سه پله برای پیشرفت در بیمه

با اصلی‌ترین چالش‌های صنعت بیمه آشنا شوید

صنعت بیمه با چالش‌ها و فرصت‌های بیشماری روبه‌رو است. فناوری‌ها تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کرده‌است. برخی از این تحولات در قالب فرصت ظاهر شده و برخی دیگر هم شکل چالش به خود گرفته‌است. در واقع بسیاری از تغییرات باعث شده که این صنعت با چالش‌هایی مواجه شود.
تاریخ: 29 آبان 1400
شناسه: 268

صنعت بیمه با چالش‌ها و فرصت‌های بیشماری روبه‌رو است. فناوری‌ها تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کرده‌است. برخی از این تحولات در قالب فرصت ظاهر شده و برخی دیگر هم شکل چالش به خود گرفته‌است. در واقع بسیاری از تغییرات باعث شده که این صنعت با چالش‌هایی مواجه شود.

در این گزارش برخی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت بیمه را مرور می‌کنیم. درک این چالش‌ها می‌تواند به ارائه راهکار در این زمینه کمک کند

۱. دیجیتالی کردن شرکت‌های تجاری کوچک

شرکت‌های تجاری کوچک جزو کسب‌وکارهای پرسود در صنعت بیمه هستند. این بخش تازه در حال جان گرفتن در صنعت بیمه است. اما بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برای این بخش چندان ساده نیست. به همین خاطر است که ارزش این شرکت‌های تجاری کوچک در حال کم شدن است. البته این شرکت‌ها باید در بخش فناوری‌های جدید بیشتر سرمایه‌گذاری کنند تا از رقبای خود در صنعت بیمه عقب نمانند. اما قضیه فعلا در قالب چالش ظاهرا شده‌‌است.

این کسب‌وکارهای کوچک باید برای مشتریان خود فضایی فراهم آورند تا بتوانند تجربه‌ای دیجیتال از خرید خود داشته باشند. آن‌ها باید عموما در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند

۲.کالایی‌سازی

بیمه‌گران مدام در تلاش هستند تا خدمات جدیدی را به مشتریان خود ارائه کنند و از این طریق تلاش دارند به مشتریان جدید هم دست پیدا کنند. فناور‌های مدرن این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌آورد. اما نکته اینجاست که چنین فرایندهایی از مشتریان آن‌ها کالا ساخته‌است. این اتفاق به عنوان چالش در صنعت بیمه شناخته می‌شود. در این شرایط، مشتری احساس می‌کند صرفا کالاست و هیچ ارزش و اهمیتی برای بیمه‌گر ندارد. اما می‌توان این رویه را تغییر داد. آن‌ها باید محصولات خاص و ویژه در اختیار مشتریان خود بگذارند تا احساس خاص بودن را به آن‌ها منتقل کند.

۳.بهبود کیفیت داده‌های تحلیلی

داده یکی از مهم‌ترین دارایی‌ها در صنعت بیمه به شمار می‌آید. اما آنچه در مورد داده‌ها اهمیت دارد کیفیت آن‌هاست، نه کمیت‌شان. بیمه‌گران باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند. در حال حاضر تحلیل باکیفیت داده‌ها برای بیمه‌گران چالشی بزرگ محسوب می‌شود. اما می‌توان این وضعیت را تغییر داد. داده‌ها می‌توانند در جهت بهبود تجربه مشتریان از ارتباط با شرکت بیمه‌ای باشند.

بیمه‌گران برای اینکه چالش‌ها را در صنعت بیمه برطرف کنند باید به دنبال بهبود تجربه مشتری باشند. در واقع هرچه بیشتر در جهت مشتری‌مداری گام بردارند، بیشتر می‌توانند نسبت به آینده خود امیدوار باشند. شرکت‌های بیمه و بیمه‌گران در این صنعت باید بودجه‌ای را به این مسائل اختصاص دهند تا چالش‌هایشان در آینده کمتر شود.

در همین رابطه