به گزارش اینشورتک به نقل از ریسک نیوز، فریال فراکش، مدیر بیمه های اتکایی اختیاری بیمه تهران ری در مقاله ای با عنوان اتکایی دیجیتال، مفاهیم و روندها با تاکید بر نگرش پلتفرمی را تشریح کرد.
وی گفت: دیتا داریم اما در جهت قیمت گذاری خدمات بیمه ای استفاده نمی شود. موضوع مهم دیجیتال پلتفرم ها و پرتال ها است.
فراکش همچنین توضیح داد: پلتفرم اتکایی بستری را باید فراهم کند که منشا ارایه خدمات باشد و همه شرکت های اتکایی به صورت مشترک استفاده کنند. برای تبدیل عملیات سنتی به دیجیتال و نرخ گذاری شفاف نیازمند بستر مشترک و استانداردهای مشخص هستیم. برای دیتا باید بستری فراهم باشد که همگان بدان دسترسی داشته باشند. ما ناگزیریم که تغییر داشته باشیم وبه سمت دیجیتالی شدن حرکت کنیم، زمانی که همگام میشویم با این تغییرات و اینکه چه زمانی قرار است سوار قطار دیجیتالی شدن شویم بسیار حائز اهمیت است.
فریال فراکش در پاسخ به سوال (منظور از تحول دیجیتال یا Digital transformation چیست؟ قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟) گفت: در واقع قرار است دیجیتالی شدن به ما کمک کند که در فرایندها، نحوه پردازش، تصمیمگیریهایی که انجام میدهیم ازابزارهای نوآورانه استفاده کنیم و ما را به سمتی سوق میدهد که تصمیمات بهینهتر و بهتری بگیریم، همهی این ابزارها در واقع قرار است به ما کمک کنند که بتوانیم بهبود ببخشیم و نوآوری در عرضه خدمات داشته باشیم.
انقلاب صنعتی چهارم در بیمه نقش پر رنگتری دارد و حائز اهمیت است بخاطر اینکه در شبکه ارزشیابی تغییرایجاد کرد، ظهور اینترنت باعث شد که از فناوریهای نوین استفاده کنیم و از عصر دستی وارد عصر دیجیتال شویم، ما در حال حاضر با عصر تحول و عصر پلتفرمی روبرو هستیم، قرار است پلتفرمها به کمک ما بیایند، مدلهای کسب و کار ما، شیوه ارائه خدمات ما، پردازش کارهای ما و فرایندهای تصمیمگیری ما تحولی ایجاد کند. ما در همه ابعاد باید به تحول دیجیتال دقت کنیم و بستری فراهم شود که مدلهای عملیاتی برای بستر دیجیتال انجام شود. مزایای تحول دیجیتال قرار است به کمک ما بیاید برای اینکه تصمیمگیری بهتری را داشته باشیم، چابکی و سرعت تصمیمگیریهای ما افزایش پیدا کند، پرداخت خسارتها بهینه تر پرداخت شود و هزینهها کاهش پیدا کند، بهرهوری افزایش پیدا کند.
تفاوت بیمه چهار با نسلهای قبلی در واقع ظهور اینترنت بود و استفاده از ابزارهایی مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، استفاده از دیتا در جهت تصمیمگیری بهینهتر، مدلسازی، قیمتگذاری به کمک ما میاید تا بتوانیم بهتر، شفافترو با سرعت بیشتری تصمیمگیری کنیم. یکی از وجه تمایزهایی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم این است که براساس نیاز مشتری خدمات ارائه بدهیم، این ابزارها قرار است به کمک ما بیایند تا براساس دیتاها اول ازهمه مشتری خود را شناسایی کنیم، با استفاده ازاین ابزارها خدماتی ارائه دهیم، خسارت ها کاهش پیدا کند، با استفاده از دادهها افزایش قدرت تجزیه و تحلیل ، ارتقا(تسهیل و استاندادسازی) فرایندهای بیمههای اتکایی، افزایش کنترل بر اجرای فرایند، افزایش کیفیت انطباق دادهها، افزایش شفافیت را داشته باشیم.
