در سفر ما به قرن بیست و یکم، هوش مصنوعی به طور نامحسوس اما فزاینده به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از افراد جوامع تبدیل شده است.
به عبارتی، هوش مصنوعی (AI) به طور یکپارچه با زندگی روزمره ما عجین شده و نحوه زندگی، کار و تعامل ما را دچار تغییر کرده است.
این فناوری متحول کننده، کنجکاوی بسیاری را برانگیخته و ظهور هوش مصنوعی فرصتهای هیجانانگیزی را برای صنعت بیمه ایجاد میکند.
در استفاده از AI، وضعیت صنعت بیمه باید از تشخیص و پرداخت خسارت به پیش بینی و پیشگیری تغییر کند و انتظار میرود که هوش مصنوعی در صحت ادعاها، انتخاب بهترین پوششها و قیمت گذاری محصولات بیمه به این صنعت کمک کند.
استفاده ازبرنامههای هوشمند و دریافت اطلاعات از آنها به بیمه کمک میکند تا مشتریان خود را عمیقتر درک کنند.
در نتیجه، دستهبندیهای محصولات جدید، قیمتهای شخصیشده تر وارائه خدمات مورد نیاز و بهینه را به بهترین شکل انجام دهد.
راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی به بیمهگران کمک میکنند تا سهم بازار خود را افزایش دهند و سودآوری خود را بهبود بخشند.
همچنین به بیمهگران کمک میکند تا بیمهنامه، مدلسازی ریسک، پردازش خسارت، شیوههای بازاریابی و موارد دیگر را بهبود بخشند.
متاسفانه در کشور با توجه به اینکه اکثر شرکتهای بیمه حتی از یک سامانه core بیمهای برخوردار نیستند چشم انداز خوبی در استفاده از AI بصورت کارآمد وجود ندارد،درحالیکه در اکثر شرکتهای بیمهای در جهان استفاده از AI به طور فزایندهای در حال گسترش است.
درحوزه درمان و سلامت افراد، هوش مصنوعی ثابت کرده که یک فرصت طلایی است.
ازابزارهای تشخیصی گرفته تا طرحهای درمانی شخصی سازیشده، استفاده از هوش مصنوعی به طور قابلتوجهی نتایج بیماران را بهبود میبخشد.
درحالی که AI در پرداخت خسارت سریع ،آسان و عادلانه به شرکتهای بیمه بسیار کمک میکند اما شرکتهای بیمه در حوزه درمان و سلامت در کشور ما هنوز در پرداخت خسارت به موقع و مناسب به بیمه شدهها با استفاده از نرم افزارهای قدیمی خود مشغول هستند در حالی که یکی از کاربردهای مهم AI افزایش سرعت در بررسی و دقت در عمل است.
قطعا آینده از آن AI است و استفاده از آن در تمامی حوزهها بخصوص در درمان و بهداشت افراد برای شرکتهای بیمه بسیار مهم و الزامی است.
پیشنهاد میکنم که شرکتهای بیمهای در کشور هرچه سریعتر با ایجاد زیر ساختهای لازم استفاده از آن را برای خود فراهم آورند در غیر این صورت از دنیای متحولانه امروزه عقب خواهند افتاد.
میتوان بطور خلاصه گفت استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه در حوزه سلامت و درمان بیمه شدگان نتایجی مهمی را به دنبال داشته باشد که بخشی از آنها شامل موارد زیر است:
۱- پیش بینی و پیشگیری
۲- پردازش و صحت سنجی کارآمدتر ادعاهای خسارت
۳- بهبود مدیریت ریسک
۴- پوشش قابل تنظیم بر اساس نیازها و عوامل خطر افراد
۵- ارائه خدمات بسیار برتر و هوشمندانه به بیمه شدگان و تسریع و تسهیل در پرداخت خسارت
۶- تشخیص کلاهبرداریها و سو استفادهها
۷- صرفه جویی در هزینهها
مدیر بیمههای اشخاص شرکت بیمه کارآفرین