چرا همزاد دیجیتالی برای بیمه‌گران اهمیت دارد؟

کاربرد همزاد دیجیتالی در صنعت بیمه

همزاد دیجیتالی یا دوقلوی دیجیتال (Digital Twins) در حقیقت جمع‌آوری داده‌های دیجیتالی و ایجاد محصولی بهینه است. صنعت بیمه با بهره‌گیری از این مدل می‌تواند بهره‌وری و سودآوری را افزایش دهد.
تاریخ: 28 دی 1400
شناسه: 465

همزاد دیجیتالی یا دوقلوی دیجیتال (Digital Twins) در حقیقت جمع‌آوری داده‌های دیجیتالی و ایجاد محصولی بهینه است. اگر فعالیت‌های مختلف در رابطه با طراحی محصول را بهبود ببخشید و از طریق جمع‌آوری داده‌ها، محصولی با مشخصات پیشرفته‌تر طراحی کنید، اقدام به ایجاد هم‌زاد دیجیتالی کرده‌اید.

صنعت بیمه از بدو پیدایش خود بر پایه داده‌ها استوار بوده‌است. اما این صنعت الزاما به درستی از داده‌ها بهره نگرفته‌است. بهره‌گیری از داده‌ها در قالب‌های مختلف از جمله هم‌زاد دیجیتالی می‌تواند به بهبود تجربه مشتری کمک کند.

فرصتی برای شناخت مشتری

بیمه‌گران در گذشته از داده‌ها و سوابق تاریخی مشتری خود صرفا به عنوان ابزاری ساده برای تصمیم‌گیری در کسب‌وکارشان بهره می‌گرفتند. اما اکنون دریافته‌اند که این داده‌ها به آن‌ها فرصت شناخت بهتر مشتری را می‌دهد. کسب دانش در رابطه با مشتری هم می‌تواند به بهبود شرایط کسب‌وکار کمک کند.

یکی از جریان‌های اصلی در زمینه بهره‌گیری هوشمند از داده‌ها در صنعت بیمه، بحث همزاد دیجیتالی است. فرض کنید به جسمی در آینه نگاه می‌کنید، هم‌زاد دیجیتالی هم مثل این است که نسخه‌ای مجازی از یک جسم فیزیکی داشته باشیم.

در واقع می‌توان گفت همزاد دیجیتالی، پلی از دنیای فیزیکی و واقعی به دنیای دیجیتالی می‌زند و از این طریق بستری برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات به‌ویژه در اکوسیستم فراهم می‌آورد. این روزها با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و اتوماسیون، مدل‌های هم‌زاد دیجیتالی هم پیشرفت کرده‌اند و شکل‌های پیچیده‌ای به خودشان گرفته‌اند.

اصولا فناوری هوش مصنوعی باعث شده همزاد دیجیتالی چنین کاربردهایی در صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه داشته باشد:

  • ارائه اطلاعات به صورت آنی و لحظه‌ای.
  • ارائه سناریوهای محتمل برای آینده و ارائه پاسخ برای پرسش «چه می‌شود اگر...؟»
  • طراحی و آزمایش محصولات جدید به شکل مجازی و ایجاد بستری برای ساخت ایجاد شکل فیزیکی آن محصول.

براساس مطالعات موسسه اکسنچر، ۶۵ درصد از مدیران عامل در شرکت‌ها و صنایع مختلف گفته‌اند که سرمایه‌گذاری شرکت خود را روی مدل هم‌زاد دیجیتالی طی سه سال آینده افزایش خواهند داد.

روند کند بهره‌گیری از هم‌زاد دیجیتالی در بیمه

اکثر صنایع از هم‌زاد دیجیتالی برای بهبود شرایط کسب‌وکار خود بهره می‌گیرند. اما بیمه‌گران در این زمینه کمی کند بوده‌اند. این نمودار میزان بهره‌گیری از فناوری هم‌زاد دیجیتالی را در بخش‌ها و کسب‌وکارهای مختلف نشان می‌دهد:

طبق مطالعات موسسه اکسنچر، تنها ۲۵ درصد از مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌ای با مقوله جهان آینه‌ای و فناوری هم‌زاد دیجیتالی آشنا هستند. البته ۸۷ درصد از آن‌ها معتقدند که این فناوری‌ها برای پیشبرد اکوسیستم شراکتی ضرورت دارند. اما دلیل کندی بیمه‌گران در این مسیر چیست؟

