در عصر کرونا پرسشی کلیدی وجود دارد که بیمهگران و نوآوران باید بتوانند به آن پاسخ بدهند: «کرونا چه تاثیری بر بلوغ اینشورتکها داشت؟» واقعیت این است که پاسخ به این پرسش میتواند نگاه ما را نسبت به صنعت بیمه، بازتر کند.
برخی از کارشناسان معتقدند این نقش بسیار پررنگ بودهاست. دیپو کیوی، مدیر امور مشتریان در شرکت آلیانز در هند میگوید: «ماهیت همهگیری، بلوغ اینشورتکها را سالها جلو انداخت.» به عقیده این مدیر، در عصر کرونا عمده رد پای مشتریان به شکل دیجیتالی درآمدهاست. به همین خاطر است که تاکید بر امور دیجیتالی هم بیشتر از گذشته شدهاست.
مشتریان این روزها انتظارات و مطالبات جدیدی دارند. اینشورتکها باید کاری کنند که از مشتری جلو بیفتند و پیش از او مسیر را هموار کنند. کرونا باعث شد اینشورتکها این مسیر را زودتر طی کنند و در نتیجه زودتر به بلوغ برسند.
برخی از کارشناسان میگویند فرایندها در کانون صنعت بیمه متحول شده و این تحول از طریق اینشورتکها حاصل شدهاست. پیتر تیلوکا، مدیر بخش قراردادهای شرکت خدمات مالی زوریخ میگوید: «کووید بدون تردید سرعت روند تغییرات را تشدید کده و باعث شده روحی تازه به بدن صنعت بیمه دمیده شود. در این مسیر، نقش اینشورتکها بزرگتر از گذشته شدهاست.»
به گفته تیلوکا، اینشورتکها در گذشته هم نقشهایی داشتهاند اما اکنون این نقش بزرگتر و پررنگتر از گذشته شدهاست. در حال حاضر عمده بار ایجاد تحول بر دوش اینشورتکها است. به همین خاطر آنها بیش از پیش در مسیر بلوغ گام برداشتهاند. همین امر هم باعث شده که راهکارهای نوآورانه به اصلیترین مسئله برای اینشورتکها تبدیل شود. آنها قرار است نوآوری را به صنعت بیمه هدیه کنند.
چالشهای بسیاری در دوران کرونا در صنعت بیمه ظاهر شدهاست. اینشورتکها وظیفه خود میدیدند و میبینند که این چالشها را برطرف کنند. همین امر به سادگی باعث شده که اینشورتکها بیشتر در مسیر بلوغ گام بردارند. در واقع این چالشها به بلوغ بیشتر آنها کمک کردهاست.
اما این فقط اینشورتکها نیستند که برای بهبود فناوریهای بیمهای و ارائه راهکار، کمک میکنند. صنعت بیمه در قالب سنتیاش هم به ضرورت و اهمیت بهکارگیری اینشورتکها پی بردهاست. در واقع صنعت بیمه میداند که همکاری با اینشورتکها یک فرصت است و میتواند بستری برای پیشرفت و توسعه بیشتر فراهم آورد. به این ترتیب میتوان گفت کرونا به شناخت بیشتر اینشورتکها از طرف فعالان صنعت بیمه هم کمک کردهاست.
حشمت روحیان، دستیار مدیر در شرکت بیمه کانادایی میگوید: «برای نخستین بار بحرانی شکل گرفته بود که زندگی همه ما را تحت تاثیر خود قرار میداد. ناگهان زندگی واقعی همه ما از بین رفت و زندگی مجازی و آنلاین جای آن را گرفت. فناوریها به امری مهم تبدیل شدند و مراحل پیشرفت آنها اهمیت ویژه پیدا کرد. به همین خاطر بیمهگران هم تصمیم گرفتند با اینشورتکها بیشتر از گذشته همکاری کنند. از این طریق توانستند زنجیره ارزش را بهبود ببخشند و روابط با مشتری را توسعه بدهند.»
واضح است که تکیه ما به دنیای آنلاین در دنیای پس از همهگیری بیشتر شد. اینشورتکها که دنیایشان بر پایه همین دنیای مجازی بنا شده، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفتند و به این ترتیب سرمایهگذاری در آنها افزایش پیدا کرد. همه اینها دست به دست هم دادند و فرصتی برای پیشرفت و بلوغ اینشورتکها فراهم کردند.
البته کرونا در همه بخشها چالشهایی را ایجاد کرد و در نتیجه برای اینشورتکها هم بدون چالش نبود. اما نکته اینجاست که اینشورتکها با رویکرد نوآورانه خود توانستند وضعیت را به نفع خودشان تغییر دهند. در واقع چالش کرونا به فرصتی برای پیشرفت اینشورتکها تبدیل شد.
کارآفرینها عمدتا در دوران کرونا با چالش روبهرو شدند. صنعت بیمه هم از این ماجرا مستثنی نبود. اما اینشورتکها وضعیت را متحول کردند.
این روزها افزایش بهرهوری و توجه به فناوریهای نوین به امری ضروری تبدیل شدهاست. در صنعت بیمه چنین امری تنها به کمک اینشورتکها محقق خواهد شد. شاید به همین خاطر است که کرونا نتوانست اینشورتکها را ضعیف کند بلکه توانست آنها را قویتر و بزرگتر از گذشته هم کند.