این روزها بیمهگران با رقابتهای شدید و فشارهای قیمتی مواجه هستند. به همین خاطر است که بسیاری از آنها سعی دارند راههای نوآورانه را برای ادامه کسبوکار امتحان کنند و از این مسیر به درآمدزایی و رشد برسند. آنها که نوآوری را انتخاب نمیکنند در معرض خطر عقب ماندن قرار میگیرند.
مشتریان امروزی، اغلب خورههای فناوری هستند که تقاضای کالاها و خدمات شخصیسازی شده را دارند. این مشتریان به دنبال خدمات مشتریمحوری هستند که گزینههایی متعدد پیش رویشان قرار میدهد.
نوآوری برای بیمهگران فاکتوری کلیدی است که میتواند به افزایش سهمشان در بازار کمک کند و نفوذ مشتری را بهبود ببخشد. محصولات، خدمات و راهکارهای نوآورانه باعث میشود شرکتها نسبت به رقبای خود، برتری داشته باشند و مشتری آنها را انتخاب کند.
اگر نوآوری به شکلی موفقیتآمیز اجرایی شود، برای مشتری ارزشآفرینی خواهد داشت. البته نوآوریها باید چندین بار مورد آزمایش قرار بگیرند و از نظر همخوانی با قوانین و مقررات هم بررسی شوند.
شرکتها برای اینکه نوآوری را به سرعت و به صورت موثر اجرا کنند باید نقشه یا مسیر راه را در اختیار داشته باشند تا بتوانند فرایندها را به گونهای تکامل ببخشند که در خدمت مشتری باشد و در نهایت به مزیتی برای شرکت تبدیل شود. برای آشنایی با راهکارهای ایجاد نوآوری در شرکت، اینجا کلیک کنید.
ایجاد فرهنگ نوآوری
فرهنگ شرکتی باید به گونهای باشد که نوآوری در آن امری مهم تلقی شود. در این فرهنگ شرکتی، یکی از مهمترین مواردی که کارکنان باید نسبت به آن تشویق شوند، ارائه ایدههای نوآورانه و جدید است.
در محیط کاری که فرهنگ نوآورانه بر آن حاکم است، کارکنان و کارمندان صرفا به دنبال حفظ وضع موجود نیستند بلکه تلاش دارند فرایندها، خدمات، محصولات و کل نظام کاری را متحول کنند. آنها به ارائه ایدههای نو تشویق میشوند.
ارتباط بدون محدودیت با کارکنان به گونهای که احساس اعتماد به نفس کنند و بدانند هر چه میگویند شنیده میشود، باعث خواهد شد که هر یک از آنها انگیزه بگیرند و اقدام به نوآوری کنند. در واقع اینها همگی نقش حمایت و پشتیبانی از نوآوری را ایفا میکنند.
تشخیص مشکلات کسبوکار
چندین بار پیش آمده که چشمتان به محصولی بخورد و با خودتان بگویید چرا این ایده به ذهن من نرسید؟ بسیاری از ایدهها و محصولات نوآورانه همین اندازه واضح هستند و در زندگی روزمره ما حضور دارند.
نوآوری اصولا نقش برهمزنندگی را دارد ولی همراه با خود، بازاری جدید ایجاد میکند. به این ترتیب میتواند شبکهای از ارزشها بیافریند و هنجارها را تغییر دهد. برای مثال اوبر (Uber) توانست بازار تاکسیرانی را برهم بزند و فرصتهایی جدید در بازار خلق کند.
نوآوری اگر به شکلی موثر ایجاد شود این توانایی را دارد که بهبود در زنجیره ارزش ایجاد کند. شاید اصلا مشتری شما از آن آگاه هم نشود اما به هر حال وضعیت به کمک نوآوری تغییر کرده و این کلید موفقیت است.
برای ایجاد نوآوری گاهی نیاز به طوفان مغزی و ذهنی است. برای اینکه این طوفان را راه بیندازید میتوانید این پرسشها را از خود بپرسید:
این پرسشها میتواند جرقه ایدههای جدید را در کسبوکار شما بزند و مسیر را برای نوآوری هموار کند.
کشف راهکارهای بالقوه
نوآوری میتواند به شکلهای مختلف اتفاق بیفتد. وقتی مشکلی را کشف کردید، میتوانید به دنبال کشف راهکارهای نوآورانه بالقوه برای آن مشکل باشید. اما وقتی به راهکارهای نوآورانه رسیدید باید آن را ارزیابی کنید. این پرسشها میتواند شما را در مسیر ارزیابی راهکارهای نوآورانه کمک کند.
پاسخ به هر یک از این پرسشها میتواند مسیر شما را برای ادامه و اجرای یک راهکار نوآورانه روشنتر کند. در واقع از این طریق میتوانید مسیر نوآوری را تشخیص دهید.
هدف از نوآوری در نهایت این است که نیازهای مشتریان شما را برطرف کند و در نهایت شما را به سود در بازار برساند. پس همیشه در مسیر نوآوری، مشتری را هدف قرار دهید. در این مسیر، مطالعاتی هم برای بررسی میزان امکانپذیری ایدهتان انجام دهید. از هزینه گرفته تا دسترسی به فناوریها و سایر ظرفیتهای کسبوکار، همگی باید برای اجرای طرحهای نوآورانه مورد بررسی قرار بگیرند.
تقاضا در صنعت بیمه در حال تغییر است و برای پوشش آن، راهی جز نوآوری نیست. در نتیجه باید فرهنگ شرکتی را در این زمینه تقویت کرد تا کلیت فضا، محرکی برای نوآوری و موفقیت در بازار بیمه باشد.