انگشت اتهام به سوی تغییرات اقلیمی

بحران تغییرات اقلیمی با صنعت بیمه چه می‌کند؟

سیل، آتش‌سوزی، طوفان و فجایع طبیعی دست به دست هم داده‌اند و خسارت‌های بسیاری به بار آورده‌اند. حالا شرکت‌های بیمه باید این زیان‌ها را پوشش دهند اما بار پوشش خسارت‌ها برای صنعت بیمه بسیار سنگین است.
تاریخ: 27 مهر 1400
شناسه: 173

حتما شما هم با خودتان فکر کرده‌اید که این روزها اخبار فجایع طبیعی بیش از هر زمانی به گوش می‌خورد. براساس گزارش سایت ووکس، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ خسارت‌های بلایای طبیعی که شرکت‌های بیمه باید جبران می‌کردند، به ۴۲ میلیارد دلار رسید. این رقم در یک دهه گذشته سابقه نداشته‌است. طوفان آیدا در آمریکا یکی از بحران‌هایی بود که این کشور را با خسارت‌های بسیاری روبه‌رو کرد.

تغییرات اقلیمی میزان خطرات را بالا برده و باعث شده تعداد فجایعی مانند طوفان‌ها، سیل‌ها، آتش‌سوزی‌ها و امواج گرمایی مخرب بیشتر شوند. تعداد جمعیتی که در معرض این خطرات قرار دارند هم نسبت به گذشته افزایش یافته‌است. جرومی هاگل، اقتصادداان ارشدی که در شرکت بیمه سوئیس ری فعالیت دارد می‌گوید: «تغییرات اقلیمی دلیل نخست برای خطرات درازمدت در آینده است.» اما آیا صنعت بیمه برای این خطرات درازمدت آمادگی لازم را دارد؟

بررسی‌های ریسرچ مارکت نشان می‌دهد ارزش جهانی صنعت بیمه در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵ تریلیون دلار بوده‌است. اکنون تغییرات اقلیمی به تهدیدی جدی برای این صنعت ۵ تریلیون دلاری تبدیل شده‌است. برخی کارشناسان می‌گویند بخش‌های مختلف صنعت بیمه هنوز در نیافته که رویدادهای بزرگ طبیعی به هم مرتبط هستند و این صنعت را از پای درخواهند آورد.

افزایش تعداد بلایای طبیعی باعث می‌شود بیمه‌نامه‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که هزینه‌های زیادی را به مشتری تحمیل کند. بدیهی است که حق بیمه‌ها باید افزایش پیدا کند. به این ترتیب برخی از مشتریان عملا نخواهند توانست از پوشش‌های بیمه‌ای بهره بگیرند. البته حتی اگر مشتریان هم این وضعیت را بپذیرند، فجایع طبیعی به دلیل شدت خسارت‌هایی که وارد می‌آورند دیر یا زود شرکت‌های بیمه‌ای را دچار بحران خواهند کرد.

یکی از نکات ظریفی که در مقوله تغییرات اقلیمی باید به آن توجه داشت این است که خسارت‌های ناشی از فجایع طبیعی به مرور یا تدریجی افزایش پیدا نمی‌کنند بلکه این خسارت‌ها یکباره و ناگهانی وارد می‌شود. به همین خاطر است که تنظیم بیمه‌نامه‌ها با آن‌ها هم کاری دشوار است.

برخی از قانون‌گذاران می‌گویند شرکت‌های بیمه‌ای باید بیش از پیش از وقوع خطرات آگاه شوند. برای مثال آن‌ها باید در زمینه پیش‌بینی بلایای طبیعی مجهز باشند. با این تاکتیک می‌توان تا حدودی شرایط را بهبود بخشید. اما این‌ها کار ساده‌ای نیست و نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای به آن دسترسی ندارند.

بسیاری از مدیران در شرکت‌های بیمه معتقدند اقدامشان نباید محدود به آمادگی برای بحران باشد بلکه باید راهی برای پیشگیری از بحران هم پیدا کنند تا بتوانند در درازمدت کسب‌وکاری پرسود و پایدار داشته‌باشند. به همین دلیل است که برخی شرکت‌ها تلاش دارند اقداماتی در زمینه تغییرات اقلیمی داشته باشند تا جلوی گسترش آن را بگیرند.

خطرات اقلیمی به قدری بزرگ هستند که شرکت‌های بیمه به تنهایی از عهده پیشگیری از آن‌ها برنمی‌آیند. دولت‌ها باید با آن‌ها همکاری کنند تا بتوانند جلوی ادامه بحران را بگیرند. برای مثال در آمریکا در ایالت کالیفرنیا، تغییرات اقلیمی باعث شده سطح آب دریا بالا بیاید و بسیاری از افرادی که خانه‌هایی در ساحل دارند اکنون در خطر هستند. دولت باید خانه‌های این افراد را خریداری کند و محل سکونت امنی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. به این ترتیب شرکت‌های بیمه‌ای هم در آینده از زیر آب رفتن این خانه‌ها تحت فشار قرار نخواهند گرفت.

بسیاری از شرکت‌های بیمه تصمیم گرفته‌اند خدمات بیمه‌ای خود را به شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ ارائه نکنند.‌ آن‌ها همچنین در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری هم نمی‌کنند. این اقدام هم در راستای پیشگیری از تغییرات اقلیمی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان است که شرکت‌های بیمه‌ای در کشورهای توسعه‌یافته از آن استفاده می‌کنند.

همه صنایع و بخش‌های اقتصادی در معرض خطر تغییرات اقلیمی قرار دارند اما برخی صنایع نظیر صنایع بیمه بیشتر احتمال دارد از افزایش خطرات آسیب ببینند. به همین خاطر است که همه اعضای این صنعت ۵ تریلیون دلاری باید دست به دست هم بدهند تا بتوانند شرایطی را برای پیشگیری از تغییرات اقلیمی فراهم آورند. همکاری دولت‌ها با شرکت‌های بیمه‌ای هم در درازمدت می‌تواند جلوی بروز بحران را در سطح جهانی بگیرد.

در همین رابطه