ملاقات با اینشورتک: Roadzen

تاریخ: 15 آبان 1402
شناسه: 630

ایده‌ی کسب‌وکار Roadzen پس از یک تجربه‌ی ناخوشایند ادعای خسارت تصادف اتومبیل به ذهن روهان مالهوترا، مدیر‌عامل این اینشورتک رسید. البته با توجه به رشته‌ی تحصیلی مالهوترا (فوق لیسانس رباتیک از Carnegie Mellon) وی از سال 2010 روی محصولات هوش مصنوعی کار می‌کرد.

در نیمه شبی در سال 2015 در دهلی‌نو، او شاهد تصادف اتومبیل یکی از دوستانش بود. پس از اینکه دوستش را به بیمارستان فرستاد، برای مقابله با پیامدهای بعدی در محل حادثه ماند.

او گفت: «من سعی کردم ادعای خسارت او را به ثبت برسانم و یک کامیون یدک‌کش بگیرم تا اتومبیل تصادفی را به تعمیرگاه ببرم. همین‌ها حدود چهار ساعت و نیم طول کشید! من در جاده ایستاده بودم و مکرر تماس می‌گرفتم تا بتوانم همه‌ی این کارها را روبه‌راه کنم. چیزی که مرا تحت تاثیر قرارداد این بود که در دنیایی هستیم که در آن همه چیز بر حسب تقاضا است. در حالی که من برای این کار به بیمه‌گرم پول داده‌ام ولی در اصل کنار جاده ایستاده بودم و به ناچار با مراکز مختلف تماس می‌گرفتم. و این احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کرد. در واقع آن تجربه چنان بد بود که مرا به فکر واداشت که چگونه می‌توانم از فناوری برای بهتر کردن چنین موقعیتی استفاده کنم.»

مالهوترا در آن سال Roadzen را تنها با پنج نفر نیروی کار تأسیس کرد. اینشورتک نوپایی که برای بهتر کردن فرایند صدور بیمه‌نامه و توزیع آن شروع به کار کرد، با این هدف که ادعاها در زمان واقعی پردازش شوند. Roadzen به عنوان یک کارگزار یا MGA[1] با بیمه‌گران، تولیدکنندگان خودرو و ناوگان حمل‌ونقل کار می‌کند و فعالیت‌هایی چون قیمت‌گذاری، فروش و پردازش مطالبات جزو وظایف اصلی آن است.

به گفته‌ی مالهوترا، «همه دوست دارند بیمه بفروشند، اما آن را می‌فروشند و سپس مشتری را به فراموشی می‌سپارند. و این دقیقاً جایی‌ست که رسیدگی به یک ادعای خسارت شش هفته طول می‌کشد. ولی ما با رویکرد متفاوتی شروع کردیم. اینکه چگونه می‌توانیم بهترین تجربه ادعای خسارت را برای مشتری رقم بزنیم.»

او اضافه می‌کند، « در ثبت ادعای خسارت از طریق فناوری هوش مصنوعی Roadzen یک قدم جلو است. همانطور که تلفن شما می‌تواند به شما بگوید چند قدم در یک روز راه رفته‌اید، ما نیز می‌توانیم با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی پیش‌بینی کنیم که آیا خودروی شما واقعا دچار تصادف شده است یا خیر. سپس لینکی برای شما ارسال می‌کنیم که از طریق آن می‌توانید از محل تصادف فیلم بگیرید. با استفاده از بینایی کامپیوتری در زمان واقعی، می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام قسمت‌های وسیله نقلیه آسیب دیده‌اند و در نهایت کمتر از دو دقیقه یک برآورد خسارت ارائه خواهیم کرد.»

علاوه بر این، Roadzen از هوش مصنوعی برای عملکردهایی فراتر از ادعاها بهره می‌گیرد. فناوری این شرکت شامل عملکردهای ایمنی جاده، مانند نظارت بر عوامل حواس‌پرتی راننده است. به این معنی که، اگر راننده‌ای دچار خواب‌آلودگی شود یا خودرویش در آستانه تصادف باشد، اینشورتک Roadzen می‌تواند آن را تشخیص داده و از وقوع آن جلوگیری کند.

همچنین هوش مصنوعی Roadzen می‌تواند به‌جای تکیه بر داده‌های مکانی یا دریافت مشخصات فردی با استفاده از داده‌های تله‌ماتیک بیمه‌نامه‌ها را قیمت‌گذاری کند. مدیرعامل این استارت‌آپ معتقد است که، چنین فعالیتی باید منجر به کاهش حق بیمه برای رانندگان بااحتیاط شود، اما رانندگان پرخطر را نیز هدایت کند تا در رانندگی رفتار بهتری در پیش بگیرند.

Roadzen هم‌اکنون با 400 کارمند در شهرهای نیویورک، سانفرانسیسکو، لندن، پاریس، دهلی‌نو، چنای و احمدآباد به عنوان یک اینشورتک بین‌المللی فعالیت می‌کند.

