در رویداد «اینشورتک منا» و با حضور مدیران ارشد فناوری اطلاعات شرکت‌های بیمه بین‌المللی مطرح شد

هوش مصنوعی یا حماقت طبیعی؟

آنشول سریواستاو، مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت بیمه یونیون در یکی از وبینارهای رویداد اینشورتک منا، درباره هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت بیمه صحبت کرد. او در ابتدای سخنان خودش به این نکته اشاره کرد که هوش مصنوعی به نوعی همه را هیجان‌زده کرده و در واقع همه مدیران تلاش دارند از آن بهره بگیرند.
تاریخ: 29 آذر 1400
شناسه: 420

هوش مصنوعی به صنعت بیمه کمک می‌کند از طریق بهره‌گیری از داده‌ها و شخصی‌سازی، تجربه مشتری را بهبود ببخشد. در واقع این فناوری تحولی اساسی در صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد.

آنشول سریواستاو، مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت بیمه یونیون در یکی از وبینارهای رویداد اینشورتک منا، درباره هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت بیمه صحبت کرد. او در ابتدای سخنان خودش به این نکته اشاره کرد که هوش مصنوعی به نوعی همه را هیجان‌زده کرده و در واقع همه مدیران تلاش دارند از آن بهره بگیرند اما به گفته سریواستاو، مدیران بیمه باید با چالش‌های موجود در این مسیر هم آشنا شوند.

به هر حال همه می‌دانند که هوش مصنوعی، می‌تواند مزایای بسیاری به شرکت‌های بیمه برخوردار از آن ببخشد. به گفته مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت بیمه یونیون، مدیران بیمه باید چند سوال کلیدی از خودشان بپرسند: «چرا هنوز خدمات بیمه‌ای فروخته نمی‌شود؟ ارزشمندترین دارایی‌ها چه هستند؟ چرا هنوز خدمات با سیستم‌های سنتی و قدیمی ارائه می‌شوند؟» او معتقد است اگر بتوانیم به پاسخ برای این‌ها برسیم، چالش‌های کمتری در زمینه بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه همه این روزها با ابزارهای فناورانه و جدید، به اینترنت متصل هستند، گفت: «باید ببینیم امروز کجا ایستاده‌ایم؟ بله همه به نوعی به اینترنت متصل هستند. نسل جدید هم بیش از نسل قدیمی از فناوری‌های جدید بهره می‌گیرد. این‌ها برای صنعت بیمه معناهایی دارد.»

نقش حیاتی داده‌ها

سریواستاو طی صحبت‌های خود به اهمیت داده‌ها در دنیای امروزی اشاره کرد و گفت: «در شرایط فعلی کسب‌وکار، داده‌ها نقشی کلیدی و حیاتی دارند. ما در دنیایی از داده‌ها غرق شده‌ایم اما می‌توانیم از آن‌ها بهره بگیریم.» او با تاکید بر نیاز صنعت بیمه به داده‌ها، ادامه داد: « نکته اینجاست که حجم داده‌ها سال به سال افزایش پیدا می‌کند و تا سال 2025 حتی سه برابر می‌شود پس باید به فکر روشی برای بهره‌گیری از آن باشیم.»

مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت بیمه یونیون به گافا یا همان چهار شرکت کلیدی (گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل) اشاره کرد و گفت این شرکت‌ها به دلیل اینکه در همه عرصه‌ها وارد شده‌اند، توانسته‌اند به دریایی از داده‌ها متصل باشند. اما نکته اینجاست که از نظر این مدیر بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه می‌توانند هم‌تراز همین غول‌های داده و فناوری باشند: « نکته من این است که بیمه‌گران از این شرکت‌ها عقب نیستند و به دریایی از داده‌ها دسترسی دارند.» به اعتقاد او، کافی است شرکت‌های بیمه یاد بگیرند ارزشی به این داده‌ها بیفزایند تا بتوانند از مزیت آن‌ها بهره‌مند شوند.

از رقابت تا هوش مصنوعی

این روزها صنایع مختلف در جهت بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی در عصر دیجیتال، تحت فشار هستند. رقبا هم وارد ابعاد تازه‌ای از صنایع شده‌اند. اما مهم‌ترین ابزار برای رقابت از نگاه سریواستاو، بهره‌گیری از قدرت و ارزش داده‌هاست، او در این باره گفت: «فناوری‌های نوظهور می‌توانند کمک‌کننده باشند اما هوش مصنوعی مهم‌ترین فناوری است.»

او با اشاره به اینکه هوش مصنوعی امر جدیدی نیست و از سال 1950 تقریبا هم‌زمان با ظهور کامپیوترها، قدم به جهان صنایع گذاشته، گفت: «دوبی در این زمینه جذب سرمایه کلانی داشته‌ است و حالا می‌توان شاهد رشد انفجاری صنایع در این منطقه بود.»

این مدیر بیمه‌ای‌ با اشاره به انواع دسته‌های هوش مصنوعی گفت: «برای مثال یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، تحلیل متن و نظایر این‌ها جزو مواردی هستند که در دسته فناوری هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و می‌توانند در صنعت بیمه مورد استفاده قرار بگیرند.» در نهایت او معتقد است بهره‌گیری از هوش مصنوعی بهتر از این است که صنایع خودشان را گرفتار حماقت‌های طبیعی کنند.

تغییر مسیر از کالا-محوری به مشتری‌مداری

بسیاری از بیمه‌گران دریافته‌اند که اکنون مشتری باید در کانون توجه‌شان باشد. مدیر بیمه یونیون در این زمینه گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند فرصتی بسیار بزرگ برای صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه باشد. شرکت‌ها نیاز به چابکی و تحول دارند. باید نگاه خود را از کالامحوری به مشتری‌مداری تغییر دهند و هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا این تغییر را به وجود بیاورند.»

او در پایان گفت: «خودروهای متصل به اینترنت، ابزارهای متصل، اینترنت اشیا و همه این‌ها از طریق هوش مصنوعی می‌توانند تحولی بزرگ در صنعت بیمه ایجاد کنند و به عبارتی در این صنعت کاربرد داشته باشند. به هر حال تصمیم با شماست که یک روز از هوش مصنوعی بهره بگیرید یا امروز همان روز اولی باشد که از این فناوری برای بهره‌مندی از داده‌ها اقدام می‌کنید.»

رویداد «اینشورتک منا» با حضور سخنران‌های مطرح منطقه‌ای و بین‌المللی روز ۱۶ دسامبر (۲۶ آذرماه) به صورت آنلاین برگزار شد. رویدادی مطرح در دنیای بیمه که در آن درباره مهم‌ترین رویکردهای فناوری و نوآوری بیمه صحبت می‌شود. 

در همین رابطه