سرمایه‌گذاری برای آینده: سرمایه گذاری خطرپذیر در اینشورتک

تاریخ: 18 مهر 1403
شناسه: 942

سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) در سراسر جهان پتانسیل جذابی در اینشورتک می‌بینند. وجود چالش‌های فزاینده در شرکت‌های بیمه‌ای که به دنبال راه‌هایی برای تحول مدل‌های عملیاتی قدیمی خود هستند، صنعت بیمه را آماده تحول کرده است. فناوری‌های نوظهور اینشورتک نقشی حیاتی در تحول بلندمدت صنعت خواهند داشت و سرمایه‌گذاران خطرپذیر مشتاق هستند که بخشی از این روند در حال توسعه باشند.

 

یک بخش در حال توسعه با آینده‌ای قوی

در حالی که اینشورتک به نسبت بازار گسترده فین‌تک، کمتر بالغ شده است؛ اما علاقه اخیر سرمایه‌گذاران و فعالیت استارتاپی، دوام این بخش را تثبیت کرده است. تا به امروز، اکثر مراحل جذب سرمایه خطرپذیر اینشورتک کوچک باقی مانده‌اند و عمدتاً بر مرحله ایده (Seed) و سری A متمرکز بوده‌اند. با این حال، بسیاری از ورودی‌های اولیه به این حوزه اکنون به دنبال مراحل بعدی تأمین مالی هستند و درنتیجه میانگین تامین مالی در آینده بیشتر خواهد شد.

 

تاکید بر تنوع به جای تخصص (فعلا)

تنوع پیشنهادها، ویژگی فعلی این بخش در حال رشد است. راهکارهای بسیاری از اینشورتک‌ها بر اجزای زنجیره ارزش بیمه، مانند توزیع، صدور، ادعای خسارت یا خدمات مشتری متمرکز است. با این حال، علاقه و فعالیت سرمایه‌گذاران در تمام انواع  بیمه مشهود است، با حوزه‌های فعالیت متنوع شامل بیمه درمان و عمر، راه‌حل‌های P2P، چت‌بات‌ها، مدیریت ریسک برای کسب و کارهای کوچک، ابزارهای مقایسه بیمه، ادعاهای خسارت خودکار و سایر موارد. بیمه‌گران چالش‌گر دیجیتال، مانند Lemonade و Trov، نیز به دلیل مدل‌های نوآورانه خود مورد توجه قرار گرفته‌اند. روندها نشان می‌دهد که بازار ممکن است با راه‌حل‌های اینشورتک که از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا استفاده می‌کنند به زودی عمیق‌تر شده و به عنوان حوزه‌های رشد بالقوه بالا در نظرگرفته شود.

 

افزایش مداوم سرمایه‌گذاری شرکتی

فعالیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) نیز نقش مهمی در توسعه اکوسیستم اینشورتک ایفا می‌کند. در حالی که بیمه‌گران بزرگ جهانی تا به امروز فعال‌ترین موارد در این زمینه بوده‌اند، بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز به دنبال راه‌هایی برای ارتباط با  اینشورتک‌ها هستند. در واقع، در یک نظرسنجی اخیر موسسه KPMG از مدیران صنعت بیمه، ۶۲ درصد اشاره کردند که شرکت آنها یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر برای سرمایه‌گذاری در اینشورتک ایجاد کرده است یا قصد ایجاد آن را دارد.

مشارکت با اینشورتک‌ها و اکتساب آنها به طور فزاینده‌ای در دستور کار شرکت‌های بیمه قرار دارد. همانطور که بیمه‌گران مدل‌های کسب و کار و عملیاتی خود را برای تطبیق بهتر با نیازهای مشتریان امروزی بازتعریف می‌کنند، مشارکت، سرمایه‌گذاری یا خرید شرکت‌هایی که فناوری‌های کلیدی ارائه می‌دهند، بیش از پیش مهم می‌شود.

شتاب‌دهنده‌های متمرکز بر فناوری بیمه، که برای تشویق رشد و نوآوری استارت‌آپ‌ها طراحی شده‌اند، عناصر مهمی در رشد این بخش هستند. در واقع، ۳۶  درصد از شرکت‌های بیمه از سراسر جهان در یک مرکز یا آزمایشگاه نوآوری مشارکت دارند و برخی از آنها در حال حاضر از این مراکز به عنوان راهی برای ارتقا، تحول و در نهایت جایگزینی مدل‌های عملیاتی فعلی خود استفاده می‌کنند. به طور قابل توجهی، شرکت‌های بزرگ بیمه نیز شروع به همکاری با یکدیگر در آزمایشگاه‌های نوآوری کرده‌اند و نوآوری فناورانه را بر رقابت اولویت داده‌اند.

 

آینده‌ای روشن برای اینشورتک

با وجود  علاقه فعلی سرمایه‌گذاران خطرپذیر و تنوع راه‌حل‌های اینشورتک، این بخش همچنان در حال تکامل و با پتانسیل رشد قابل توجه است. با بلوغ اینشورتک و اثبات مدل‌های مختلف، روندهای جدیدتری باید ظهور کند.

همانطور که نیازهای مشتریان تغییر می‌کند، شرکت‌های بیمه نیز باید تغییر کنند. به‌رغم چالش‌های مرتبط با سیستم‌های فناوری اطلاعات قدیمی، انطباق‌پذیری با فناوری‌های جدید و نوظهور ممکن است کلید موفقیت در تحول مدل کسب و کار سنتی بیمه باشد. سرمایه‌گذاران سرمایه خطرپذیر شرکتی در شرکت‌های بیمه به طور فزاینده‌ای تناسب استراتژیک سرمایه‌گذاری‌های اینشورتکی خود را ارزیابی می‌کنند تا از همسویی با استراتژی‌های رشد شرکت و اهداف تحول مدل عملیاتی خود اطمینان حاصل کنند.