از لزوم اکوسیستم در صنعت بیمه آگاه شوید

اکوسیستم بیمه یعنی چه؟

واژه اکوسیستم برای اهالی صنعت بیمه به واژه‌ای آشنا تبدیل شده‌است. اما اکوسیستم به چه معناست و چرا آینده صنعت بیمه با آن شکل می‌گیرد؟
تاریخ: 19 مهر 1400
شناسه: 150

 حتما شنیده‌اید که گفته می‌شود اکوسیستم‌ها آینده صنعت بیمه هستند و احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که اصلا «اکوسیستم» یعنی چه؟ ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم نگاهی به این مفهوم جدید بیندازیم و به پرسش‌هایی از این دست پاسخ دهیم که اصلا اکوسیستم به چه معناست، چگونه عمل می‌کند و چرا برای بیمه‌گران اهمیت دارد و باید آن را در اولویت خود قرار دهند؟

اکوسیستم‌ها در حقیقت مجموعه‌ای از خدمات متصل به هم هستند که تجربه‌ای یکپارچه را برای مشتری ایجاد می‌کنند. در واقع شرکت‌ها در هر صنعتی با هم به گونه‌ای ارتباط می‌گیرند که بتوانند فرایندها را تسهیل و خدمات را به صورت یکپارچه و در کنار هم به مشتری ارائه کنند.

معمولا آن‌چه این روزها از آن سخن گفته می‌شود اکوسیستم دیجیتالی است. اگر بخواهید اکوسیستم دیجیتالی را تصور کنید کافی است چشم‌های خود را ببندید و دفتر کاری را ببینید که به نوعی مجازی شده‌است. این دفتر کار مجازی قرار است محصولات و خدمات مکمل در کسب‌وکار را ارائه کند. فضای مجازی علاوه بر اینکه هزینه‌ها را برای صاحبان کسب‌وکار کاهش می‌دهد، به آن‌ها کمک می‌کند فضایی راحت‌تر برای مشتریان خود فراهم کنند. در واقع مشتریان هم از این فضا سود می‌برند.

اکوسیستم دیجیتالی در فضایی آنلاین شرکت‌ها را به هم وصل می‌کند و به این ترتیب قابلیت‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد. به این ترتیب سازمان‌های مرتبط می‌توانند خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه کنند. در واقع چنین اکوسیستمی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که فرایندهای کاری را تسهیل کنند.

بیمه‌گران می‌توانند از فضای اکوسیستم به عنوان فرصتی برای بهبود ارائه خدمات بهره بگیرند. جهان امروز جهانی است که در آن همه‌چیز به هم متصل است. طبیعی است که شرکت‌ها هم برای پیشبرد کارهای خود به دیگران نیاز داشته باشند. در فضای بیمه‌ای، این نیاز بیشتر احساس می‌شود. شرکت‌های بیمه برای اینکه بتوانند خدمات خود را به شکلی باکیفیت‌تر به مشتری ارائه کنند کافی است از طریق ایجاد اکوسیستم، به این فضای متصل به هم، وصل شوند.

اکوسیستم‌ها این قابلیت را دارند که درها را به روی درآمدهای جدید بگشایند. در واقع زنجیره ارزش هم به کمک اکوسیستم به زنجیره‌ای قدرتمندتر و موثرتر تبدیل خواهد شد. هزینه‌ها از این طریق کاهش پیدا می‌کنند و رسیدگی به مطالبات برای پرداخت خسارت به مشتری به شکلی بهتر انجام می‌شود. به همین خاطر است که استراتژی اکوسیستم به یکی از کاربردی‌ترین موارد برای بیمه‌گران تبدیل شده‌است.

چالش‌ها و فرصت‌ها

صنعت بیمه معمولا به کندی به تحولات دیجیتالی پاسخ داده‌است. بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای هنوز هم وابسته به نظام موروثی هستند. آن‌ها باید عموم کارهای خود را از طریق نظام‌های قدیمی پیش ببرند. اما اکوسیستم می‌تواند همه‌چیز را یک‌باره متحول کند. به همین خاطر است که آن‌ها که درون اکوسیستم قرار ندارند در حقیقت در میدان رقابت حضور ندارند.

براساس گزارش‌های اکسنچر، 84 درصد از بیمه‌گران امروزی معتقدند استراتژی اکوسیستم موثرتری استراتژی است. علاوه بر آن، 54 درصد از بیمه‌گران هم به صورت فعال به دنبال بهره‌گیری از قابلیت‌های اکوسیستم در کسب‌وکار خود هستند.

البته بهره‌گیری از اکوسیستم بدون چالش نیست. برای مثال فناوری‌های زیادی نیاز است تا اکوسیستم دیجیتالی در صنعت بیمه برقرار شود و به مرحله جوابگویی برسد. سازمان‌های مختلفی که می‌خواهند از طریق اکوسیستم با یکدیگر در ارتباط باشند و خدمات خود را به مشتریان ارائه کنند ابتدا باید زیرساخت‌های لازم در زمینه فناروی را فراهم آورند.

طبق گزارش‌های موسسه مکنزی، ظرف یک دهه آینده، اکوسیستم‌ها به عنصر مرکزی برای بیمه‌گران تبدیل خواهند شد. بیمه‌گران از حالا باید بهره‌گیری از قابلیت‌های اکوسیستم را آغاز کنند تا بتوانند در یک دهه پیش رو، در زنجیره ارزش حرفی برای گفتن داشته باشند. چنین کاری نه تنها قابلیت‌های خودشان را در صنعت بیمه افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند مشتریان بیمه‌ای را هم به رضایت برساند.

در همین رابطه