نقش حیاتی بیمه در رشد زیست‌بوم پرداخت‌های دیجیتال

تاریخ: 10 آذر 1403
شناسه: 964

به گزارش اینشورتک به نقل از باشگاه بیمه گران، یک نظرسنجی جدید توسط شرکت بیمه جهانی اموال و حوادث چاب[۱]، تأثیر فزاینده تقلب سایبری[۲] بر اعتماد و رفتار مصرف‌کننده را بررسی کرده است.

این نظرسنجی که در سراسر ایالات متحده، مکزیک، برزیل، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند و ویتنام انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از پاسخ‌دهندگان به دلیل نگرانی‌های مربوط به کلاهبرداری سایبری[۳]، استفاده از بن‌سازه‌های پرداخت دیجیتال را تغییر داده‌اند.

در واقع، نزدیک به نیمی (۴۶ درصد) از پاسخ دهندگان به اشتباه معتقدند که پرداخت‌های آنها، محافظت می‌شود.

کلاهبرداری‌های فیشینگ[۴]/ویشینگ[۵] و جعل هویت و نیز خرید محصول یا خدمات جعلی، به عنوان دغدغه‌های کلیدی در میان پاسخ‌دهندگان، نام برده شد.

بر کسی پوشیده نیست که پرداخت‌های دیجیتال به یکی از جنبه‌های اصلی زندگی روزمره ما تبدیل شده است. در واقع، چاب اشاره می‌کند که چگونه آنها، نقش مهمی در تقویت اقتصادهای فراگیر[۶] مالی بازی می‌کنند.

با این حال، یافته‌های نظرسنجی چاب، نقش مهمی را که بیمه در ایجاد اعتماد و کمک به رشد زیست‌بوم پرداخت دیجیتال ایفا می‌کند، نشان می‌دهد.

طبق آنچه مطالعه چاب نشان می‌دهد، همه پاسخ‌دهندگان نظرسنجی مذکور در سال گذشته یک پرداخت دیجیتالی انجام داده‌اند و ۶۳ درصد یا قربانی کلاهبرداری سایبری شده‌اند یا فردی را می‌شناسند که چنین تجربه‌ای داشته‌اند.

شان رینگستد[۷]، مدیر ارشد تجارت دیجیتال چاب، اظهار داشت: «آینده پرداخت‌های دیجیتال، روشن است و بیمه، نقش مهمی در شکل‌دهی به مسیر آن، ایفا خواهد کرد. ما متعهد هستیم تا راهکارهای بیمه‌ای نوآورانه‌ای را توسعه بخشیم که به ریسک‌های متغیری که  افراد و مشاغل در عصر دیجیتال با آن مواجه می‌شوند، رسیدگی می‌کند. با پرورش ذهنیت متمرکز بر آگاهی، هوشیاری و حفاظت، ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که مزایای پرداخت‌های دیجیتال برای همه قابل‌دسترس است و درعین‌حال ریسک‌های مرتبط، کاهش می‌یابد.»

بر اساس این نظرسنجی، ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که بیمه تراکنش[۸]، اعتماد آنها را به این بن‌سازه‌ها، افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، تأثیر بیمه در میان مصرف‌کنندگان آمریکای لاتین، در بالاترین سطح قرار دارد. در این قاره، ۸۴ درصد معتقدند که اگر بیمه شخصی کلاهبرداری سایبری[۹]، داشته باشند، کاملاً به فناوری پرداخت، اعتماد خواهند داشت یا بسیار بیشتر اعتماد خواهند نمود و ۸۲ درصد از این افراد نیز، همین دیدگاه را درباره بیمه حفاظت از پرداخت[۱۰] دارند.

جالب توجه است که چاب فاش کرد که بسیاری از پاسخ‌دهندگان، هوش مصنوعی (AI)[۱۱] را نیز راهی برای افزایش امنیت می‌دانند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، فرصتی دارند که یک شکاف اعتمادی را از بین ببرند. در همین راستا، ۳۲ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که به امنیت فناوری‌های پرداخت دیجیتال اعتمادی ندارند. در حالی که ۳۶ درصد اظهار داشتند که به پشتیبانی مشتری خود اطمینان ندارند و ۲۹ درصد نیز اعلام نمودند که به بن‌سازه‌ها، برای محافظت از محرمانگی اطلاعات شخصی خود، اطمینانی ندارند.

[۱] Chubb

[۲] Cyber fraud

[۳] Cyber scam

[۴] Phishing

[۵] Vishing

[۶] Inclusive economy

[۷] Sean Ringsted

[۸] Transaction insurance

[۹] Personal cyber-scam insurance

[۱۰] Payment protection insurance

[۱۱] Artificial intelligence