 

[1] Managing General Agent

ایده‌ی کسب‌وکار Roadzen پس از یک تجربه‌ی ناخوشایند ادعای خسارت تصادف اتومبیل به ذهن روهان مالهوترا، مدیر‌عامل این اینشورتک رسید. البته با توجه به رشته‌ی تحصیلی مالهوترا (فوق لیسانس رباتیک از Carnegie Mellon) وی از سال 2010 روی محصولات هوش مصنوعی کار می‌کرد.

در نیمه شبی در سال 2015 در دهلی‌نو، او شاهد تصادف اتومبیل یکی از دوستانش بود. پس از اینکه دوستش را به بیمارستان فرستاد، برای مقابله با پیامدهای بعدی در محل حادثه ماند.

او گفت: «من سعی کردم ادعای خسارت او را به ثبت برسانم و یک کامیون یدک‌کش بگیرم تا اتومبیل تصادفی را به تعمیرگاه ببرم. همین‌ها حدود چهار ساعت و نیم طول کشید! من در جاده ایستاده بودم و مکرر تماس می‌گرفتم تا بتوانم همه‌ی این کارها را روبه‌راه کنم. چیزی که مرا تحت تاثیر قرارداد این بود که در دنیایی هستیم که در آن همه چیز بر حسب تقاضا است. در حالی که من برای این کار به بیمه‌گرم پول داده‌ام ولی در اصل کنار جاده ایستاده بودم و به ناچار با مراکز مختلف تماس می‌گرفتم. و این احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کرد. در واقع آن تجربه چنان بد بود که مرا به فکر واداشت که چگونه می‌توانم از فناوری برای بهتر کردن چنین موقعیتی استفاده کنم.»

مالهوترا در آن سال Roadzen را تنها با پنج نفر نیروی کار تأسیس کرد. اینشورتک نوپایی که برای بهتر کردن فرایند صدور بیمه‌نامه و توزیع آن شروع به کار کرد، با این هدف که ادعاها در زمان واقعی پردازش شوند. Roadzen به عنوان یک کارگزار یا MGA[1] با بیمه‌گران، تولیدکنندگان خودرو و ناوگان حمل‌ونقل کار می‌کند و فعالیت‌هایی چون قیمت‌گذاری، فروش و پردازش مطالبات جزو وظایف اصلی آن است.

به گفته‌ی مالهوترا، «همه دوست دارند بیمه بفروشند، اما آن را می‌فروشند و سپس مشتری را به فراموشی می‌سپارند. و این دقیقاً جایی‌ست که رسیدگی به یک ادعای خسارت شش هفته طول می‌کشد. ولی ما با رویکرد متفاوتی شروع کردیم. اینکه چگونه می‌توانیم بهترین تجربه ادعای خسارت را برای مشتری رقم بزنیم.»

او اضافه می‌کند، « در ثبت ادعای خسارت از طریق فناوری هوش مصنوعی Roadzen یک قدم جلو است. همانطور که تلفن شما می‌تواند به شما بگوید چند قدم در یک روز راه رفته‌اید، ما نیز می‌توانیم با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی پیش‌بینی کنیم که آیا خودروی شما واقعا دچار تصادف شده است یا خیر. سپس لینکی برای شما ارسال می‌کنیم که از طریق آن می‌توانید از محل تصادف فیلم بگیرید. با استفاده از بینایی کامپیوتری در زمان واقعی، می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام قسمت‌های وسیله نقلیه آسیب دیده‌اند و در نهایت کمتر از دو دقیقه یک برآورد خسارت ارائه خواهیم کرد.»

علاوه بر این، Roadzen از هوش مصنوعی برای عملکردهایی فراتر از ادعاها بهره می‌گیرد. فناوری این شرکت شامل عملکردهای ایمنی جاده، مانند نظارت بر عوامل حواس‌پرتی راننده است. به این معنی که، اگر راننده‌ای دچار خواب‌آلودگی شود یا خودرویش در آستانه تصادف باشد، اینشورتک Roadzen می‌تواند آن را تشخیص داده و از وقوع آن جلوگیری کند.

همچنین هوش مصنوعی Roadzen می‌تواند به‌جای تکیه بر داده‌های مکانی یا دریافت مشخصات فردی با استفاده از داده‌های تله‌ماتیک بیمه‌نامه‌ها را قیمت‌گذاری کند. مدیرعامل این استارت‌آپ معتقد است که، چنین فعالیتی باید منجر به کاهش حق بیمه برای رانندگان بااحتیاط شود، اما رانندگان پرخطر را نیز هدایت کند تا در رانندگی رفتار بهتری در پیش بگیرند.

Roadzen هم‌اکنون با 400 کارمند در شهرهای نیویورک، سانفرانسیسکو، لندن، پاریس، دهلی‌نو، چنای و احمدآباد به عنوان یک اینشورتک بین‌المللی فعالیت می‌کند.

 

[1] Managing General Agent