دکتر عسگری، مدیر امور مشتریان بیمه سامان در گفت‌وگو با اینشورتک:

«گفتی‌نو» گامی مهم در مسیر تحول دیجیتال صنعت بیمه است

08 فروردین 1403
شناسه : 797
منبع:

هوش مصنوعی صنعت بیمه را متحول کرده است؛ دکتر محسن عسگری، مدیر امور مشتریان بیمه سامان در گفت وگو با «اینشورتک» از اهمیت استفاده از تحول دیجیتال در ارائه خدمات به بیمه‌گذاران می گوید. البته صنعت بیمه به دلیل چارچوب بسته و قانونی دیر در مسیر تحول دیجیتال گام گذاشته اما می‌خواهد برای توسعه در مسیر تحول برنامه‌هایی مدون داشته باشد.

*الزامات استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه چیست و چقدر این فناوری در این صنعت مورد توجه بوده است؟

هوش مصنوعی، امروز یکی از موضوعات مطرح و کاربردی در دنیای کسب و کارهاست و راهکاری مناسب برای ایجاد مزیت‌های رقابتی در تمام صنایع محسوب می‌شود.

صنعت بیمه با اینکه کسب و کاری است که قدمت بالایی دارد ولی باتوجه به اینکه چارچوب قانونی و بسته‌ای دارد کمتر فناوری و تحولات دیجیتال در آن به شکوفایی و توسعه رسیده و اجرایی شده است.البته در چند سال اخیر صنعت بیمه هم به سمت تحول دیجیتال و هوش مصنوعی گام برداشته و تلاش کرده مسیر خود را مثل صنعت بانکداری در مسیر تحول دیجیتال و ارائه خدمات مجازی و الکترونیکی بگشاید.

*با توجه به این نکته شما در سال 1402 چه اقداماتی در حوزه تحول دیجیتال انجام داده‌اید؟

 ما تلاش کرده‌ایم در مدیریت امور مشتریان و در ارائه خدمات بهتر و افزایش کیفیت خدمات از کاربردهای هوش مصنوعی بهره ببریم تا درنهایت رضایت مشتری را افزایش دهیم و در تجربه مشتری بهبود ایجاد کنیم. اولین گام در سال 1402 حرکت به طرف کاربرد هوش مصنوعی در مورد ربات‌های گفت وگو بود.

*لطفا بیشتر در این باره توضیح دهید.

در گام اول ربات گفت وگو به صورتی «گفتی‌نو» در سایت بیمه سامان به صورت FAQ با سوالاتی و پاسخ پیش بینی شد. در ادامه همین مطالب و تجارتی که توسط FAQ جمع آوری می‌شود به صورت متنی ارائه شد.

در گام دوم بعد از اینکه اطلاعات به صورت FAQ جمع آوری شد و کامل شد، هوش مصنوعی پاسخ هر پرسش مربوط به بیمه را در سامانه گفتی نو به صورت متنی به بیمه گذار ارائه می دهد.

تلاش ما این است این سیستم سامانه گفتی نو پیشرفت کند که حتی از حالت متنی به صوتی تبدیل شود و پاسخ بهتری به مشتریان بدهد.

*برای تکیمل برنامه نوآوری در صنعت بیمه چه چشم اندازی دارید؟

یکی از اهداف مهم ما در توسعه، پاسخگویی و افزایش کیفیت در پاسخگویی، استفاده بهینه‌تر از هوش مصنوعی و به کارگیری هوش مصنوعی در ارائه خدمات است.

*در این مسیر چه باید کرد؟

قبل از پرداختن به نحوه استفاده از هوش مصنوعی، فرهنگ سازی موضوع و نحوه استفاده از سامانه اپلیکیشن مرتبط در اولویت کار قرار دارد. در امور مشتریان یکی از برنامه‌هایی که برای سال آتی در دستور کار داریم این است که بتوانیم فرهنگ استفاده از خدمات دیجیتال در مشتریان و بیمه گذاران افزایش دهیم. اینکه در سامانه‌های مجازی و الکترونیک از هوش مصنوعی استفاده کنیم و از این تحول در خدمات خود بهره برداری کنیم. یکی از اهداف سال دیگر ما این است که این فرهنگ سازی و آموزش برای مشتریان و بیمه گذاران اتفاق افتد.

تلاش می کنیم بیمه گذاران به صورت کاملاً ساده و آسان، آموزش دیده تا از خدمات الکترونیکی و مجازی ما استفاده کنند. از طرفی انتظار داریم شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی در صنعت بیمه، کاربرد هوش مصنوعی را به نحوی انجام دهند باعث افزایش رضایت بیمه گذار شود و نهایتاً استفاده از خدمات را بهبود بخشند.

*این برنامه ها به صورت مصداقی کدام هستند؟

اولین کاربرد هوش مصنوعی شخصی سازی خدمات و محصولات بیمه‌ای است. دریافت خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری در همه فرآیندها، حتی در فرایند در یافت خسارت از سیستم باید مجازی و الکترونیکی است.

دومین گام‌ مهم که شرکتهای نوظهور باید به طراف آن حرکت کنند، انعطاف پذیری در خدمات و کاربری مناسب بنا به شرایط فرهنگی و اقتصادی منطقه است.

-سومین گام مهم که با هوش مهندسی باید انجام شود، مهندسی مجدد و طراحی مجدد فرایندهای اجرایی در حوزه عملکرد در طراحی محصولات و خدمات و در عرضه و ارائه محصولات است.

چهارمین کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه پیشنهاد بهینه ابزار تبلیغات و اطلاعات رسانی در منطقه بر اساس برداشت‌ها از دیتا و اطلاعاتی است که داده می‌شود

پنجمین کاربرد برای استارت آپها فرصت‌ فروش هر محصول و خدمت و تهدیدهای فروش است که با خدمات هوش مصنوعی تجزبه و تحلیل شود و برای عملکرد و پلن اجرایی فروش و محصولات و خدمات در منطقه برنامه ارائه شود.

ششم کار که هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند در فرایند فروش وخسارت روی پروژه های زمان بر  است که می تواند مورد استقبال قرار گیرد.

*جایگاه هوش مصنوعی در صنعت بیمه جهانی کجاست؟

هوش مصنوعی در صنعت بیمه جهانی پیشرفت زیادی کرده است. رسیدگی به خسارات و بررسی و تحلیل کارشناسی خسارت و پرداخت خسارت یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در بیمه در جهان است.افزایش سرعت در وصول مطالبات، تحلیل ریسک و اعتبارسنجی برای مشتری برای انجام خدماتی و فروش خدمت به مشتری از کاربردهای مهم هوش مصنوعی است. همچنین هوش مصنوعی در بازاریابی صنایع و. تحلیل ریسک و اعتبارسنجی برای مشتریان در دنیا به طور جدی دارد شده است و ما هم باید از این فرصت ها بهره ببریم. البته بالاترین کاربرد هوش مصنوعی پیشنهادات تصمیم ساز و تصمیم گیر برای مدیران در پلن اجرایی در ارائه محصول و خدمات است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4