گفت و گوی اینشورتک با بنیانگذار لیتیوم به بهانه برگزاری استارتاپ جرمنی تور 2021

فرصت حضور در عرصه بین‌المللی را غنیمت بدانیم

در این رویداد که موانع رویدادهای مشابه دیگر را ندارد و بسیاری از مشکلات به واسطه روابط ایران و آلمان در اتاق بازرگانی رفع شده، استارتاپ‌ها می‌توانند سرنخ‌ها و مهارتها و اصول کسب و کارهای بین‌المللی را کسب کنند و با جزییات و ریزه‌کاری‌های فعالیت در فضای بین‌المللی بیشتر آشنا شوند. این مهارتها و شناخت پیدا کردن نسبت به این فضا، آسیب‌ها را کمتر می‌کند.
تاریخ: 26 آبان 1400
شناسه: 284

پنجمین دوره استارتاپ جرمنی تور از روز یکشنبه کار خود را آغاز کرده و  امشب با معرفی استارتاپ برتر به کار خود پایان خواهد داد. این رویداد که یکی از مهمترین رویدادهای استارتاپی آلمان است توسط اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع منطقه رور (در غرب آلمان) و با حمایت اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان در ماه نوامبر برگزار می‌شود. محورهای اصلی این رویداد شهر هوشمند، تکنولوژی‌های بیمه، حمل و نقل است. این رویداد که از سال 2017 با هدف آشنایی استارتاپ‌های کشورهای مختلف با یکدیگر برگزار می‌شود، امسال در پنجمین دوره برگزاری علاوه بر تمام مزایایی که برای استارتاپ‌های شرکت‌کننده قائل است جایزه‌ای 15 هزار یورویی هم برای 3 استارتاپ برگزیده در نظر گرفته است. در دو دوره اخیر برگزاری این رویداد دو استارتاپ ایرانی موفق به راهیابی به مرحله نهایی شدند. سال گذشته استارتاپ لیتیوم و امسال استارتاپ استرایبری موفق به شرکت در مسابقه فینال این رویداد شدند. به بهانه برگزاری این رویداد مهدی صارمی بنیانگذار استارتاپ لیتیوم در گفت و گو با اینشورتک، درباره جزییات شرکت در این رویداد و تجربه لیتیوم در استارتاپ جرمنی تور توضیحاتی ارائه کرده است.

چند روزی است که رقابت بین استارتاپ‌های برگزیده در رویداد استارتاپ جرمنی تور آغاز شده است و فردا قرار است استارتاپ برگزیده معرفی شود. از اردیبهشت ماه سال جاری انتخاب استارتاپ‌ها به صورت کشوری و منطقه‌ای آغاز شده و در نهایت یکی از 5 استارتاپ ایرانی برتر (استرایبری، لینکپ، آپتایم، ایزایمر و اینپین) که برای شرکت در این رویداد برگزیده شده بودند، موفق شد تا به مرحله نهایی راه پیدا کند. استرایبری امسال نماینده ایران در استارتاپ جرمنی تور است. سال گذشته هم استارتاپ لیتیوم در چنین جایگاهی قرار داشت و توانسته بود به عنوان 10 استارتاپ برگزیده به مرحله نهایی راه پیدا کند.

مهدی صارمی، بنیانگذار لیتیوم می‌گوید امسال هم لیتیوم با محصول دیگری در این رویداد شرکت کرده بود: «اما به واسطه اینکه یک استارتاپ دیگری هم شرکت کرده بود که محصول با کیفیتی ارائه کرده بودند و در حوزه بین‌المللی هم فعالیت‌هایی داشتند، انتخاب شدند. رقابت امسال برای انتخاب نماینده ایران سخت‌تر از پارسال بود. در حوزه اینشورتک دوستان ما در استارتاپ استرایبری انتخاب شدند و به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند» او درباره حضور در این رویداد می‌گوید: «سال گذشته لیتیوم جزو ده استارتاپ برتر این رویداد بود که از بین بیشتر از 120 استارتاپ از 30 کشور دنیا انتخاب شد. این رویداد داوران بسیار باکیفیت و دقیقی دارد. یکی از دلایل آن این است که بسیاری از شرکت‌های مهم و بزرگ حوزه حمل و نقل، شهر هوشمند و بیمه در آلمان مستقر هستند. به طور مثال سال گذشته در هیئت داوری حوزه بیمه، شرکت بزرگی مثل آکسا بود که در حوزه بیمه‌های اشخاص بزرگترین شرکت دنیاست. شرکت‌های گوتا، زوریخ اینشورنس گروپ و شرکت سیگنا از جمله شرکت‌های بزرگی بودند که حضور داشتند»

