شفاف‌سازی در بیمه بر بستر بلاکچین

بلاکچین به اعتمادسازی در بیمه کمک می‌کند

بلاکچین می‌تواند مکانیزمی شفاف و قابل اعتماد در صنعت بیمه ایجاد کند. اصولا صنعت بیمه یکی از صنایعی است که نقشی حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی دارد. اما این صنعت برای اینکه این نقش را به خوبی ایفا کند، باید از اعتماد مشتریان برخوردار باشد.
تاریخ: 06 آذر 1400
شناسه: 288

بلاکچین می‌تواند مکانیزمی شفاف و قابل اعتماد در صنعت بیمه ایجاد کند. اصولا صنعت بیمه یکی از صنایعی است که نقشی حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی دارد. اما این صنعت برای اینکه این نقش را به خوبی ایفا کند، باید از اعتماد مشتریان برخوردار باشد.

کمبود اعتماد می‌تواند صنعت بیمه را از پای در آورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتریان به‌ویژه در آسیا نسبت به صنعت بیمه بسیار کم‌اعتماد هستند. اعتمادسازی در آن‌ها اهمیتی ویژه دارد. اما چطور می‌توان این اعتماد را افزایش داد؟

اعتمادسازی با فناوری

ظهور فناوری‌های نوین می‌تواند سطح اعتماد در صنعت بیمه را به میزانی قابل قبول برساند. اما همه کشورها نمی‌توانند به این سادگی از خدمات فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند. آن‌ها به زیرساخت‌هایی نیاز دارند تا این شرایط برایشان فراهم آید.

یکی از فناوری‌های نوظهوری که می‌تواند به افزایش اعتماد در مشتریان صنعت بیمه کمک کند، فناوری بلاکچین است. در واقع سرتاسر صنعت بیمه باید به زنجیره‌ای عریض و طویل تبدیل شود که با کدهایی به هم متصل است. این زنجیره همان بلاکچین خواهد بود.

بیمه‌گران می‌توانند به کمک فناوری‌های بیمه‌ای، محصولات و خدماتی را ارائه کنند که مشتری به آن اعتماد کند. در واقع بلاکچین می‌تواند به نوعی قدرت اعتماد را به بیمه‌گران ببخشد. در واقع به کمک این فناوری، مفهوم اعتماد در صنعت بیمه به شکل سنتی آن تغییر خواهد کرد و به مفهومی مدرن تبدیل خواهد شد که مشتری آن را می‌پذیرد.

کاهش هزینه با بلاکچین

عموم فناوری‌ها از جمله بلاکچین این قابلیت را دارند که هزینه‌های مالی را در صنعت کاهش دهند. برای مثال در زمینه رسیدگی به مطالبات پرداخت خسارت، بسیاری از کارها بر بستر فناوری بلاکچین انجام می‌شود و این امر به افزایش اعتماد در مشتریان صنعت بیمه هم کمک می‌کند.

قراردادهای هوشمند که به کمک فناوری بلاکچین و کدهای کامپیوتری فراهم می‌شوند نمونه‌ای خوب هستند که نشان می‌دهند چطور می‌توان به کمک این فناوری، هزینه‌ها را کاهش داد. در این قراردادها، همه قوانین در بستر بلاکچین تعریف شده و کسی توانایی تغییر آن را ندارد. در نتیجه بیمه‌گزاران می‌توانند به قرارداد بیمه‌ای اعتماد کنند.

امنیت داده‌ای

مشتریان صنعت بیمه می‌دانند که این صنعت حجم زیادی از داده‌های آن‌ها را در اختیار دارد. بسیاری از آن‌ها به همین خاطر به این صنعت بی‌اعتماد می‌شوند. اما بلاکچین می‌تواند فضایی برای امنیت داده‌ها فراهم کند و به این ترتیب احساس بی‌اعتمادی در مشتریان در این زمینه را از بین می‌برد.

داده‌هایی که از طریق بیمه‌نامه‌ها به دست می‌آیند، همگی باید به گونه‌ای محفوظ بمانند که مشتری در این زمینه هیچ دغدغه و نگرانی خاصی نداشته باشد.

تصویر زیبای بیمه به کمک بلاکچین

بیمه‌گران همیشه تلاش دارند خودشان را نهادی برای رسیدگی به مطالبات پرداخت خسارت مشتری معرفی کنند. آن‌ها باید به گونه‌ای خدمات خود را ارائه کنند که تصویری مطلوب از کسب‌وکارشان در ذهن مشتری بر جای بماند. بلاکچین در این زمینه به کمک بیمه‌گران می‌آید.

فناوری بلاکچین این قابلیت را دارد که همه جزییات را به سرعت در اختیار بیمه‌گران بگذارد تا آن‌ها بتوانند در زمینه مطالبات پرداخت خسارت به کمک همه اطلاعات و داده‌ها به نتیجه برسند و موارد تقلب در بیمه را هم شناسایی کنند. به این ترتیب از طریق این فناوری، همه بیمه‌گر به بیمه‌گزار اعتماد می‌کند و همه بیمه‌گزار در شرایطی قابل اعتماد از شرکت بیمه و بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

برای مثال در مورد فجایع طبیعی، بلاکچین این توانایی را ندارد که جلوی بروز چنین فجایعی را بگیرد اما قطعا می‌تواند با ارائه داده‌های حیاتی جان انسان‌های بیشماری را نجات دهد. این مورد قطعا در صنعت بیمه پرکاربرد است.

بیمه‌گران برای بهبود تجربه مشتری، باید به سمت فناوری بلاکچین حرکت کنند. آن‌ها می‌دانند که این فناوری، امکانات بیشتر و بهتری را در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهد و در عین‌حال به افزایش اعتماد در میان مشتریان صنعت بیمه هم کمک خواهد کرد. البته بلاکچین به‌رغم فرصت‌ها با تهدیدهایی هم همراه است اما در امر اعتمادسازی، این فناوری می‌تواند نقشی حیاتی ایفا کند.

در همین رابطه