چطور می‌توان کسب‌وکار نوپای خود را به موفقیت رساند؟

۷ گام تا داشتن یک استارتاپ موفق

همه از ایده‌های خوب برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید برخوردارند اما مسئله این است که این ایده‌ها به یک استارتاپ موفق ختم شوند. برای موفقیت در کسب‌وکار استارتاپی، باید به معنای واقعی، کارآفرین باشید. طی این هفت گام می‌توانید از موفقیت استارتاپ خود حدودا اطمینان حاصل کنید.
تاریخ: 22 دی 1400
شناسه: 444

همه از ایده‌های خوب برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید برخوردارند اما مسئله این است که این ایده‌ها به یک استارتاپ موفق ختم شوند. حتی اگر کسی ایده‌ای محشر داشته باشد، الزاما به این معنا نیست که یک شرکت استارتاپی کاملا موفق هم راه‌اندازی خواهد کرد.

برای موفقیت در کسب‌وکار استارتاپی، باید به معنای واقعی، کارآفرین باشید. همیشه پیش از موفقیت به کمی بی‌خوابی، هزینه‌ای نسبی و وقت زیاد نیاز دارید. البته گاهی هم باید شکست بخورید تا در نهایت به موفقیت برسید.

ماراتن رقابت کسب‌وکارها

بسیاری از کسب‌وکارهای تازه‌کار و استارتاپ‌هایی که راه‌اندازی می‌شوند خیلی زود شکست می‌خورند. برخی هم به مرور زمان و در فاصله زمانی طولانی‌تر تسلیم می‌شوند. نگاهی به این نمودار نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی، طی ۱۰ سال نخست، شکست می‌خورند و از گردونه رقابت کنار می‌روند.

اما برای اینکه شرکت شما مسیر موفقیت را طی کند و عاقبتش به شکست ختم نشود، لازم است از راهنمایی و مشاوره بهره بگیرید. در عالم واقعیت باید هزاران قدم بردارید تا در نهایت استارتاپ شما به موفقیت برسد. اما می‌توان گفت ۷ قدم برای دستیابی به موفقیت در راه‌اندازی استارتاپ، کاملا ضروری است. این چند گام ضروری را مرور می‌کنیم:

۱. برنامه کسب‌وکار طراحی کنید

ایده داشتن یک چیز است، و تبدیل آن به واقعیت، چیزی دیگر. برای اینکه ایده شما رنگ واقعیت به خود بگیرد باید از برنامه کسب‌وکار برخوردار باشید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در میان کسانی‌که برنامه کسب‌وکار کاملی داشته‌اند تنها ۳۶ درصد توانسته‌اند به وام و سرمایه دست پیدا کنند. از میان آن‌ها، ۶۴ درصد توانسته‌اند استارتاپ خود را راه‌اندازی کنند. اما در میان کسانی‌که از برنامه کسب‌وکار درستی برخوردار نبوده‌اند، تنها ۱۸ درصد به وام و سرمایه دست یافته‌اند و از میان آن‌ها فقط ۴۳ درصدشان موفق شده‌اند کسب‌وکار استارتاپی خود را راه بیندازند.

واضح است که شما برای شروع هر کسب‌وکاری به پول و سرمایه نیاز دارید. اما برنامه مدون کسب‌وکاری می‌تواند به برگ برنده شما تبدیل شود، مزیتی که توانایی جذب سرمایه را به شما می‌بخشد. اما برنامه کسب‌وکار دقیقا به چه معناست؟

به صورت ساده می‌توان گفت اگر آینده شرکتتان را روی کاغذ بیاورید، برنامه کسب‌وکار طراحی کرده‌است. هر چه که می‌خواهید و قصد دارید به‌آن دست پیدا کنید را روی کاغذ بنویسید. معمولا برنامه‌ها، استراتژی کسب‌وکار استارتاپی شما را بین ۳ تا ۵ سال آینده مشخص خواهند کرد. به این ترتیب باید بگویید در بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله از کجا به کجا خواهید رسید. این همان برنامه کسب‌وکار است.

۲. راهی برای تامین بودجه در نظر بگیرید

سرمایه همان چیزی است که شما را به مقصد نهایی می‌رساند. خبری از معجزه نیست، باید به راه‌های دسترسی به سرمایه فکر کنید. هزینه استارتاپ‌ها معمولا در صنایع مختلف، فرق دارد. بودجه‌ای که برای استارتاپ خود نیاز خواهید داشت، به صنعتی بستگی دارد که در آن فعالیت می‌کنید.

گاهی یک استارتاپ معمولی با تعداد کمی از کارکنان و حقوقی اندک به سرمایه‌ای معادل ۱۰ هزار دلار نیاز دارید و با همین مقدار، کارش راه می‌افتد. گاهی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر و جذب میلیون‌ها دلار سرمایه نیاز است.

 

در آمریکا ماهانه به صورت متوسط ۵۶۵ هزار استارتاپ راه‌اندازی می‌شوند. این استارتاپ‌ها به صورت متوسط بودجه‌ای معادل ۷۸ هزار و ۴۰۶ دلار کسب می‌کنند. عمده این بودجه از جیب کارآفرینان تامین می‌شود. اصولا هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار هم بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

فراموش نکنید که ۸۲ درصد از کسب‌وکارها به دلیل شکست در دستیابی به بودجه مورد نظر، شکست می‌خورند. پس به همه راه‌های تامین بودجه به‌ویژه دریافت وام فکر کنید. در ضمن، در نظر داشته باشید که بانک‌ها معمولا وام اندکی را به کسب‌وکارهای تازه‌کار و استارتاپ‌ها اختصاص می‌دهند.

