران فکری، کارآفرینان و مدیران ارشد بیمه‌ای است که از به‌روزترین روندهای کسب‌وکاری در جهان بهره می‌گیرد. دکتر رابین علاوه بر اینکه موسس این پلتفرم است، هم‌بنیانگذار کتاب اینشورتک هم به شمار می‌آید. او به عنوان مشاور و مربی استارتاپ‌ها هم فعالیت‌هایی دارد. رابین در این مصاحبه از اثرات کرونا بر بیمه در اروپا گفته‌است.

 

آیا بازارهای بیمه اروپا دوباره با بحران جدی مواجه هستند؟ آژانس‌ها و اهالی فعال و حرفه‌ای در صنعت بیمه چه اقداماتی داشته‌اند تا از تعطیلی‌های پی‌درپی در این صنعت، جان سالم به در ببرند؟

 واقعیت این است که طبق بررسی‌های ما در زمینه فروش وضعیت چندان مطلوب نیست. اما شرکت‌های بیمه‌ای در این شرایط موفق شده‌اند بهتر با مشتریان رایزنی کنند، جایگاه خودشان را تغییر داده‌اند و محصولات جدیدی را معرفی کرده‌اند. برخی از کارکنان شرکت‌های بیمه از فرصت‌های تعطیلی‌های کرونایی بهره گرفته‌اند و با نگاهی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، توانسته‌اند به رویکردهای بهتری برای ادامه کار و شیوه برخورد با مشتری دست پیدا کنند. البته آن دسته از بیمه‌هایی که از طریق بانک‌ها توزیع می‌شدند به دلیل تعطیلی‌های بانک‌ها، دچار مشکلات جدی شده‌اند. آن‌ها شیوه موثر ارتباط با مشتری را از دست داده‌اند.

در رابطه با پرداخت خسارت و مطالبات، هنوز خبر فاجعه‌بازی نشنیده‌ایم. حتی در بخش بیمه عمر هم شاهد افزایش ناگهانی مطالبات نبوده‌ایم. البته در مورد برخی بیمه‌ها مثل بیمه خودرو شاهد کاهش درخواست بوده‌ایم چرا که افراد کمتری نسبت به گذشته با خودروهای خود بیرون می‌روند. در واقع تصویری که پیش روی ما قرار دارد تا حدود پیچیده و درهم است. شرکت آکسا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه اعلام کرده‌است که در سه‌ماهه نخست سال 2021 در زمینه درآمد، رشد منفی 10 درصدی را تجربه کرده‌است. این رقم منفی به ما نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای تازه‌کار در صنعت بیمه به شدت دچار بحران شده و به نوعی برچیده شده‌اند. به هر حال تغییرات بزرگ و اثرگذاری در صنعت بیمه رخ داده‌است.

 

بیمه‌گران چطور می‌توانند کارکنان خود را مجهز کنند تا در دوران همه‌گیری باز هم فروش را افزایش دهند؟

 بستگی به فلسفه شرکت بیمه دارد. بسیاری از شرکت‌های بیمه در اروپا بسیار قدیمی و سنتی هستند و قدمت برخی از آن‌ها به قرن نوزدهم بازمی‌گردد. به همین خاطر فرهنگ پرقدرتی دارند و رابطه کارکنان و بیمه‌گران در آن‌ها بسیاری پیچیده است. اما شرکت‌های کوچک بیمه‌ای اغلب فضایی دوستانه و مطلوب دارند و به همین خاطر مدیران شرکت در رده‌های بالا به کارکنان خود در بخش فروش کمک می‌کنند. آن‌ها به شیوه‌ای موثرتر با کارکنان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

 

در فضای عادیِ جدید چه چالش‌هایی به لحاظ فناوری پیش روی بیمه‌گران قرار دارد؟

 صنعت بیمه باید به لحاظ فرهنگی تغییر کند. در واقع بخشی از کارهای روزمره‌ای که این صنعت باید در ارتباط با کارکنان و مشتریان خود انجام دهد، همین تغییر فرهنگ است. این فرهنگ جدید باید به گونه‌ای باشد که اهالی صنعت بیمه بتوانند به فکر، دل و صفحه موبایل مشتریان خود راه پیدا کنند. بیمه‌گران باید حضور اپلیکیشنیِ فعالی داشته باشند و از این طریق به ارزش‌های خود بیفزایند. برای این کار هم فقط به فناوری نیاز دارند.

 

چرا برخی از بیمه‌گران هنوز با تردید در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

بیمه‌گران سنتی نگاهی اغراق‌شده نسبت به ظرفیت‌ها و توانایی‌‌های هوش مصنوعی دارند. اما باید افرادی حضور داشته باشند که ظرفیت‌های هوش مصنوعی در صنعت بیمه را برای مدیران بیمه‌ای سنتی به صورت شفاف و روشن نشان دهند.

 

چه محصولات نوآورانه‌ای در صنعت بیمه در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت به مرحله اجرا در خواهند آمد؟

 به‌کارگیری برخی از روش‌های پرداخت که در آن‌ها ریسک کمتری وجود دارد، جزو مواردی است که در کوتاه‌مدت اجرایی خواهد شد. در میان‌مدت هم شاهد محصولاتی خواهیم بود که انعطاف بیشتری دارند. پذیره‌نویسی‌ها هم به شکلی ساده‌تر صورت خواهد گرفت. در واقع صنعت بیمه باید بیشتر به نقش خودش در جامعه فکر کند. به صورت کلی در درازمدت مواردی اجرایی می‌شوند که مسیر را برای مشتریان تسهیل خواهند کرد.

در همین رابطه