تجربه استارتاپ‌های ایرانی در رویدادهای بین‌المللی به واسطه محدودیت‌هایی که برای شرکت در این رویدادها وجود دارد، تجربه منحصر به فردی است، هر چند صارمی معتقد است این رویداد به واسطه تسهیلاتی که اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان برای حضور استارتاپ‌ها فراهم می‌کنند، بسیاری از موانع و مشکلات را ندارد، اما علاوه بر این مزیت، حضور در این رویداد مزایای قابل توجه دیگری هم برای استارتاپ‌های حاضر دارد که صارمی انرا اینطور مرور می‌کند: «استارتاپ جرمنی تور یک ظرفیت چند لایه برای استارتاپ‌هایی که در آن شرکت می‌کنند ایجاد می‌کند. لایه اول ارتباط با استارتاپ‌هایی است که در این رویداد حاضر می‌شوند. به واسطه آشنایی با دیگر استارتاپ‌ها و کسب و کارهایی که در این رویداد حضور دارند، ما پارسال یک پیشنهاد همکاری داشتیم از طرف استارتاپی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کردند البته در نهایت این پیشنهاد به نتیجه نرسید. اما در این فضایی که در استارتاپ جرمنی تور ایجاد می‌کند یک شبکه‌ای از استارتاپ‌های با کیفیت حضور دارند که زمینه و فضای همکاری را برای کسانی که در این فضا حضور دارند تسهیل می‌کند.

از طرف دیگر ارتباط با شرکت‌های بزرگی که حامی رویداد هستند بسیار آسان می‌شود. اتفاقی که در حالت عادی شاید امکانپذیر نباشد و یا یک پروسه طولانی داشته باشد. اما در فضای استارتاپ جرمنی تور به واسطه اینکه این استارتاپ‌ها از یک فیلتری عبور کرده‌اند و به این مرحله رسیده‌اند، مدیران شرکت‌ها هم راغب هستند که با این استراتاپ‌ها جلسه داشته باشند و با فعالیتشان بیشتر آشنا شوند. نکته مهم این جلسات این است که استارتاپ‌ها با افراد کلیدی یک شرکت ملاقات می‌کنند. همین جلسات یک بابی را باز کرد که ما با شرکتSignal Iduna  نشستی داشته باشیم که یک بسیار خوبی فراهم شد و ما متوجه شدیم راهکاری که ما در لیتیوم ارائه کرده‌ایم دقیقا مربوط به مشکلی است که در این شرکت وجود دارد. البته در حاشیه این رویداد تعدادی از شرکت‌های حاضر یک رویداد جانبی که اصطلاحا reverse speech است، برگزار می‌کنند. شرکت‌ها در این جلسات به طرح مشکلاتشان می‌پردازند و از استارتاپ‌ها می‌خواهند که راهکار خود را ارائه دهند. این باعث می‌شود ظرفیت‌هایی که در حالت عادی قابل دسترس نیست، در این رویداد طرح شود. یک نیازسنجی که از دل بازار بیرون آمده است و مشتری خود مستقیم مشکل را مطرح می‌کند. ما این شرکت Signal Iduna  را همینطور پیدا کردیم» و یکی از مهمترین مزایای حضور در این رویداد ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذارانی است که در استارتاپ جرمنی تور حضور دارند. صارمی از این تجربه با شرکت سرمایه‌گذار insurlab germany در حاشیه این رویداد می‌گوید.

