چشم‌انداز صنعت اینشورتک در سال 2023: سال آینده برای اینشورتک‌ها چه چیزی را به دنبال خواهد داشت؟

تاریخ: 25 دی 1401
شناسه: 550

با پذیرش روزافزون فناوری در همه بخش‌ها، شرکت‌های بیمه برای پیوستن به این قطار در حال حرکت  از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. روندهای نوظهور فناوری بیمه مانند هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی (ML)، اینترنت اشیا (IoT) و رایانش ابری به سرعت سیستم‌های معمولی را با جریان‌های کاری مدرن و بهبودیافته جایگزین می‌کنند. اما نکته اصلی این است که این فناوری ها راه حل های مبتنی بر داده، ایمن و خودکار را برای خدماتی مانند تشخیص تقلب و پردازش ادعاها تسهیل می کنند.

اما کار به اینجا ختم نمی‌شود! هر سال تغییرات بیشتری در صنعت اتفاق می‌افتد. در زیر، فهرستی از روندهای کلیدی که چهره صنعت اینشورتک را تغییر خواهند داد، گردآوری شده‌اند. برخی از آنها چند سالی است که سلطه یافته‌اند و احتمالا در دراز مدت باقی خواهند ماند، اما برخی دیگر اخیرا ظهور کرده‌اند و مطمئنا این میدان را برای بهتر شدن تقویت خواهند کرد.

  1. ورود تازه‌واردان

لزوم ایجاد تغییرات در مقررات بیمه‌ای جهت همگام شدن با تحولات فناورانه، موجب تسهیل فعالیت‌های اینشورتکی نوآوران و فناوران خواهد شد و این باعث می‌شود تازه‌واردان بیشتری نسبت به روزهای ابتدایی ظهور اینشورتک‌ها به نحو آسان‌تری وارد صنعت بیمه شوند. بدیهی است ورود این نوآوران موجب تسهیل اقدامات بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه خواهد شد و این هم به نوبه خود می‌تواند با جلب رضایتمندی بیشتر بیمه‌گذاران، به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند.

  1. همه چیز تحت نظر است

همانطور که به سمت سال 2023 و در عصر فرآیندهای پیشرفته پیش می‌رویم، تنظیم‌گران صنعت بیمه به مرور زمان سختگیرتر می شوند. در واقع، دامنه مداخله و مقررات، بیش از هر زمان دیگری گسترش یافته است. با هدف حفاظت از منافع بیمه‌گذاران، تنظیم‌گران عمدتا بر رسیدگی به نیاز بیمه‌گران برای اقدام عادلانه‌تر تمرکز می‌کنند و در عین حال مشتریان را تشویق می‌کنند تا در مورد پوشش خود آگاه‌تر و شفاف‌تر باشند و طرح‌هایی را انتخاب کنند که به بهترین وجه برای آنها مناسب است.

  1. تأثیر فناوری مدرن بر صنعت

صنعت اینشورتک از قبل به سرعت در حال تجربه کردن هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا است و تا سال 2023 و 2024 به پذیرش آن‌ها ادامه خواهد داد. ادغام این فناوری‌ها منجر به بهبود پردازش دعاوی خسارت، خدمات بیمه شخصی‌سازی‌شده، ذخیره‌سازی و انتقال داده بسیار قابل اعتماد، افزایش اتوماسیون، کارایی عملیاتی بهتر، خدمات موثر به مشتریان و افزایش وفاداری مشتری خواهد شد. در نتیجه، این امر به بیمه‌گران برای بهبود دسترسی به راهکارهای بیمه‌ای، افزایش نفوذ آن‌ها در بازارهای مختلف، رسیدگی به خسارت‌های بیشتر و ارتقای خدماتشان کمک خواهد کرد.

  1. تبدیل شدن بلاکچین به جریان اصلی

دلایل اصلی پذیرش فناوری بلاکچین، توانایی آن در به اشتراک‌گذاری سریع داده‌ها، همراه با امنیت و شفافیت است. برای صنعتی که با حجم عظیمی از داده‌های حساس مشتری سر و کار دارد و به دنبال آن تأیید پرداخت‌های بی‌وقفه و تسویه دعاوی خسارت انجام می‌شود، روش‌های حفاظت رمزنگاری مرتبط با بلاکچین کارها را آسان و قابل اعتماد می‌کنند.

  1. بیمه تعبیه‌شده، پیشران رشد بیشتر

بیمه تعبیه شده که دارای پتانسیل بازار 3.7 تریلیون دلاری است، در صنعت بیمه در حال افزایش است. بیمه‌های تعبیه‌شده با مبادلات محصول یا خدمات دیگری، پوشش یا حمایت‌هایی را در بر می‌گیرند. این نوع عرضه بیمه نه تنها مقرون به صرفه بودن و دسترسی به خدمات بیمه را افزایش می‌دهد، بلکه به بهبود تعامل مشتری و حذف ریسک در این فرآیند کمک می‌کند.

در دوران در حال تغییر مداوم، یک صنعت بیمه که به‌طور متعارف عمل می‌کند، راه‌های بهتری برای انجام کسب‌وکار با استفاده از فناوری‌های مدرن پیدا کرده است. در سال 2023 نیز، صنعت با همان سرعت تکامل می‌یابد و «هنجارهای جدید» را می‌پذیرد. اگرچه ممکن است این امر آسان نباشد، اما اکثر شرکت‌های بیمه موفق خواهند شد راهی به سوی آینده بیمه ترسیم کنند؛ یعنی به جایی که مشتری که محور همه چیز در صنعت بیمه است، در آن قرار دارد.