غول‌های آسیایی حرف اول را در بازار فناوری‌های مالی می‌زنند

فین‌تک 2022 را در آسیا دنبال کنید

فین‌تک در همه نقاط جهان به جریان اصلی تبدیل شده اما آسیا رهبری جهانی را در این زمینه بر عهده گرفته‌است. مطالعات در 27 بازار مختلف نشان می‌دهد آسیا به‌ویژه کشورهای چین و هند، حرف اول را در زمینه فین‌تک می‌زنند.
تاریخ: 08 آذر 1400
شناسه: 327

فین‌تک در همه نقاط جهان به جریان اصلی تبدیل شده اما آسیا رهبری جهانی را در این زمینه بر عهده گرفته‌است. مطالعات در 27 بازار مختلف نشان می‌دهد آسیا به‌ویژه کشورهای چین و هند، حرف اول را در زمینه فین‌تک می‌زنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از مشتریان بزرگسال در چین و هند از خدمات فین‌تک یا همان فناوری مالی به صوررت منظم بهره می‌گیرند. به این ترتیب آسیا در این زمینه سرعت گرفته و به این زودی هم ترمز نخواهد گرفت.

بازار38 میلیارد دلاری

یکی از بازارهای روبه رشد در جهان، بازار فین و فناوری‌های مالی است. براساس گزارش موسسه اینفورما، خدمات مالی دیجیتالی در سال 2019 درآمد 11 میلیارد دلاری را در جنوب شرق آسیا به همراه داشته‌است. انتظار می‌رود این رقم تا سال 2025 با رشد 11 درصد از درآمد کل خدمات مالی، به ارزش 38 میلیارد دلار برسد.

تقاضا برای راهکارهای فین‌تکی بیش از هر زمانی افزایش یافته‌است. به همین خاطر، سال‌های 2021 و 2022 به سال‌های کلیدی برای نوآوری در فین‌تک و حفظ جریان اصلی تبدیل شده‌اند.

جریان‌های اصلی در فین‌تک در حال حاضر امور مالی اتومات، پرداخت‌های موبایلی و البته بلاکچین است. البته همه‌چیز به این‌ها ختم نمی‌شود. واقعیت این است که آسیا بزرگ‌ترین نیروی کاری را در جهان در اختیار دارد و به همین خاطر در بازار فین‌تک نقشی حیاتی را ایفا می‌کند.

راهکارهای پرداخت دیجیتالی

همه‌گیری کرونا بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها را وادار کرد که خدمات مالی اتوماتیک خود را بهبود ببخشند. برای مثال در چین، علی‌پی (Alipay) به عنوان راهکار به کمک کسب‌وکارها به‌ویژه در شهر ووهان (مرکز شیوع کرونا) آمد تا شهر بتواند اقتصاد خود را دوران تعطیلات کرونایی، زنده و سر پا نگه دارد.

مالزی هم در سال 2020 وی‌چت پی (WeChat Pay) را به عنوان راهکار در اختیار کسب‌وکارها قرار داد. در واقع این نخستین کشوری بود که به جزو چین از خدمات وی‌چت برای مبادلات ارزی بهره می‌گیرد. حالا می‌توان انتظار داشت که وی‌چت راهکار خود را در اختیار سایر کشورهای جهان هم بگذارد.

ژاپن در مسیر تراکنش‌های غیر پولی (بدون پول نقد) کمی کندتر بود اما در همین کشور هم در سال 2020 اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین رواج پیدا کردند. راکوتان پی (Rakutan Pay)، لاین پی (LINE Pay) و پی‌پی (PayPay) جزو ابزارهایی بودند که در این کشور مورد استفاده قرار گرفتند. این در حالی است که ژاپن تا دو سال پیش کاملا وابسته به پول نقد بود.

ویتنام بیشترین رشد را در زمینه پرداخت موبایلی تجربه کرده‌است. سال گذشته تعداد کاربران برنامه‌های پرداخت موبایلی در این کشور رشد 24 درصدی داشت. در تایلند هم وضعیت به همین شکل بوده‌است. نرخ نفوذ پرداخت موبایلی در این کشور 67 درصد است. البته چین با نرخ نفوذ 86 درصد، بیشترین میزان پرداخت موبایلی را دارد.

