با کارخانه هوشمند صنعت بیمه آشنا شوید

آیا صنعت 4.0 بر بیمه نیز تاثیر دارد؟

بیمه 4.0 این روزها در نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف زیاد مطرح می‌شود. ناگفته نماند که عنوان صنعت 4.0 این روزها نه فقط در بیمه بلکه در بسیاری از صنایع مختلف شنیده می‌شود. در اکثر صنایع هم این عنوان معادلی برای دیجیتالی شدن محسوب می‌شود. برخی هم به آن کارخانه هوشمند (Smart Factory) می‌گویند.
تاریخ: 29 آبان 1400
شناسه: 267

بیمه 4.0 این روزها در نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف زیاد مطرح می‌شود. ناگفته نماند که عنوان صنعت 4.0 این روزها نه فقط در بیمه بلکه در بسیاری از صنایع مختلف شنیده می‌شود. در اکثر صنایع هم این عنوان معادلی برای دیجیتالی شدن محسوب می‌شود. برخی هم به آن کارخانه هوشمند (Smart Factory) می‌گویند.

در این مقاله از تاثیر صنعت 4.0 بر صنعت بیمه می‌گوییم. صنعت 4.0 در حقیقت سطح جدیدی از سازمان و کنترل بر کلیه زنجیره کالاهاست، از ایده گرفته تا طراحی. حتی طراحی انعطاف‌پذیر محصولات و توزیع و تحویل آن‌ها به دست مشتری از جمله مواردی است که در صنعت 4.0 قرار می‌گیرد.

معمولا فرایندهایی مثل اتوماسیون، انتقال داده و بهره‌گیری از فناوری‌های کارخانه‌ای برای افزایش تولید و بهره‌وری هم مترادف با صنعت 4.0 تلقی می‌شوند. چشم‌انداز نهایی در صنعت 4.0 این است که کارخانه‌ای هوشمند ایجاد کند که در آن تمامی واحدهای تولیدی و کسب‌وکاری، همه ماشین‌ها و ابزارها تا جای ممکن بدون دخالت انسان‌ها و بدون حضور کارکنان، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از این طریق هزینه‌ها هم کاهش محسوسی پیدا خواهند کرد.

صنعت بیمه برای تنظیم قراردادهای بیمه‌ای بهتر همچنان داده‌ها و اطلاعات را جمع‌آوری و از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. از این طریق به الگوها و الگوریتم‌هایی هم دست پیدا می‌کند که بسیار کاربردی است. در همین مسیر، بهره‌گیری از صنعت 4.0 به امری ضروری تبدیل شده‌است.

آن‌چه در حال حاضر مورد بحث قرار دارد این است که محصولات بیمه‌ایِ‌ موجود تا چه اندازه ظرفیت پذیرش صنعت 4.0 را دارد. به هر حال این صنعت از طریق شبکه‌ها و داده‌ها کنترل می‌شود به همین خاطر باید دید محصولات بیمه‌ای تا چه اندازه ظرفیت بهره‌گیری از آن را دارند.

وقتی تمامی فرایندها به صورت خودکار و ماشینی پیش بروند، ریسک‌هایی هم ایجاد خواهد شد. بهره‌گیری از فناوری‌های جدید می‌تواند شرایطی متفاوت را در این بازار ایجاد کند. در نتیجه باید ضررهایی که این رویه می‌تواند برای صنعت بیمه داشته باشد را از ابتدا شناسایی کرد. از این طریق می‌توان سیاست‌های بیمه‌ای موثری را پیشنهاد داد.

مهم‌ترین نکته این است که بهره‌گیری از صنعت 4.0 می‌تواند تکاملی را در صنعت بیمه ایجاد کند. بیمه 4.0 از این طریق می‌تواند محصولات بیمه‌ای مناسبی را برای مشتریان خود ارائه کند. در واقع صنعت 4.0 برای صنعت بیمه ارزش افزوده بسیاری خواهد داشت. به همین خاطر است که بیمه به‌رغم خطرات احتمالی، باید به استقبال صنعت 4.0 برود.

در همین رابطه