بررسیهای قبلی نشان میدهد که شرکتها برای تولید ارزش با چهار مدل کسبوکار دیجیتال روبرو هستند.[1] شرکتهایی با مدل کسبوکار تولیدکننده محصولات ماژولار، از جهاتی بهتر از شرکتهایی با مدل کسبوکار Omnichannel یا مدل کسبوکار تامینکننده عمل میکنند (در حوزه خدمات مالی، شرکتهای با مدل ماژولار به طور متوسط 14.9% رشد درآمد و 9.6% حاشیه سود خالص بیشتری از صنعت خود دارند[2]). با توجه به این مزایا، احتمال میرود که بسیاری از شرکتهای متعارف بزرگ، برای تکمیل مدلهای کسبوکار تثبیت شده خود، محصولات ماژولار را نیز اضافه کنند. این مقاله توضیح میدهد که چگونه دو شرکت در حوزه خدمات مالی، Munich Re و WeBank، از سه مکانیسم کلیدی: سازمان چابک، سیستمهای ماژولار و تصمیمگیری Evidence-based برای توسعه محصولات ماژولار خود استفاده کردهاند.
این مقاله بصورت مشترک توسط Ina Sebastian و Nils Fonstad نوشته شده است.
سه مکانیسم برای توسعه مدل تولیدکننده ماژولار
شرکتهایی که مدل ماژولار را در پیش میگیرند، محصولات نوآورانه دیجیتال را به مشتریان شرکتهای دیگر ارائه میدهند، در واقع این امر نوعی استراتژی رشد از طریق شرکا است. در ادامه به سه مکانیسم (یعنی مجموعهای از قابلیتها و شیوهها) اشاره میشود که برای ایجاد سرعت و انعطافپذیری در توسعه پیشنهادات ماژولار برای شرکای جدید بسیار مهم هستند، در نتیجه ریسکهایی مانند عدم تعامل مستقیم با مشتریان و وابستگی به شرکا برای رشد کردن را نیز کاهش میدهند.
شرکتهای از قبل موجود، که مدل ماژولار را در پیش میگیرند، این مزیت را دارند که میتوانند از کسبوکار فعلی خود- مثلا دانش فعلی از مشتری- برای تقویت محصولات ماژولار استفاده کنند. شرکتهای جدید که فقط مدل ماژولار را در پیش میگیرند، معمولا دانش کمی از مشتری دارند و محصولات صرفا از طریق پلتفرم شرکا عرضه میشود. در این خلاصه تحقیقاتی توضیح داده میشود که چگونه دو شرکت خدمات مالی، Munich Re و WeBank، از این سه مکانیسم برای ایجاد محصولات ماژولار استفاده کردهاند. Munich Re چنین پیشنهادهایی را به عنوان بخشی از تحول دیجیتال شرکت خود (علاوه بر کسبوکار اصلی اتکایی) درنظر گرفت. WeBank این امر را از اولین روزهای تاسیس شرکت مدنظر قرار داد.
کارکرد این سه مکانیسم در تحول دیجیتال Munich Re
در سال ۲۰۱۶، شرکت بیمه اتکایی Munich Re تحول دیجیتالی را برای ایجاد پیشنهادهای دیجیتالی درآمدزا آغاز کرد. ارائه محصولات ماژولار B2B2C به شرکتهای بیمه دیگر، یکی از عمدهترین روشها برای تحقق این استراتژی بود (علاوه بر فعالیت محوری شرکت Munich Re که در حوزه بیمه اتکایی و به صورت B2B است). برای مثال محصول Realytix به شرکتهای بیمه دیگر کمک میکند تا کار ارزیابی ریسک را تسریع کنند.
کارکرد سه مکانیسم در تحول دیجیتال WeBank
بانک دیجیتالی WeBank زیر مجموعه هولدینگ Tencent ( مالک اپلیکیشن WeChat) است. WeBankمحصولات وام خود و خدمات پرداخت از/به حسابهای بانکی را از طریق اپلیکیشن WeChat عرضه میکند. سه مکانیسم اشاره شده، WeBank را قادر میسازد تا روشهای دیگر توزیع وام را نیز تجربه کند. به عنوان مثال، WeBank یک محصول وام اتومبیل را در پلتفرم شرکا (سایتهای فروش اتومبیل دست دوم) نیز ارائه میدهد. نقطه قوت اصلی محصول وام اتومبیل، توانایی آن در ارائه محصول از طریق شرکای مختلف اکوسیستم با سرعت بالا و هزینه کم است و از سه مکانیسم کلیدی به شرح زیر استفاده میکنند.
مترجم:
ژیلا رفیعی
Translated by: Zhila Rafee
منبع:
https://cisr.mit.edu/publication/2021_1001_ModularProducerValue_SebastianFonstad
برای اطلاع از نوشته های Ina Sebastian میتوانید با آدرس زیر او را در لینکدین دنبال کنید:
linkedin.com/in/ina-sebastian-9216301
برای اطلاع از نوشته های Nils Fonstad میتوانید با آدرس زیر او را در لینکدین دنبال کنید: