مدیران بیمه در رویداد اینشورتک منا از اهمیت تحلیل داده پیش‌نگرانه می‌گویند

ابزار تحلیل داده پیش‌نگر زیر ذره‌بین مدیران بیمه‌ای

واریگیس شاریا از آی‌ای‌ای اینشورنس و ماریجان مام‌زیوف از شرکت آمودو در یکی از وبینارهای رویداد اینشورتک منا درباره اهمیت تحلیل داده‌های پیش‌نگر صحبت کردند. آن‌ها معتقدند این داده‌ها می‌تواند در نهایت به بهبود تجربه مشتری کمک کند و به همین خاطر امری موثر در صنعت بیمه خواهد بود.
تاریخ: 01 دی 1400
شناسه: 418

بیمه‌گران در دنیایی از داده‌ها غرق شده‌اند. به اعتقاد فردریک بیسبرج، مدیر اجرایی شرکت دامان اگر بیمه‌گران بدانند که این داده‌ها را در صنعت بیمه دارند و می‌توانند با آن‌ها کار کنند شاید شرایط برای صنعت بیمه به کلی تغییر کند.

واریگیس شاریا از آی‌ای‌ای اینشورنس و ماریجان مام‌زیوف از شرکت آمودو در یکی از وبینارهای رویداد اینشورتک منا درباره اهمیت تحلیل داده‌های پیش‌نگر صحبت کردند. آن‌ها معتقدند این داده‌ها می‌تواند در نهایت به بهبود تجربه مشتری کمک کند و به همین خاطر امری موثر در صنعت بیمه خواهد بود.

سه محرک تحلیل داده پیش‌نگر

ماریجان مام‌زیوف، مدیر شرکت آمودو در ابتدای صحبت‌های خودش درباره آینده تحلیل داده پیش‌نگر در صنعت بیمه گفت: «به نظرم در شرایط فعلی سه فاکتور اصلی وجود دارند که محرک بهره‌گیری از تحلیل داده پیش‌نگر هستند و می‌توانند آینده آن را برای ما روشن کنند: نخستین و اصلی‌ترین فاکتور، تغییر رفتار مشتری به‌ویژه در دوره همه‌گیری کروناست.» او ادامه داد: «به وضوح می‌بینیم که مدل‌های قدیمی در این زمینه دیگر جوابگو نیستند و نمی‌توانند به بهبود عملکردها همانند گذشته کمک کنند. دلیلش محیط جدیدی است که اکنون آن را تجربه می‌کنیم. این محرک بسیار قدرتمند و مهمی برای بسیاری از بیمه‌گران و شرکت‌های بیمه بوده‌است و باعث شده به‌روزرسانی‌هایی را در دستور کار خود قرار دهند و بر پایه تحلیل داده، خدمات را در اختیار مشتریان قرار دهند. در واقع آن‌ها تلاش کرده‌اند خودشان را با محیط جدید مطابقت دهند.»

این مدیر بیمه‌ای در مورد دومین فاکتور گفت: «فاکتور مهم بعدی، افزایش سرعت توسعه اینشورتک است. جریان سرمایه‌گذاری در اینشورتک به بالاترین حجم خود در سال‌های اخیر رسیده‌است. فناوری در حقیقت ابزار مهمی است که می‌تواند در خدمت تحلیل داده پیش‌نگر قرار بگیرد. این فناوری است که می‌تواند به تحول شرکت‌های بیمه کمک کند.»

 در نهایت آخرین فاکتوری که این مدیر بیمه‌ای به آن اشاره کرد، تغییر کانال‌های توزیع در صنعت بیمه بود. او گفت: «سومین موردی که باید به آن اشاره کرد و اهمیتش کمتر از سایر موارد نیست، تغییر کانال‌های توزیع بیمه است. البته این به بازاری بستگی دارد که به آن نگاه می‌کنیم. در هر بازاری شرایط فرق دارد. اما به هر حال اکنون کانال‌های هوشمند را داریم که در آن داده‌های حساس و مهمی وجود دارند و در نتیجه جرقه بهره‌گیری بیشتر از تحلیل داده پیش‌نگر را می‌زنند.»

داده‌ها را دست‌کم نگیرید!

به گفته مام‌زیوف، داده تا حد زیادی در دنیای امروز برای قیمت‌گذاری در صنعت بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این خیلی رایج است: «اما به لحاظ بازاریابی، بهره‌گیری از داده صرفا در این زمینه، به نوعی دست کم گرفتن داده است. با ظهور کانال‌های دیجیتالی، باید بتوانیم بیش از پیش از داده‌ها بهره بگیریم. داده‌های پیش‌نگر باید مورد استفاده ما در صنعت بیمه قرار بگیرند.»

او با اشاره به اینکه که آن دسته از بیمه‌گرانی که از کانال‌های توزیع دیجیتالی بهره می‌گیرند بهتر می‌توانند با مشتریان ارتباط بگیرند و از داده‌های آن‌ها استفاده کنند، گفت: «همه داده‌ها بدون تردید دارای ارزش هستند اما باید ببینیم از کدام داده‌ها می‌توان در مسیر بهبود تجربه مشتری بهره گرفت. به این ترتیب باید بدانید که قصد دارید به کجا بروید و برای طی این مسیر، چه چیزهایی به کارتان می‌آید.» او برای توضیح بیشتر مثالی را مطرح کرد: «برای مثال فرض کنید دانستن اینکه کدام مشتری یک سگ دارد و کدام‌یک ندارد، می‌تواند صرفا برای شرکت‌هایی موثر باشد و اطلاعاتی ارزشمند به شمار آید که بیمه حیوانات خانگی به مشتریان ارائه می‌کنند. به این ترتیب باید بدانیم چه داده‌هایی به درد چه کسانی می‌خورد.»

برای بلوغ در صنعت بیمه، از داده غافل نباشید!

واریگیس شاریا از مدیران آی‌ای‌ای اینشورنس هم در این وبینار ابتدا گریزی به خود صنعت بیمه زد: «صنعت بیمه یکی از قدیمی‌ترین صنایع در جهان است. به این ترتیب این صنعت، تاریخ قدرتمندی و طولانی‌ای دارد. طی یک قرن گذشته، شاهد تحولاتی جدی‌تر بوده‌ایم. اما از زمان ظهور دوره دیجیتالی، شرایط تغییر کرده‌است.» او ادامه داد: «در حال حاضر، می‌توان گفت با تحولات دیجیتال،روال زندگی‌ کاملا تغییر کرده‌است. اینشورتک‌ها هم با دسترسی به داده‌های به‌روز و دائمی از مشتریان، می‌توانند تحولاتی اساسی در این صنعت ایجاد کنند.»

شاریا در ادامه صحبت‌های خود درباره بیمه و داده، گفت: «من به عنوان بیمه‌گر معتقدم بیمه‌گران متمرکز شده‌اند روی بحث پرداخت خسارت و نسبت به خیلی از ظرفیت‌هایی که در تحلیل داده‌های پیش‌نگر برایشان موجود است، کم‌توجه هستند. هم‌زمان با بلوغ در صنعت، این همان چیزی است که نباید از آن غافل ماند.» او در پایان گفت: «به هر حال هر داده‌ای و هر اطلاعاتی که از این مسیر به دست می‌آید می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب پتانسیل‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد.»

در همین رابطه