اکوسیستم در صنعت بیمه در حقیقت ابزاری برای چابکی آن به شمار میآید. دیجیتالی شدن باعث شده صنعت بیمه از مرزهای سنتی این صنعت عبور کند و به کسبوکاری ویژه و مدرن تبدیل شود. در واقع اکوسیستم به صنعت بیمه کمک کرده مدل کسبوکاری متفاوت برای خودش داشته باشد.
انتظارات مشتریان افزایش پیدا کرده و بهبود تجربه مشتری به یکی از اساسیترین مسائل در صنعت بیمه تبدیل شدهاست. به همین خاطر است که بیمهگران باید به کمک اکوسیستم دیجیتالی، نحوه ارائه خدمات به مشتریان را بهبود ببخشند. اکوسیستم دیجیتالی به یک مزیت مهم در صنعت بیمه بدل شدهاست.
ارکستری هماهنگ برای بهبود تجربه مشتری
اکثر بیمهگران هنوز نتوانستهاند اکوسیستم بیمهای خود را بسازند. کسبوکار آنها هنوز ریشه در سنتهای قدیمی صنعت بیمه دارد. به همین خاطر است که از با ساختاری خشک، مانع از برآورده کردن نیازهای مشتری میشود.
بحث تجربه مشتری در دنیای امروز، کاملا مرتبط با اکوسیستم است. در واقع اکوسیستم در صنعت بیمه میتواند ارکستری هماهنگ را خلق کند که به کمک آن تجربه مشتری بهبود پیدا خواهد کرد. البته بیمهگران برای دستیابی به این ارکستر هماهنگ نیازمند برنامهای مشخص هستند.
سه مرحله تا ایجاد اکوسیستم بیمهای
بیمهگران در شرکتهای مختلف با تجربههای متفاوت باید از مسیرهای متنوعی عبور کنند تا در نهایت به اکوسیستم بیمهای مطلوب خودشان برسند. اما به صورت کلی میتوان سه مرحله اصلی و اساسی را برای آماده شدن بیمهگران در مسیر اکوسیستم دیجیتالی در نظر گرفت:
به این ترتیب این سه مرحله میتوانند به ایجاد اکوسیستم بیمهای کمک کنند که در ادامه به صورت دقیقتر آنها را بررسی میکنیم.
۱. ارزیابی ساختار و آمادگی سازمانی
اکوسیستم بیمهای به بیمهگرانی نیاز دارد که نقش بیمهگران را در سازمانها و شرکتهای بیمهای بازتعریف میکند. البته پیش از اعمال هر تغییری، باید میزان آمادگی مدیران بیمهای برای ایجاد اکوسیستم دیجیتالی را ارزیابی کنید. در واقع باید ببینید سازمان یا شرکت بیمهای و مدیرانش تا چه اندازه آمادگی پذیرش اکوسیستم دیجیتالی را دارند.
گاهی به کارشناسان و متخصصان امر دیجیتال نیاز است. حتی شاید لازم باشد که شرکت بیمه، فردی را در این زمینه استخدام کند. بخشی از آمادگی برای ایجاد اکوسیستم دیجیتالی در صنعت بیمه، به اعتماد مدیران بیمهای مربوط میشود. در واقع آنها باید به فرایند تکامل سیستم و اثربخشی اکوسیستم در کسبوکارشان اعتماد داشته باشند.
۲. شناخت مشتری و رفع نیازهایش
محوریت و اولویت مشتری یا به عبارتی همان مشتریمداری، در کانون اکوسیستم بیمه قرار دارد. مشتریان امروزی که به نوعی خورههای فناوری هم هستند، تمامی نیازهای خود را از طریق خدمات فناورانه برطرف میکنند. به این ترتیب بیمهگران هم باید آنها را در اولویت قرار دهند و نیازهایشان را از طریق فناوری برآورده کنند. این اتفاق در قالب اکوسیستم بیمهای رخ خواهد داد.
گاهی برای رفع نیازهای مشتریان امروزی، لازم است از شراکت بهره بگیرید. برای مثال شراکت با استارتاپهای فعال در عرصه فناوری میتواند بسیار کمککننده باشد. به هر حال شرکای تجاری به شما کمک میکنند تجربه مشتری را بهبود ببخشید و خدمات بهتری را به او ارائه کنید. موفقترین شرکتها در عرصه ایجاد اکوسیستم در صنعت بیمه، مشتریمداری را اولویت خود قرار دادهاند.
۳. توسعه فناوریهای ضروری
بیمهگران بدون تردید باید معماری و ساختاری صنعت خود را بهروز کنند. آنها فرایندهایی در زمینه تجزیهوتحلیل داده دارند که به کمک فناوریهای جدید و امروزی میتوان این فرایندها را بهبود بخشید. اکوسیستم دیجیتالی در صنعت بیمه دقیقا با همین هدف طراحی میشود تا ابزارهای لازم برای تجزیهوتحلیل دادهها را در اختیار بیمهگران بگذارد.
به هر حال دادهها به بیمهگران کمک میکنند هم رفتار مشتری را تجربهوتحلیل کنند و هم اینکه خدمات بهتری به او ارائه دهند. در این مسیر، اکوسیستمی ایجاد میشود که همان اکوسیستم دیجیتالی است و مشتری را در اولویت قرار میدهد تا ابتدا نیازهای او از طریق کسبوکار بیمهای برآورده شود.
فراموش نکنید که اکوسیستم دیجیتالی در صنعت بیمه به صورت ویژه برای بهرهگیری بهتر از دادهها ایجاد میشود. شما باید فرهنگ به اشتراکگذاری دادهها از طیق فناوری را هم ایجاد کنید. در نهایت اکوسیستم دیجیتالی در صنعت بیمه به نوعی به معنای بیمه باز است که میتواند موفقیت در درازمدت را در این صنعت به همراه داشته باشد.