پلتفرم چیست؟
پلتفرم به گروهی از تکنولوژیها گفته میشود که به عنوان مبنای سایر نرمافزارها و فرایندها و فناوریها استفاده میشود، سایر موارد روی پلتفرمها توسعه داده میشود، پشتیبانی از پلتفرمها در طول زمان افزایش یافته است، نسخه اولیه پلتفرمهای الکترونیکی نسخه دیجیتالی فرایندهای موجود بودند، آنها جهت جلب پذیرش و مشارکت استفادهکنندگان مجبور به طراحی به این سبک و ارائه معادل دیجیتالی کاری که بازار انجام میدهد بودند، نسل جدید پلتفرمها، پلتفرمهایی هستند که به طرق مختلف به کارامدتر شدن صنعت کمک میکنند و قابلیتهای جدید را فعال میکنند.
چرا باید از پلتفرم استفاده کنیم؟
در حال حاضر به شیوه دستی و سنتی همچنان عملیاتهای واگذاری و انتقال ریسک انجام میشود، نیاز است که پلتفرم باشد و عملیات سنتی به عملیات دیجیتال تبدیل شود. بحث شرایط تحریم و ارتباط کم با خارج است که اگر در آیندهای نزدیک بخواهیم با شرکتهای خارجی فعالیت داشته باشیم قطعا مهمترین مولفه اتکایی، بحث توزیع ریسک به صورت جهانی است که نیاز به یک استاندارد و بسترمناسب داریم، به طور کلی، پلتفرمهای موجود در حوزه بیمههای اتکایی ممکن است تمامی این مراحل را شامل بشوند و تنها در برخی از مراحل فعال باشند.
مزایای استفاده از پلتفرمها، بحث افزایش شفافیت، کیفیت و انطباق، کنترل پیشرفت، اتوماسیون فرایندها، تجزیه و تحلیل پیشرفته و سادهسازی و استانداردسازی فرایندها است، دیجیتالی شدن قرار است که به بازار ما کمک کند تا فرایند رو بهتر، سریعتر و با هزینه کمتر بتوانیم اینکار را انجام بدهیم. ساختار کلی یک فرایند بیمهای که در دنیا استفاده میشود، از مرحله قبل از صدور الزامات پوششی که توسط مشتری قرار است ارائه شود، بحث مذاکراتی که قبل از صدوربندی حرفهای انجام میشود و تا زمان پرداخت خسارت بررسی شده است. در اجزای پلتفرم نیازهای مشتری در ابعاد مختلف بررسی شده است.
وی افزود: در بحث ماژول واگذاری از طریق اتصال کارگزاران به بازارهای بالقوه و فعال کردن فرایندهای ثبت و قیمتگذاری از تمام کارگزاران و واسطان در زنجیره واگذاری ریسک پشتیبانی میکند.
بحث ماژول مذاکرات از ایجاد قرارداد سریع، مذاکره کارآمد و مشارکتی در مورد شرایط و ضوابط قراردادها پشتیبانی میکند و برای کارگزاران واگذاری بیمهگران راهبر و مشتریان قابل دسترسی است و از روشهای ارتباطی مختلف از جمله حضوری، تبلت، چت تصویری و پیام رسانی پشتیبانی میکند.
ماژول مذاکرات از بخشهای ابزار ساخت قراردادDocument-plus-data، ابزار ساخت قراردادData-First، نهایی کردن سفارش ، پردازش پس از عقد، قرارداد، اصلاحات، الحاقیهها، تمدید قرارداد، اتصال واگذاریهای اتکایی، بخش ماژول مشتریان تشکیل شده است.
مشتریان به پورتالی دسترسی دارند که میتوانند در آنجا اطلاعات را در مورد سازمانشان قرار دهند تا پروفایل آنها به روز شود، همچنین قادر خواهند بود تا ریسک سازمان خود را آنالیز کنند و تصمیم بگیرند کدام ریسک را انتقال دهند، زمانی که مشخص شد کدام ریسکها را میخواهند منتقل کنند به طور اتومات اطلاعات آن در پلتفرم بارگذاری میشود و کارگزار آنها میتواند آنرا ببیند. بعد از اینکه کارگزاران ریسکها را ارائه کردند مشتریان میتوانند فرایند واگذاری را ردیابی کنند و با کارگزاران و بیمهگران از طریق راههایی مانند تماس ویدیویی و چت در ارتباط باشند تا قرارداد بیمه خود را مدیریت کنند.
بحث اتاق داده که یک بخش کاملا مستقل ولی همراستا با سایر ماژولها است. هر مشتری اتاق داده به عنوان ذخیرهسازی دادههای بدون ساخاتار مورد نیاز برای انجام فرایند بیمهگری برای تکمیل سفارشات مشتریان استفاده میشود. کارگزاران حق دید و دسترسی به بخشهایی از اتاق را در صورت لزوم ایجاد میکنند.