چهار کمک بیمه به دنیای اقتصاد

صنعت بیمه چطور به اقتصاد کمک می‌کند؟

صنعت بیمه می‌تواند کاری کند که اقتصاد به حرکت درآید. بسیاری افراد با شنیدن نام بیمه فقط همان بیمه‌نامه‌های خودرو و مسکن را به خاطر می‌آورند. اما همین شرکت‌های بیمه و بیمه‌گران، نقشی در اقتصاد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. اقتصاد قوی، از صنعت بیمه‌ای قدرتمند برخوردار است که در همه ابعاد پویایی دارد. در اینجا چهار مورد از خدمات صنعت بیمه به اقتصاد مطرح شده‌است.
تاریخ: 30 آبان 1400
شناسه: 293

صنعت بیمه می‌تواند کاری کند که اقتصاد به حرکت درآید. بسیاری افراد با شنیدن نام بیمه فقط همان بیمه‌نامه‌های خودرو  و مسکن را به خاطر می‌آورند. اما همین شرکت‌های بیمه و بیمه‌گران، نقشی در اقتصاد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. اقتصاد قوی، از صنعت بیمه‌ای قدرتمند برخوردار است که در همه ابعاد پویایی دارد. در اینجا چهار مورد از خدمات صنعت بیمه به اقتصاد مطرح شده‌است.

۱. شرکت‌های بیمه از مشتریان حمایت می‌کنند

مشتریان در حقیقت همان مصرف‌کنندگانی هستند که نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می‌کنند. این افراد، هر روز با خطراتی متفاوت مواجه می‌شوند. اگر این خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کنند به صورت جدی رخ دهند، فرد را دچار مشکل خواهند کرد. وقتی مصرف‌کننده دچار مشکل شود یعنی نمی‌تواند در اقتصاد ایفای نقش کند. به این ترتیب اقتصاد هم دچار مشکل خواهد شد.

برای مثال مصرف‌کننده‌ای را تصور کنید که به خاطر سیل یا طوفانی عظیم دچار مشکلاتی شده و نمی‌تواند کار کند. در این شرایط، بیمه بخشی از بار را از روی دوش مصرف‌کننده و مشتری برمی‌دارد تا بتواند به زندگی عادی بازگردد و در اقتصاد ایفای نقش کند. حتی می‌تواند جلوی ورشکسته شدن شخص را هم بگیرد.

۲. کمک بیمه به کسب‌وکارها

همان‌طور که خطراتی مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند، در مورد کسب‌وکارها و شرکت‌ها هم خطراتی وجود دارند که حیاتشان تهدید می‌کند. بیمه‌گران به نوعی این خطرات را کاهش می‌دهند و در نتیجه جلوی ضربه خوردن و شکست شرکت‌ها و کسب‌وکارها را می‌گیرند. نکته اینجاست که ضربه به شرکت‌ها به صورت مستقیم به اقتصاد آسیب می‌رساند. به همین خاطر است که بیمه برای شرکت‌ها اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

به صورت کلی، شرکت‌ها برای اینکه مدام در مسیر رشد باشند و از خطرات احتمالی آسیب زیادی نبینند، باید حتما از بیمه بهره‌مند شوند. به همین خاطر است که صنعت بیمه به این شرکت‌ها و در نهایت به اقتصاد کمک می‌کند سقوط نکنند. انجام هر نوع فعالیت اقتصادی، همراه با حمایت‌های بیمه، می‌تواند به موفقیت بیشتری ختم شود.

۳. بیمه، زمین‌های کشاورزی را فعال می‌کند

آیا می‌دانید هر بار از فاصله کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی، چه خطراتی زمین و محصولات کشاورز را تهدید می‌کند؟ صنعت بیمه با ارائه محصولات و خدماتی، جلوی بروز بحران‌های جبران‌نشدنی را می‌گیرد. محصولات کشاورزی، نقش مهمی در وضعیت مالی و اقتصادی هر مملکت دارند. صنعت بیمه، بحث کشاورزی را کاملا جدی گرفته و از این مسیر به بهبود اقتصاد هم کمک خواهد کرد.

۴. شرکت‌های بیمه به توسعه مالی پروژه‌ها کمک می‌کنند

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیمه‌گران در کلان‌ترین پروژه‌های اقتصادی حضور دارند. آن‌ها نه تنها به لحاظ حرفه‌ای از این پروژه‌ها حمایت می‌کنند، بلکه آن‌ها را از حمایت‌های مالی خود هم بهره‌مند می‌کنند. در آمریکا، شرکت‌های بیمه بیش از ۱.۴ تریلیون دلار در اقتصاد و پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به این ترتیب با این سرمایه‌گذاری به نوعی به پیشرفت و توسعه اقتصادی هم کمک می‌کنند. این یعنی بیمه نه تنها به لحاظ کاری که ذاتا انجام می‌دهد از اقتصاد حمایت می‌کند، بلکه با سرمایه‌گذاری‌هایش، نقشی مستقیم هم در توسعه اقتصادی در جهان ایفا می‌کند.

بیمه‌گران، فعالان صنعت بیمه و به صورت کلی بیمه، نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می‌کند. این نقش در اقتصادهای توسعه‌یافته پررنگ‌تر است. اقتصادهای در حال توسعه هم باید تا جای ممکن از این امر بهره بگیرند.

در همین رابطه