به صورت دقیق به سرمایه‌گذاران خطرپذیر فکر کنید. البته نوع کسب‌وکار در جذب سرمایه خطرپذیر موثر است.

این روزها استارتاپ‌هایی که در زمینه نرم‌افزار و فناوری فعالیت دارند نسبتا موفق‌تر از سایر استارتاپ‌ها در دیگر صنایع هستند. پس به دنبال سرمایه‌گذاران بالقوه در کسب‌وکار خود باشید.

۳. خودتان را با آدم‌های درست احاطه کنید

افرادی که با شما همکاری دارند قرار است به شما کمک کنند استارتاپ خود را راه بیندازید. پس به دنبال افرادی باشید که نگاهی قاطعانه به کسب‌وکار دارند. اینکه به چه تعداد نیرو نیاز دارید هم بستگی به صنعتی دارد که در آن فعالیت می‌کنید. البته اصولا تیم‌های استارتاپی کوچک و متمرکز هستند.

در ضمن بیمه را فراموش نکنید. نیروهایی که با شما آغاز به همکاری می‌کنند باید از بیمه هم برخوردار شوند و این باری سنگین بر دوش استارتاپ است. پس خیلی دقیق به نیروهایی که جذب می‌کنید، فکر کنید. در نهایت اگر به همه این مسائل فکر کردید می‌توانید اقدام به استخدام نیروهای کاری کنید.

۴. مکانی برای فعالیت در نظر بگیرید و وبسایت خود را راه‌اندازی کنید

استارتاپ شما به وبسایتی نیاز دارد که هر کسی بتواند با مراجعه به آن، درباره کار شما کسب اطلاع کند. به‌علاوه، همه کسب‌وکارها به محلی به عنوان دفتر کار نیاز دارند تا کارهای شرکتی را در آن پیش ببرند. پس پیش از آغاز به کار، حتما به این موارد و همچنین تامین بودجه آن فکر کنید. به دنبال ارزان‌ترین راه‌ها برای اجاره دفتر کار و راه‌اندازی وبسایت باشید. عمده هزینه باید صرف استراتژی برنامه کسب‌وکار شود.

در نظر داشته باشید که به پول و سرمایه در درازمدت نیاز خواهید داشت پس باید برای اجاره محل کار، پولتان را آتش بزنید. در این زمینه باید حساب‌شده خرج کنید. به هر حال همیشه این فرصت وجود دارد که کسب‌وکارتان را ارتقا دهید.

۵. در بازاریابی، خبره شوید

اگر از بازاریابی سر در نمی‌آورید، همین حالا باید اقدام کنید و یاد بگیرید چرا که مهم‌ترین ابزار برای پیش بردن استارتاپ است. شاید بهترین محصول را در جهان ارائه می‌کنید اما اگر از فنون بازاریابی‌ آگاه نباشید، نمی‌توانید از این محصول خوب، به سود خوبی برسید در نتیجه استارتاپتان هم به موفقیت نخواهد رسید.

با فنون بازاریابی دیجیتالی آشنایی پیدا کنید. بازاریابی از طریق محتوا و نظایر آن، جزو مواردی است که در راه‌اندازی استارتاپ باید روی آن تمرکز داشته باشید. فرقی نمی‌کند استارتاپ شما بزرگ باشد یا کوچک، به هر حال به راه‌های بازاریابی نیاز دارید.

۶. پایگاهی برای مشتری بسازید

اگر همه گام‌های بالا را طی کردید، می‌توانید کسب‌وکارتان را راه بیندازید. در قدم بعدی برای موفقیت استارتاپ، باید با مشتری ارتباط بگیرید. درهای کسب‌وکار خود را به روی مشتریان باز کنید. حالا وقت آن رسیده که مشتری را وادار به خرید کنید. البته تنها فروش به مشتری کافی نیست. نکته اصلی این است که مشتری پس از یک بار مراجعه و خرید از شما، باید باز هم به کسب‌وکارتان باز گردد. در واقع باید به فکر وفاداری مشتری باشید. (برای آشنایی با دلیل اهمیت وفاداری مشتری، اینجا کلیک کنید)

تنها راز وفادارسازی مشتری، بهبود خدماتی است که به او ارائه می‌کنید. پس تا جای ممکن، همیشه مشتری را در اولویت قرار دهید. به این ترتیب فضایی فراهم می‌شود که مشتری نسبت به مراجعه بیشتر به کسب‌وکار، راغب می‌شود. فروش تجمیعی یا همان تجمیع‌فروشی یکی از ترفندهایی است که به کمک آن می‌توانید از وفادار مشتری بهره بگیرید. (برای اطلاعات بیشتر از تجمیع‌فروشی، اینجا کلیک کنید)

۷. خودتان را برای هر چیزی آماده کنید

همیشه در راه‌اندازی استارتاپ و کسب‌وکار تازه، در انتظار اتفاقات نامنتظره باشید. راه‌اندازی استارتاپ کار ساده‌ای نیست. به هر حال همیشه اتفاقاتی است که می‌تواند مسیر را برایتان دشوار و ناهموار کند. اجازه ندهید سرعت‌گیرها، شما را دلسرد کنند. بهترین راه این است که همیشه آماده اتفاقات نامنتظره باشید.

در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار، چرخه‌ای وجود دارد که هر چند وقت یک بار به نوعی شکست یا بن‌بست ختم می‌شود. در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی امید خود را از دست ندهید و سعی کنید مسیر موفقیت را پیش ببرید.

همیشه در نظر داشته باشید که راه‌اندازی کسب‌وکار، اصلا ساده نیست اما اگر حساب‌شده عمل کنید، به بودجه فکر کرده باشید و استراتژی مشخصی در نظر گرفته باشید، با طی هفت گام ضروری که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید استارتاپ موفقی را مدیرت کنید.

در همین رابطه