بیش از 150 مورد فراهم‌کننده کیف‌پول‌های الکترونیکی در جنوب شرق آسیا وجود دارند. اکثر این اپلیکیشن‌ها در دست هلدینگ‌ها و غول‌های بزرگ مالی نظیر تن‌سنت (Tencent) چین یا تله‌کام (Telecom) سنگاپور هستند.

بانک‌داری باز

همه‌گیری کرونا باعث شده اپلیکیشن‌های بانک‌داری فین‌تکی هم توسعه پیدا کند. از آن‌جا دسترسی حضوری به بانک‌ها محدود شد، فین‌تک به عنوان راهکار به خدمت بانک‌ها درآمد. بانک‌داری آنلاین هم در این مدت توسعه پیدا کرد.

این جریان با سرمایه‌گذاری‌هایی همراه شد که به توسعه انجامید. برای مثال در سنگاپور نوعی بانک آنلاین به صورت خصوصی-دولتی راه‌اندازی شد که اکنون مردم سنگاپور به کمک آن می‌توانند امور مالی و بانکی خود را از طریق یک پلتفرم انجام دهند.

دیگر کشورهای آسیایی هم به دنبال راهی برای ایجاد بانکداری با ساختار باز هستند. همه این‌ها در زمینه فین‌تک و با راهکارهای فین‌تکی انجام می‌شوند.

افزایش سواد و فراگیری مالی

فراگیری مالی طبق گزارش‌های بانک جهانی جزو روش‌های برتر برای کاهش فقر و بهبود وضعیت اقتصادهاست. نقش صنایع به عنوان رهبران مالی در اقتصادهای نوظهور در این زمینه بسیار پررنگ است.

نرخ سواد مالی در جنوب آسیا جزو پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان است. اما استارتاپ‌های فعال در فین آسیایی به دنبال راهکاری برای بهبود سواد مالی و همچنین افزایش فراگیری مالی در این منطقه هستند.

منظور از فراگیری مالی این است که افراد به خدمات مختلف مالی نظیر پرداخت یا حساب بانکی، دسترسی داشته باشند. برخی از استارتاپ‌ها به دنبال راه‌اندازی اپلیکیشن‌هایی هستند که از طریق بازی، سواد مالی را در میام مردم بالا می‌برند.

حتی برخی استارتاپ‌ها تلاش‌هایی داشته‌اند که به افزایش فراگیری مالی هم کمک می‌کند. برای مثال اپلیکیشن جف (Jeff) در ویتنام، طوری راه‌اندازی شده که همه افراد بتوانند از خدمات وام و تسهیلات بانکی برخوردار شوند، به‌ویژه افرادی که در سیستم بانک‌داری سنتی، پذیرش نمی‌شوند.

(برای آشنایی با کمک‌های فراگیری مالی به صنعت بیمه، اینجا کلیک کنید).

رشد بلاکچین و رمزارز

اگر به دنبال آینده بلاکچین و رمزارزها هستید، چشم به آسیا بدوزید. طبق گزارش نزدک بیش از 31 درصد از تراکنش‌های رمزارزها در فاصله سال‌های 2019 تا 2020 در شرق آسیا صورت گرفته‌اند.

آسیا به کانونی برای ماین (استخراج) رمزارز تبدیل شده‌است. چین در این زمینه پیش‌تاز است. کره جنوبی هم بیشترین نرخ بهره‌گیری از آلت‌کوین‌ها را دارد. به این ترتیب فین‌ک در این زمینه در آسیا حرف اول را می‌زند.

بهره‌گیری از خدمات فین‌تک در آسیا تازه ابتدای راه است. حالا فین‌تک وارد زندگی روزمره مردم در آسیا شده‌است. انتظار می‌رود تا سال 2025 رشد سالانه فین‌تک در این منطقه به 72.5 درصد برسد. کشورهای غربی در این زمینه به سادگی نمی‌توانند حریف آسیایی‌ها شوند.

موضوعات :
در همین رابطه