سیاستهای پژوهشکده بیمه که بر اساس نیازهای صنعت بیمه کشور تعریف شده، در تعریف نقشه راه خود برنامه عملیاتی ویژهای برای اینگونه تحولات تدوین کرده و به دنبال فراهم کردن مسیری است که از فناوریهای اطلاعاتی بتوان برای تحلیل ریسک مشتریان و پردازش برخط خسارتها و همچنین نرخگذاری هوشمندانه بهرهبرداری کرد و فرآیندهای سنتی را در چارچوب استانداردهای جهانی بهینهسازی کرد. بیگمان بهروزرسانی زیرساختهای فناورانه صنعت بیمه، استقبال از الگوهای نو، فراهم کردن فضایی رقابتی و بهروزرسانی قوانین و مقررات از جمله بایستههایی است که تأثیر قابل توجهی در دستیابی به یک صنعت هوشمند خواهد گذاشت. دستیابی کامل به این آرمان نیازمند همکاری و همسویی همه بازیگران صنعت بیمه کشور است و هیچکدام بهتنهایی قادر به ایجاد تغییرات و تحولات مورد نظر نخواهند بود. نقشآفرینی پژوهشکده بیمه در این میان که هم در ارائه آموزشهای تخصصی و هم در انجام پژوهشهای کاربردی است و هم در همرسانی و ترویج شیوههای نوین پیشتاز است، بسیار حائز اهمیت است.
درباره این فاصله و عقبماندگی صنعت بیمه ما در کمکگرفتن از فناوریهای نو، بیشتر به قانونگذاری و نهادهای ناظر و همچنین مدیریت صنعت بیمه پرداخته شده و کمتر مولفه مخاطبان و مشتریان این صنعت موردتحلیل قرار گرفته است. از نظر شما مشتریان صنعت بیمه در شرایط کنونی چه نقشی دارند؟
همانگونه که عرض کردم، همه بازیگران صنعت بیمه در تحولات مورد نظر موثر هستند. البته شکی نیست که همواره مطالبات مشتریان یکی از اهرمهای مهم برای ایجاد تحولات دیجیتالی و هوشمند خواهد بود. یکی دیگر از بسترهای ایجاد اینگونه تغییرات، فراهم کردن زمینههای رقابتی با الگوهای مختلف از جمله تکافل است. من باور دارم که اگر زمینه رقابت برای الگوهای مختلف بیمهای فراهم شود و محصولات تکافلی نیز به بازار عرضه شود، اینگونه اقدامات سرعت کاراتری خواهند یافت. رویکردهای مشتریمداری همواره در رشد و نمو اینگونه خدمات، شکوفایی بهتری داشتهاند.
بحثی که به نظر در دنیا مسئله و دغدغه روز است، موضوع بیمه ریسکهای سایبری و همچنین بیمه دادهها و پایگاههای داده است؛ موضوعی که با توجه به حملات اخیر به بخشهای مختلف دادههای ایران، یک دغدغه جدی برای کشور و شرکتهای مختلف هم هست. در حوزه پژوهش تا چه اندازه دراینباره کار شده و آیا در همایش پیش رو به این بحث پرداخته خواهد شد؟
همانگونه که اشاره فرمودید، حملههای سایبری در دنیا روز به روز در حال افزایش و گسترش هستند؛ حملاتی که افزون بر پیچیدگیهای خاص خود توانایی تخریب بالای دادههای مختلف را دارند. بیمههای سایبری یکی از راهحلهایی است که در صنعت بیمه برای مدیریت ریسک و امنیت آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هرچند که محاسبه و ارزیابی خطرپذیری یا ریسک اینگونه خطرها بهمراتب پیچیدهتر از نمونههای دیگر خطرپذیری است. به همین دلیل سطح پذیرش اینگونه محصولات بیمهای نسبت به سایر بیمهنامهها پایینتر است.
در پژوهشکده بیمه نیز پژوهشهایی دراینباره به سرانجام رسیده است. اگرچه با دستیابی به آرمانهای پایانی این طرح در کشور هنوز فاصله داریم، ولی موضوع بیمههای سایبری از جمله موضوعات اولویتداری است که در پژوهشکده بیمه با جدیت دنبال میشود.
اگر بخواهیم با نگاه آسیبشناسانه به پرسشهای بالا و نتیجه بحث بپردازیم، شما چه راهکاری برای پیشرفت صعنت و اکوسیستم بیمه ایران در حوزه اینشورتک پیشنهاد میدهید؟ چه باید انجام شود تا شرایط این صنعت به فضای روز دنیا نزدیک شود؟
ببینیم در کشورهای دیگر از جمله مالزی چه کردند که هم ضریب نفوذ بیمه در آنها بسیار قابل توجه است، هم رضایتمندی بالاتر است. من باور دارم برای تکامل زیستبوم صنعت بیمه در کشور، هرچه زودتر باید صندوقهای تکافلی راهاندازی شوند. شرکتهای تخصصی تکافل خیلی خوب خواهند توانست ریسکهای بسیار بزرگ را حتی با پشتوانه مردمی که دارند پوشش دهند. تکافل، یکی از الگوهای پرکاربرد در پوشش ریسک، در کشورهای منطقه بهشدت مورد توجه محققان و پژوهشگران بازارهای مالی قرار گرفته است. باید زمینه رقابت شرکتهای تکافلی در کنار بیمههای رایج فراهم شود. باید این الگو بهدرستی به مردم معرفی شود و در آن صورت مردم خود انتخاب خواهند کرد. توسعه اینگونه الگوها تاثیر شگرفی در افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور خواهد داشت.