آیا تحول دیجیتال همان دیجیتالی کردن فرآیندهاست؟

تحول دیجیتال به زبان ساده

عبارت «تحول دیجیتال» به عبارتی پرکاربرد و آشنا برای همه ما تبدیل شده‌است. اما وقتی از تحول دیجیتال سخن می‌گوییم، منظورمان چیست؟ آیا منظور همان دیجیتالی کردن است یا خیر؟
تاریخ: 29 مهر 1400
شناسه: 168

برخی از اصطلاحات و عبارت‌ها در دنیای فناوری و نوآوری، بسیار پرکاربرد هستند. یکی از نمونه‌های عبارت «تحول دیجیتال» است. اما نکته اینجاست که این عبارت‌ها و اصطلاحات به‌رغم کاربرد زیادی که دارند، کمتر شناخته می‌شوند. اگر از کسانی‌که این اصطلاحات را استفاده می‌کنند بخواهید آن را برایتان توضیح دهند، احتمالا در تعریف آن می‌مانند. اما آگاهی از تعریف این مفاهیم نخستین قدم برای توسعه آن‌هاست.

تحول دیجیتال مفهومی پرکاربرد در دنیای فناوری است. اگر بخواهیم این مفهوم را تعریف کنیم، چنین تعریفی به دست می‌آید: «فرایند به‌کارگیریِ فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد فرایندهای جدید و خلاقانه در رویه‌های موجود در کسب‌وکار، تجربه مشتری و بازار.» به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت تحول دیجیتال یعنی بهره‌گیری از عناصر دیجیتالی در عصر دیجیتال، به گونه‌ای که تصویری جدید از کسب‌وکار ارائه شود.

در دوران تحول دیجیتال، مسئله دیگر فرش یا بازاریابی نیست. تحولات دیجیتال با مشتری آغاز می‌شود و با مشتری هم به پایان می‌رسد. نحوه اندیشیدن، ارائه خدمات و درگیری مشتری به کمک تحولات دیجیتال متحول می‌شود. در واقع شکل کسب‌وکار با تحولات دیجیتال، عوض می‌شود.

میان دیجیتالی کردن و تحول دیجیتالی تفاوت‌هایی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها برای ایجاد تحولات، ضرورت دارد. وقتی از دنیای آنالوگ به دنیای دیجیتال حرکت می‌کنیم و از داده‌های دیجیتالی برای تسهیل امور کاری بهره می‌گیری در حقیقت در حال دیجیتالی کردن هستیم. این اتفاقی است که اکنون در اقتصادهای در حال توسعه هم رخ می‌دهد. اما وقتی از تحولات دیجیتال سخن می‌گوییم، دیگر بحث فقط محدود به بهره‌گیری از این فناوری‌های دیجیتال نیست.

تحول دیجیتال قرار است ارزش‌هایی را به کسب‌وکار اضافه کند تا تعامل با هر یک از مشتری بهبود یابد. در واقع می‌توان گفت تحولات دیجیتال شیوه انجام کسب‌وکار را تغییر می‌دهد. فرایندها در تحولات دیجیتال به گونه‌ای تغییر می‌کنند که مشتری بتواند به کارآمدترین شکل ممکن خدمات را دریافت کند.

یکی از گام‌های ضروری برای کسب‌وکارهای امروزی، تحول دیجیتال است. ایجاد تحول دیجیتال، امری تدریجی است که مدیران کسب‌وکارها با شناخت از وضعیت کسب‌وکار خود، به مرور آن را در فضای کاری خود اجرا خواهند کرد. این تحول در نهایت بهبود وضعیت کسب‌وکار را به همراه خواهد داشت.

در همین رابطه