مقدمه:
در این گزارش به استراتژی بازاریابی و فروش به صورت Cross Sell یا فروش مکمل/جانبی در شرکتهای بیمه پرداخته میشود. در موقعیتهای کلی، حفظ مشتریان موجود و ترغیب آنها به خرید محصولات متنوعتر از پرتفوی شرکت، بسیار مقرونبهصرفهتر از جذب مشتری جدید است (به طور متوسط، احتمال فروش به یک مشتری جدید ۵ تا ۲۰ درصد و احتمال فروش جانبی به مشتری از قبل جذب شده، چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است).
هدف فروش جانبی:
هدف از فروش جانبی، دستیابی به بازار سایر رشتههای بیمهای در یک شرکت بیمه است. به عنوان مثال، اگر یک مشتری، محصول A را از یک شرکت بیمه خریداری کرده است، ترغیب شود تا محصول B را نیز از همین شرکت خریداری کند. برای این منظور شرکتهای بیمه امروزه از تکنولوژیهای نوینی چون کلانداده و آنالیتیکز و همچنین پلتفرمهای ارتباطی دیجیتال استفاده میکنند تا بتوانند در فروش جانبی موفق باشند. ارزشهای عمدهای که فروش جانبی در بر دارد به شرح زیر است:
ارزشهای پیشنهادی به مشتری:
ارزشهای پیشنهادی به شرکت بیمه:
فرایند دیجیتالی کردن فروش جانبی:
بررسی یک تجربه موفق فروش جانبی در شرکت بیمه:
یکی از اصلیترین مولفههای رشد شرکت بیمه Ping An در چین، توانایی فروش جانبی محصولاتش بوده است؛ به ویژه از مسیر ارائه خدمات مالی به مشتریان موجود. در واقع از زمانی که Ping An محصولات مدیریت دارایی را به پرتفوی خود اضافه و فروش جانبی را آغاز کرد، جهشی در فروش این شرکت به وجود آمد.
اولین روشی که Ping An در پیش گرفت، استفاده از بازاریابی تلفنی بود. در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۱ درصد فروش بیمه اتومبیل این شرکت از طریق فروش جانبی به واسطه بازاریابی تلفنی انجام پذیرفت. روش دیگر فروش جانبی از طریق اینترنت بود. از آن جایی که Ping An چندین اکوسیستم از جمله درمان، اتومبیل، املاک و... را توسعه داده است، پایگاه بزرگی از داده در اختیار دارد که با تحلیل این اطلاعات میتواند رفتار مشتری و نقاط تاثیرگذار زندگی هر فرد (مانند تولد فرزند، ازدواج و...) را بهتر شناسایی کند. در نتیجه، این امر امکان بیشتری برای فروش جانبی این شرکت فراهم میکند.
فروش جانبی از طریق نمایندگیها نیز روش دیگری است که Ping An در پیش گرفته است. این شرکت در سراسر چین تعداد زیادی از نمایندگان را در اختیار دارد که به آنها جازه دسترسی
ارائه خدمات مالی را نیز میدهد تا علاوه بر فروش محصولات بیمه بتوانند خدماتی از جمله کارت اعتباری یا اعطای وام را نیز به مشتریان ارائه دهند. با استفاده از استراتژی فروش جانبی، بهرهوری این شرکت از پتانسیل نمایندگان چندین برابر شده است.
گردآوری و تدوین:
شادان مهران
منابع: