بیمه‌گران در سنگاپور چطور با وجود چالش‌ها پیش می‌تازند؟

نگاهی بر وضعیت بیمه و اینشورتک‎‌ها در سنگاپور

اینشورتک‌ها در سنگاپور تلاش دارند با ارائه خدمات دیجیتالی و با بهره‌گیری از تحولات دیجیتالی، تغییراتی را در این عرصه ایجاد کنند. صنعت بیمه در این کشور با کمک اینشورتک‌ها بیش از ۵ هزار محصول را از طریق ۱۵۰ شرکت متنوع ارائه می‌کند.
تاریخ: 03 آذر 1400
شناسه: 294

اگر بخواهیم خیلی ساده در مورد وضعیت صنعت بیمه و  اینشورتک‌ها در سنگاپور به شما توضیح بدهیم اینطور باید بگوییم: ماجرا به کارت‌هایی که در دستتان است ارتباطی ندارد، بلکه در حقیقت به شکل بازی کردنِ شما مربوط می‌شود. وضعیت صنعت اینشورتک در سنگاپور دقیقا همین ماجرا را نشان می‌دهد.

بیمه شبیه به یک بادام درشت اما سفت و سخت است که نمی‌توان به سادگی به آن نفوذ کرد. این قضیه به‌ویژه در مورد شهرها صدق می‌کند. تصور کنید که سنگاپور هم یکی از کشورهای جهان با بالاترین تراکم در بازار بیمه است. بازار این کشور بر اساس حق بیمه خالص به درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی سنجیده می‌شود.

گزارش‌ها از سنگاپور نشان می‌دهد ۴۵ درصد از حق بیمه خالص در این کشور مربوط به مدیران و صاحبان کسب‌وکارهاست. رشد سالانه آن هم یک درصد در ازای کل بازار بیمه است.

نکته مهم در مورد وضعیت صنعت بیمه در سنگاپور این است که هنوز هم کانال‌ها و راه‌های سنتی و مشاوران مالیِ سنتی، اصلی‌ترین مرجع برای مشتریان در این عرصه محسوب می‌شوند.

در چنین بازار بالغی که متصدیان شرکت‌ها در آن حرف اول را می‌زنند، صنعت اینشورتک بی‌تردید با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود. در این‌جا به برخی از چالش‌های صنعت اینشورتک (فناوری بیمه‌ای) در سنگاپور پرداخته‌ایم.

صنعت اینشورتک در سنگاپور، آنقدر هم عقب نیست. بیش از ۸۰ فناوری بیمه‌ای در سازمان فین‌تک این کشور به ثبت رسیده‌اند. در زمینه سرمایه‌گذاری هم کسر و کمبودی در این بخش مشاهده نمی‌شود. بررسی‌های بی‌سی‌جی نشان می‌دهد ۲۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های حوزه فین‌تک در سال ۲۰۱۹ مربوط به اینشورتک‌ها در این کشور بوده‌است. در زمینه تحقیق و توسعه هم پیشرفت‌های زیادی در این بخش صورت گرفته‌است. به همین دلیل است که اینشورتک‌ها به هر حال نقش مهمی در صنعت بیمه سنگاپور ایفا می‌کنند.

 نقش حمایتی

ضریب نفوذ بیمه در سنگاپور بسیار بالاست و به همین خاطر اینشورتک‌ها با جذب مشتری نمی‌توانند در این کشور به ارزش زیادی دست پیدا کنند.

پس اینشورتک در سنگاپور چطور می‌تواند به صنعت بیمه کمک کند؟ خدمات و پیشنهاد‌های ویژه این صنعت برای متصدیان کسب‌وکارها یعنی آن دسته‌ای که بیشتر به دنبال بیمه هستند، می‌تواند نقشی موثر داشته باشد. به همین خاطر است که عمده خدمات اینشورتک‌ها در سنگاپور در این زمینه است که کمک بیشتری به مشتری کنند و نقش حمایت‌گری را نسبت به بیمه‌های سنتی ایفا کنند.

مردم در سنگاپور می‌توانند به سادگی به بیمه دسترسی پیدا کنند اما بهره‌گیری از اپلیکیشن‌ها می‌تواند برایشان با چالش‌ها و مشکلاتی همراه باشد. این موردی است که شرکت‌های اینشورتکی باید به آن توجه داشته باشند.

اینشورتک‌ها در سنگاپور تلاش دارند با ارائه خدمات دیجیتالی و با بهره‌گیری از تحولات دیجیتالی، تغییراتی را در این عرصه ایجاد کنند. برای مثال یکی از شرکت‌های اینشورتکی در این کشور تلاش می‌کند خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه کند و در زمینه نقل و انتقالات آنلاین در صنعت بیمه بسیار موثر بوده‌است. صنعت بیمه در این کشور بیش از ۵ هزار محصول را از طریق ۱۵۰ شرکت متنوع ارائه می‌کند.

 بخش‌های کشف نشده

بخش عمده صنعت بیمه مربوط به متصدیان کسب‌وکارهاست و به همین خاطر عمده تمرکز آن‌ها در زمینه بهبود ارائه خدمات است. اما برخی از اهالی اینشورتک به دنبال ارائه راهکار و خدمات و محصولات تازه هستند تا به این بازار راه پیدا کنند.

بیمه میکرو اغلب در کشورهای در حال توسعه یافت می‌شود و در سنگاپور هم بخش مهمی از ماجرا را تشکیل می‌دهد. آن‌ها تلاش دارند الگوهایی را طراحی کنند که مورد استقبال همه در سنگاپور واقع شود.

تولید محصولات و کالاهای الکترونیکی و ابزارهای نسل جدید هم از جمله دیگر اقدامات اینشورتک‌ها در سنگاپور است که زیاد مورد استقبال مردم به‌ویژه نسل جدید قرار گرفته‌است.

به صورت کلی، تجارت دیجیتال در این کشور رشد قابل قبولی داشته و به دنبال آن، اینشورتک هم رشد کرده‌است.

قوانین حمایتگر

بخشی از فعالیت‌های شرکت‌ها به وضعیت قوانین در هر کشوری مربوط می‌شود. در سنگاپور، خوشبختانه قوانین عمدتا در مسیری طراحی و اعمال شده‌اند که به رشد بیشترِ اینشورتک‌ها کمک خواهد کرد. در واقع قوانین نقش حمایت‌گرانه دارند.

قوانین در این کشور در جهت تسهیل فعالیت‌های فین‌تک است و در نتیجه به اینشورتک هم کمک می‌کند. این شرکت‌های فناوری اجازه دارند به صلاح‌دید خودشان از نوآوری‌های مختلف در بخش مالی بهره بگیرند و خدمات جدیدی را ارائه کنند.

با این تفاسیر، صنعت اینشورتک در سنگاپور به‌رغم همه چالش‌هایی که به آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، چشم‌انداز مطلوبی دارد. این کشور بازار بیمه پرقدرتی دارد و در هر جا بیمه‌ای قوی باشد، اینشورتک هم در آن فضایی برای پیشرفت خواهد داشت.

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش اینشورتک باعث می‌شود وضعیت به سمت بهبود برود و چالش‌ها از پیش پای این صنعت برداشته شود.

موضوعات :
در همین رابطه