واقعیت این است که فناوری‌هایی مانند هم‌زاد دیجیتالی، شیوه بهره‌گیری از داده‌ها را متحول می‌کنند و در نهایت روی قیمت‌گذاری محصولات اثر می‌گذارند. صنعتی که دهه‌هاست به بهره‌گیری سنتی از داده‌ها خو گرفته، اکنون نمی‌تواند به سادگی تغییر مسیر دهد. این صنعت روندی کند برای بهره‌گیری از داده‌های مدرن را طی می‌کند. برای مثال خیلی وقت نیست که از داده‌های تله‌ماتیکی در بیمه استفاده می‌شود و در عین‌حال این داده‌ها الگوریتم‌های قیمت‌گذاری را تغییر داده‌اند.

نکته دیگر این است که داده‌ها برای اینکه در مدل هم‌زاد دیجیتالی قابل استفاده باشند باید شکل منسجم خود را حفظ کنند. داده‌های یکپارچه و منسجم می‌تواند در فناوری هم‌زاد دیجیتالی مورد استفاده قرار بگیرد. اما داده‌های شخصی و سنتی صرفا بیمه‌گران را سردرگم خواهد کرد.

فرصت‌های ارزشمندی که از مسیر بهره‌گیری از فناوری هم‌زاد دیجیتالی حاصل می‌شود، باعث شده بیمه‌گران به فکر راهکارهایی برای حذف این موانع باشند. حالا که صحبت از ارزش‌های هم‌زاد دیجیتالی شد، بد نیست نگاهی به مزایای این فناوری برای صنعت بیمه بیندازیم.

چهار عرصه برای کاربرد همزاد دیجیتالی در بیمه

فناوری‌های مختلف از جمله فناوری همزاد دیجیتالی می‌توانند شرایط را برای بیمه‌گران بهبود ببخشند. مزایایی که فناوری همزاد دیجیتالی برای صنعت بیمه دارد در این چهار عرصه خلاصه می‌شود:

۱. توزیع: فناوری‌ها می‌توانند مسیر توزیع را بهبود ببخشند. این فناوری به بیمه‌گران رفتارهای خاص مشتریان را نشان می‌دهد و در نتیجه می‌تواند به فروش تجمیعی کمک کنند (برای آشنایی با فروش تجمیعی اینجا کلیک کنید). به این ترتیب فناوری هم‌زاد دیجیتالی می‌تواند به بیمه‌گران در فرایند توزیع کمک کند فرصت‌هایی تازه برای فروش بیشتر خلق کنند و به‌علاوه خدمات فروش خود را بهبود ببخشند.

۲. عقد قرارداد: بهره‌گیری صحیح از داده‌ها نقشی حیاتی در بهبود فرایند عقد قراردادهای بیمه‌ای دارد. فناوری هم‌زاد دیجیتالی به بیمه‌گران کمک می‌کند داده‌ها را به درستی تجزیه‌وتحلیل کنند و براساس آن تنظیم قرارداد را به شکلی مطلوب پیش ببرند.

۳. اجرا: همه کسب‌وکارها بالاخره در مرحله اجرا قرار می‌گیرند اما برخی از آن‌ها در این مسیر بهره‌وری پایینی را تجربه می‌کنند. فناوری‌های هوشمند نظیر هم‌زاد دیجیتالی به بیمه‌گران کمک می‌کند بهره‌وری را حین اجرای کار خود، افزایش دهند. بهره‌گیری از داده‌ها در قالب هم‌زاد دیجیتالی از یک‌سو فرصتی برای اتوماسیون فراهم می‌آورد و از سوی دیگر به هوشمندسازی سیستم کمک می‌کند.

۴. مطالبات پرداخت خسارت: یکی از طاقت‌فرساترین مراحل در فرایندهای بیمه‌ای، فرایند پیگیری برای پرداخت خسارت‌های بیمه‌ای است. هم‌زاد دیجیتالی فرصتی برای سرعت‌بخشی به این فرایند فراهم می‌کند چرا که داده‌ها را به شکلی آینده‌نگرانه پیش روی بیمه‌گران قرار می‌دهد و از این طریق به افزایش بهره‌وری هم کمک می‌کند.

همه فناوری‌ها می‌توانند شرایط کسب‌وکارها را به نوعی بهبود ببخشند. فناوری هم‌زاد دیجیتالی هم می‌تواند به شیوه‌های مختلف به ایجاد ارزش افزوده در صنعت بیمه کمک کند.

در همین رابطه