عدم رویکرد به بیمه سایبری در ایران نتیجه نبود تقاضاست یا ضعف در عرضه؟

جای خالی بیمه سایبری در صنعت بیمه کشور

از آنجا که هر کجا ریسکی باشد، حضور بیمه معنا پیدا می‌کند. در ریسک‌های سایبری هم بیمه‌ها در این حضور مدیریت ریسک را به عهده می‌گیرند. در ریسک‌های سایبری هم بیمه‌ها حضور خود را تثبیت کرده‌اند. هر چند این رشته از بیمه هنوز در ایران مورد توجه شرکت‌های بیمه قرار نگرفته و دلایل آن بسیار است، اما برخی شرکت‌ها اقداماتی برای ارائه خدمات بیمه سایبری انجام داده‌اند.
تاریخ: 11 آبان 1400
شناسه: 227

«اگر شما صاحب یک کامپیوتر باشید در معرض ریسک هستید. اگر این کامپیوتر را به اینترنت وصل کنید، درصد ریسک را افزایش داده‌اید» این جملات شاید 20 سال پیش برای بسیاری از مردم دنیا معنا و مفهوم ویژه‌ای داشت که آنها را ترغیب به تامین امنیت خود در فضایی که چندان با آن مانوس نبودند می‌کرد. امروز اما بخش عمده‌ای از زندگی شهروندان دنیای تکنولوژی، با ریسک‌های متعدد روبرو است. شهروندی که تمام فعالیت‌های روزمره خود را در فضای آنلاین انجام می‌دهد. فضایی که حتی شرکت‌های بزرگی مثل فیسبوک هم در آن امنیت کافی ندارند و ممکن است سوژه حمله هکرها شوند، به یقین برای شهروندان و کسب و کارها هم فضای امنی نیست. در میان اخبار به ویژه در چند ماه اخیر بارها با مفهوم «حملات سایبری» مواجه شده‌ایم. مفهومی که در دنیای امروز یکی از امور ناگزیر زندگی محسوب می‌شود. همانقدر که تصادف در پی استفاده از اتومبیل امری ناگزیر است و احتمال رخ دادن آن به اندازه احتمال عدم وقوع آن است. قربانی حملات سایبری شدن هم اتفاقی ناگزیر در دنیایی است که در آن تمام وقایع روزمره افراد در فضای آنلاین رخ می‌دهد.

از آنجا که هر کجا ریسکی باشد، حضور بیمه معنا پیدا می‌کند. در ریسک‌های سایبری هم بیمه‌ها در این حضور مدیریت ریسک را به عهده می‌گیرند. در ریسک‌های سایبری هم بیمه‌ها حضور خود را تثبیت کرده‌اند. هر چند این رشته از بیمه هنوز در ایران مورد توجه شرکت‌های بیمه قرار نگرفته و دلایل آن بسیار است، اما برخی شرکت‌ها اقداماتی برای ارائه خدمات بیمه سایبری انجام داده‌اند.

در دنیای امروز هر کسب و کاری که با اطلاعات سر و کار داشته باشد، به دریافت خدمات بیمه سایبری نیاز جدی دارد. این رشته از بیمه مسئولیت شرکت‌ها، کسب و کارها، مشاغل و حتی افراد حقیقی را پوشش می‌دهد. به بیان دیگر بیمه سایبری، ریسک مواجهه با آسیب‌های شبکه، برنامه‌ها و داده‌های ذخیره شده در یک سخت‌افزار را تحت پوشش قرار می‌دهد و هزینه‌های ناشی از این آسیب را جبران می‌کند.

با افزایش حملات سایبری و فیشینگ، ضرورت وجود بیمه برای جبران خسارات و آسیب‌های ناشی از این اتفاقات بیشتر احساس می‌شود. به همین دلیل امروز در دنیا بازار بیمه‌های سایبری با سرعت در حال توسعه است. آخرین گزارش‌های منتشر شده در این زمینه اندازه بازار بیمه سایبری را بالغ بر 9 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. هر چند بسیاری از شرکت‌های بیمه در دنیا از ورود به این حوزه پرهیز دارند، اما آینده و شرایطی که برای آن پیش‌بینی می‌شود آنها را ناگزیر به ورود به این وادی و طراحی مشوق‌هایی برای مشتریانشان می‌کند.

با توجه به مبهم بودن خدمات این نوع از بیمه، بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند خرید آنرا به زمانی دیگر موکول کنند. اما برخی شرکت‌ها در دنیا برای تجربه این محصول این امکان را فراهم کرده‌اند که بیمه سایبری به عنوان خدمتی جنبی در کنار بیمه‌نامه‌های دیگر به مشتریان ارائه شود و به مرور با ارائه توضیحات و اطلاعات تکمیلی به مشتری، آگاهی او را در در مورد بیمه سایبری افزایش دهند. یکی از مهمترین نکاتی که در جریان این آگاهی بخشی باید به مشتری منتقل شود این است که خرید بیمه‌نامه ریسک سایبری تنها یکی از اقداماتی است که منجر به کاهش ریسک می‌شود.