اما فارغ از اتفاقاتی که در جریان برگزاری رویداد برای استارتاپ‌های حاضر می‌افتد، بعد از این رویداد هم پیشنهاداتی برای استارتاپ‌هایی که به ویژه موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی شده‌اند مطرح می‌شود. صارمی درباره تجربه خود در این خصوص می‌گوید: «اخیرا برای جذب سرمایه در کانادا یک جلسه برگزار شد و در ارائه‌ای که در مورد استارتاپ خودمان داشتم، اشاره کوتاهی به این مورد کردم که سال گذشته در استارتاپ جرمنی تور جزو TOP10 رویداد بودم. بعد از ارائه یکی از سوالات مهم این بود که چرا انقدر گذرا به این موضوع اشاره کردی، شما در یک رویداد بین‌المللی با حضور یک هیئت داوری بین‌المللی انتخاب شده‌اید. اینکه داوری چقدر دقیق و عمیق بوده چندان مهم نیست اینکه ایده شما در این داوری پذیرفته شده و جزو برگزیدگان نهایی قرار گرفته‌اید کفایت می‌کند که مهر تاییدی باشد بر اینکه بیزنس شما شانس بالایی برای موفقیت دارد»

صارمی تاکید می‌کند یکی از مهمترین مزیت‌هایی که حضور استارتاپ‌های ایرانی در فضای بین‌المللی دارد، این است که با قواعد و اصول حضور در فضای تجاری بین‌المللی آشنا می‌شوند: «در این رویداد که موانع رویدادهای مشابه دیگر را ندارد و بسیاری از مشکلات به واسطه روابط ایران و آلمان در اتاق بازرگانی رفع شده، استارتاپ‌ها می‌توانند سرنخ‌ها و مهارتها و اصول کسب و کارهای بین‌المللی را کسب کنند و با جزییات و ریزه‌کاری‌های فعالیت در فضای بین‌المللی بیشتر آشنا شوند. این مهارتها و شناخت پیدا کردن نسبت به این فضا، آسیب‌ها را کمتر می‌کند»

استرایبری امسال نماینده ایران در استارتاپ جرمنی تور است، صارمی با اشاره به اینکه همکاری‌هایی با این استارتاپ شکل داده و در آینده ارتباطات بیشتری بین استرایبری و لیتیوم شکل خواهد گرفت درباره محصولی که استرایبری در رویداد 2021 استارتاپ جرمنی تور ارائه کرده می‌گوید: «اپلیکیشنی نوشته‌اند که کار تصویربرداری روی دندان را با استفاده از الگوریت‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهد. این نرم‌افزار موبایل با دوربین سلفی طبق دستورالعملی که  به گوشی می‌دهد، از دندانهای فرد تصویر تهیه می‌کند و عیوب دندان را نشان می‌دهد. کارکردی که این اپلیکیشن در صنعت بیمه دارد این است که پرتفوهای دندانپزشکی همیشه یک چالش برای بیمه‌های درمان در صنعت بیمه محسوب می‌شوند. این یک چالش است که چطور از وضعیت دقیق دندان فرد اطلاع پیدا کرده یا تصاویر و اطلاعاتی که ارائه کرده صحت سنجی شود. تخلفاتی هم در این زمینه صورت می‌گیرد. ولی وقتی با استرایبری این کار انجام شود، پروفایل دندان فرد ثبت می‌شود و مانع از بروز تقلب و تخلف می‌شود. مکانیزم این استارتاپ در حوزه تقلب‌یابی نیست اما جزو مواردی است که این امکان را فراهم می‌کند»

استارتاپ جرمنی تور امروز استارتاپ برگزیده 2021 را معرفی می‌کند. امسال استارتاپ‌های 40 کشور دنیا فرصت حضور در این رویداد را پیدا کردند.

در همین رابطه