آیا صنعت بیمه در راه تحول دیجیتال مسیر درست را طی می‌کند؟

تحول دیجیتال یا ژست دیجیتال؟

انعطاف‌پذیری، تجربه‌گری و چابکی آن چیزی است که برای رسیدن به تحول دیجیتال نیاز داریم.
بنیانگذار و رییس هیئت مدیره شرکت ذهن چابک
تاریخ: 28 دی 1400
شناسه: 464

صنعت بیمه در کشورمان در فضایی سنتی در حال حرکت است. عدم توجه به نیازهای مشتری، معرفی نادرست محصولات بیمه‌ای و بها ندادن به استارت‏آ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏پ‌های حوزه اینشورتک برای خلق ارزش نوآورانه برای مشتریان، سبب شده تا در نهایت آن‏ها ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اغلب ناراضی بوده و نسبت به این صنعت دچار شک و بی‌اعتمادی شوند. بنابراین شرکت‏های بیمه بایستی با بهره‌گیری از نوآوری و فناوری در زنجیره ارائه ارزش به مشتری و همچنین با نگاه اکوسیستمی، به سمت دگرگونی و تحول دیجیتال حرکت کنند. نکته اساسی این‏جاست که تحول دیجیتال بیشتر از آنکه تغییری فناورانه باشد، دگرگونی در فرهنگ و ذهنیت یک سازمان است.

اما ساده‌ترین راه تحول دیجیتال -شما بخوانید ژست دیجیتال برای فخرفروشی- برای مدیران و رهبران بعضی از سازمان‏ها آن است که بلافاصله با صدور دستورالعملی، سازمان را به سمت به‏کارگیری فناوری‌های نوین و دهان‏پرکنی مثل بلاک‏چین، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده هل می‌دهند. برای خالی نبودن عریضه، یک مرکز نوآوری عریض و طویلِ لوکس و استارت‏آ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏پی هم در سازمان درست می‌کنند. در تمام ملاقات‏ها، جلسات و همایش‏های رسمی یا خودمانی هم با این دستاوردها پز می‌دهند که ایهاالناس! سازمان تحت امر ما با درایت و مدیریت همایونی ما به منتهاالیه تحول دیجیتال رسیده است!

سوالی که باید از این عزیزان پرسید آن است که مدل کسب و کاری‌‌تان چقدر پرسودتر و بهره‌ورتر شده؟ فرایندهایتان چقدر چابک‌تر و کارآمدتر شده؟ چه بهبودی در تجربه مشتریانتان حاصل شده؟ و میزان رضایت کارکنانتان چقدر بیشتر شده؟ تحول دیجیتال یک سفر بی‌انتهاست که باید تمرین کنیم کلمه «تحول» آن را چند برابر درشت‌تر از واژه «دیجیتال» بنویسیم. این تحول با تکان دادن چوب جادوی فناوری در سازمان اتفاق نمی‌افتد و نیاز به رهبرانی دارد که در نگرش‏ها، رفتارها و تصمیمات خود تغییر ایجاد کنند تا به الگویی برای دیگران تبدیل شوند.

تحول دیجیتال واقعی به انعطاف‌پذیری و تجربه‌گری و در یک کلام، چابکی در اجرای راهکارهای تحول دیجیتال نیاز دارد. دیگر دوران نوشتن مسترپلن‌ها، اسناد راهبردی چندساله و نقشه راه‌های سالانه برای برنامه‌ریزی تحول دیجیتال گذشته است. مسیر درست بلوغ تحول دیجیتال در یک شرکت بیمه، داشتن نگاه چابک در جهت‌گیری راهبردی نسبت به حوزه‌های مختلف تحول و اجرای مکرر برنامه‌های کوتاه‏مدت چندماهه است. البته سرعت به تنهایی به معنای چابکی نیست. چابکی یعنی توانایی تغییر مسیر و انعطاف‌پذیری نسبت به تغییرات... .

در سازمان‌ها‌مان به دنبال نوشتن برنامه‌های استراتژیک حجیم و بلندمدت برای تحول دیجیتال نباشیم. در عوض بدون داشتن نگاه سلسله‏مراتبی، تیمی از باورمندان و مشتاقان تحول دیجیتال از لایه‌های مختلف سازمان تشکیل دهیم که دغدغه تحول دیجیتال داشته باشند. با کمک آن‏ها ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اقداماتمان را بر اساس شرایط و ضروریات سازمان برنامه‌ریزی کرده و این اقدامات را در قالب «اسپرینت‏های کوتاه‏مدت تحول دیجیتال» در سازمان اجرا کنیم. در انتهای هر اسپرینت نیز عملکردمان را بر اساس شاخص‌های موفقیت ارزیابی کرده و با توجه به بازخوردها و بینش‌های کسب شده در طی مسیر، روندمان را اصلاح کنیم. در خلال همین اسپرینت‏ها است که می‌توان به ارتقای فرهنگ و سواد دیجیتال افراد سازمان هم فکر کرد و اقداماتی را برایش انجام داد.

در همین رابطه