چه کسی باید بیمه سیل را خریداری کند

آیا به بیمه سیل نیاز دارید؟

خطرات در هر لحظه و هر مکانی می‌توانند رخ بدهند. سیل هم جزو همین خطرات است. به همین دلیل است که باید پوشش بیمه‌ای مخصوص سیل را در نظر گرفت.
تاریخ: 23 مهر 1400
شناسه: 146

سیل به پدیده‌ای رایج در جهان امروز تبدیل شده‌است. عموما کسانی به صورت اجباری باید خانه‌های خود را به لحاظ خطر سیل بیمه کنند که واقعا در محدود خطر سیل قرار داشته باشند. اما نکته اینجاست که براساس گزارش بیزینس اینسایدر، در سال 2020 عمده سیل‌ها در مناطقی رخ داده که به عنوان منطقه پرخطر برای سیل شناخته نمی‌شوند. در گذشته هم گزارش‌ها نشان می‌دهد 30 درصد از سیل‌ها در مناطقی رخ می‌دهند که بیمه سیل در آن‌ها ظاهرا نیاز نیست و نباید در آن مناطق سیل رخ بدهد، با این حال باز هم سیل اتفاق می‌افتد. به همین خاطر است که بیمه سیل برای منازل به امری پیچیده تبدیل شده و خیلی‌ها که در منطقه خطر قرار ندارند هم به فکر این بیمه افتاده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد هر یک اینچ خسارت سیل در سال 2020 معادل 20 هزار دلار هزینه برای خانواده‌ها در آمریکا به همراه داشته‌است. در برخی از کشورها سیل امری نسبتا رایج است. برای مثال در آمریکا سیل زیاد رخ می‌دهد. به‌ویژه وقتی فصل طوفان می‌شود، سیل هم زیاد رخ می‌دهد.

یکی از نکات جالب توجه این اتس که اکثر صاحب‌خانه‌ها در نظرسنجی‌ها می‌گویند در صورت وقوع سیل آمادگی مقابله با آن را دارند اما در عالم واقعیت تنها 12 درصد می‌توانند از خودشان در برابر این بلای طبیعی محافظت کنند. به این ترتیب اطلاع‌رسانی در مورد میزان اهمیت بیمه سیل امری ضروری است.

بیمه سیل یکی از خدمات تکمیلی بیمه است که صاحبان ملک و خانه می‌توانند از آن بهره بگیرند تا در صورت بروز سیل، به کمک آن بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. هر گاه آب وارد خانه کسی شود و ساختار آن را به هم بریزد، سیل آمده‌است. در این شرایط واضح است که به پوشش‌های بیمه‌ای نیاز داریم. البته اگر در اثر شکستگی لوله یا اتفاقاتی از این دست، آب در خانه به راه بیفتد، سیل محسوب نمی‌شود و در نتیجه نوع بیمه آن هم فرق خواهد کرد.

معمولا در بیمه مسکن، خبری از بیمه سیل نیست. برخلاف بیمه خودرو که می‌تواند موارد زیادی را پوشش دهد، بیمه مسکن چنین قابلیتی ندارد و برای مواردی نظیر سیل باید آن را تحت پوشش بیمه سیل قرار داد. در واقع هر رویداد طبیعی به پوشش بیمه‌ای خودش نیاز دارد.

مشکل اینجاست که چطور باید تشخیص داد آیا بیمه سیل ضرورت دارد یا خیر. مکانی که خانه در آن واقع شده تا حدود زیادی می‌تواند تکلیف را روشن کند. کسانی‌که خانه‌های آن‌ها در مناطق ساحلی قرار دارد و همچنین کسانی‌که در گذشته در محل زندگی‌شان سیل آمده، بهتر است بیمه سیل را مد نظر داشته باشند.

آن دسته از افرادی که منزل‌شان در مناطق پرخطر قرار دارد قطعا باید ملک خود را نسبت به خطر سیل، بیمه کنند. نقشه‌ها و مراکزی هم وجود دارند که می‌توانند به افراد کمک کنند میزان در خطر بودن ملک خود را تشخیص دهند. البته برخی از نقشه‌ها قدیمی هستند. پس حتما باید به دنبال نقشه‌های به‌روز باشید چرا که تغییرات اقلیمی باعث شده خطرات به شکلی پیش‌بینی‌ناپذیر رخ دهند.

خطر امکان دارد در هر جایی و هر زمانی رخ دهد. سیل هم این روزها جزو همین خطرات است. به همین خاطر است که هر کسی باید خرید پوشش بیمه‌ای برای مواجهه با سیل را در نظر بگیرد.

در همین رابطه