این روزها تغییرات اقلیمی بشترین فشار را بر بیمه‌ها وارد می‌کند

خسارت بلایای طبیعی بر بیمه‌ها

خبرها نشان می‌دهند که افزایش گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی منجر به بروز بحران برای شرکت‌های بیمه شده‌است. آن‌ها تلاش دارند همه خسارت‌ها به هر صورتی پوشش دهند.
تاریخ: 05 مهر 1400
شناسه: 31

این روزها جهان با انبوهی از بلایای طبیعی دست‌وپنجه نرم می‌کند. فجایع طبیعی در سرتاسر جهان به شکلی همه‌گیر، منجر به خسارت شده و بحران‌هایی را به وجود آورده‌است. از سیل‌های مرگ‌بار در آلمان و چین تا آتش‌سوزی‌های یونان، کالیفرنیا و سیبری، همگی نشان می‌دهند که با بحران بلایای طبیعی مواجه هستیم و در این بین، شرکت‌های بیمه با بیشترین حجم خسارت‌ها مواجه می‌شوند. نمی‌توان به سادگی برای این محاسبه این خسارت‌ها، چرتکه انداخت اما واضح است که حجم این خسارت‌ها بالا رفته‌است.

تغییرات اقلیمی به شکلی شدید منجر به ایجاد رویدادهایی شده که صنایع مختلف تلاش می‌کنند در کنار آن، به فعالیت‌های خود ادامه دهند. صنعت بیمه هم در این ماجرا، تاثیراتی را پذیرفته‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمه‌گران تا اواسط سال 2021 ناچار شده‌اند 40 میلیارد دلار برای پوشش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی اختصاص دهند. این رقم برای مدت مشابه در سال گذشته معادل 33 میلیارد دلار بود. به سادگی می‌توان از طریق اعداد و ارقام، به فاجعه‌بار بودن این ماجرا پی برد.

در صنعت بیمه معمولا توجه ویژه‌ای به فجایع طبیعی مانند زلزله و طوفان و آتش‌سوزی می‌شود. اما معمولا تعداد وقوع این رویدادها به قدری نبوده که منجر به بروز بحران در هزینه‌های پوشش خسارت شود. اما اکنون به نظر می‌رسد که به دلیل تغییرات اقلیمی، شرایط به کلی تغییر کرده‌است. پوشش این رویدادهای طبیعی به شدت هزینه‌های شرکت‌های بیمه را در سرتاسر جهان بالا برده‌است.

واقعیت این است که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به معضلی تبدیل شده که هم نیاز به بیمه را افزایش می‌دهد و هم منجر به افزایش هزینه‌ها در بیمه می‌شود. افزایش گرمایش زمین و ادامه روند تغییرات اقلیمی هم وضعیت را در این زمینه ناپایدارتر کرده‌است. بیمه‌گران باید بیش از پیش خودشان را برای این بلایای طبیعی غیرقابل پیش‌بینی آماده کنند تا کمتر با خسارت و بحران مواجه شوند. البته صنعت بیمه تا کنون فعالیت‌های مطلوبی برای بهتر شدن شرایط و تحت کنترل در آوردن اوضاع داشته و تلاش‌هایش در این زمینه ادامه دارد.

در همین رابطه