به گزارش اینشورتک، به نقل از راهپرداخت، سیودومین همایش ملی و سیزدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه با حضور مرکز نوآفرینی و شتابدهنده پلنت و چهار استارتاپ آن، شامل میکروبیمه، عمرافزا، اسمارتراید و پارابیمه، در روز سهشنبه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۴ در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار گردید. در حاشیه این همایش، مصاحبههایی با ارشد حسینی، مدیرعامل مرکز نوآفرینی بیمه و مالی پلنت؛ مهشید جلیلوند، کارشناس ارشد مرکز رشد پلنت؛ الهام حیدری شهابی، همبنیانگذار استارتاپهای سلامت دیجیتال پلنت؛ سیدمحمد قاضی، همبنیانگذار اسمارتراید؛ علی هادیپور، همبنیانگذار پارابیمه؛ و سینا جوادی، سرپرست واحد خلاقیت و اکتشاف پلنت، انجام شد. در این مصاحبهها، هر یک از این افراد به بیان رویکردها و فعالیتهای خود در حوزه نوآوری بیمهای پرداختند.

پلنت در مسیر تقویت نوآوری در صنعت بیمه
ارشد حسینی، مدیرعامل مرکز نوآفرینی و شتابدهنده پلنت، در حاشیه نمایشگاه بیمه و توسعه اظهار داشت که پلنت با هدف نمایش بخشی از نوآوریها و دستاوردهای خود در این رویداد حضور یافته است. وی توضیح داد: «این نمایشگاه بهعنوان ویترینی برای معرفی نوآوریها و دستاوردهای صنعت بیمه عمل میکند و پلنت نیز بهعنوان یکی از اولین و تأثیرگذارترین مراکز نوآفرینی در این صنعت، تلاش داشت محصولات، پروژهها و فعالیتهای خود را به مخاطبان تخصصی ارائه کند».
حسینی همچنین تأکید کرد که این رویداد فرصتی است تا پلنت بتواند ارتباطی مستقیم میان استارتاپها، کارشناسان و بدنه دانشی صنعت بیمه برقرار کند و بازخوردهای اولیه، پیشنهادهای اصلاحی و حتی مسیرهای توسعه کسبوکار را از فعالان این حوزه دریافت کند.

ارشد حسینی، مدیرعامل مرکز نوآوری و شتاب دهنده پلنت
او افزود که نمایشگاه برای استارتاپهای پلنت دو فایده کلیدی دارد: «نخست، ایجاد یک بستر اولیه برای معرفی و دیدهشدن؛ و دوم، اعلام حضور رسمی در صنعت بیمه». حسینی افزود آشنایی سایر شرکتهای بیمه با نوآوریها و دستاوردهای پلنت میتواند به دو نتیجه عمده منتهی شود: «همکاری مستقیم یا الهامگیری و تکرار همان مسیر نوآورانه توسط سایر بازیگران. به گفته او، هر دو حالت برای پلنت ارزشمند است، زیرا رسالت این مرکز توسعه نوآوری در صنعت بیمه است».
در پایان، مدیرعامل پلنت تصریح کرد که دریافت بازخوردهای داخلی و خارجی از شرکتهای بیمه یکی از اهداف اصلی حضور در این رویداد بوده و تیم پلنت از دستیابی به این تعاملات و بازخوردها خوشنود است.
میکروبیمه؛ پلتفرمی برای شفافسازی هزینهکرد بودجه مسئولیت اجتماعی در بیمه
میکروبیمه بهعنوان یک پلتفرم شفاف، امکان اتصال بودجههای مسئولیت اجتماعی شرکتها به بیمه درمان خانوادههای نیازمند را میسر میکند. میکروبیمه یکی از استارتاپهای زیرمجموعه پلنت است که در نمایشگاه بیمه و توسعه حضور پیدا کرده بود. مهشید جلیلوند، کارشناس ارشد واحد اکتشاف و خلاقیت پلنت، در حاشیه همایش بیمه و توسعه درباره این استارتاپ توضیح داد: «میکروبیمه استارتاپی است که بودجههای مسئولیت اجتماعی شرکتها را به خرید بیمه برای افراد نیازمند اختصاص میدهد.

مهشید جلیلوند، کارشناس ارشد مرکز رشد پلنت
او توضیح داد: «میکروبیمه با همکاری خیریههای مختلف، افراد نیازمند را شناسایی کرده و از طریق ارائه داشبوردهایی به شرکتها، این امکان را فراهم میآورد که بودجه خود را ثبت کنند، اولویتبندی انجام دهند و بهصورت شفاف مشاهده کنند که این بودجه صرف چه افرادی و چه نوع بیمهای شده است».
جلیلوند در مورد دلیل حضورشان در این نمایشگاه گفت: «ما در دو سطح، هم در تأمین بودجه و هم در طراحی طرحهای بیمهای با شرکتها همکاری میکنیم. هدف از حضور ما در نمایشگاه، جذب بودجه مسئولیت اجتماعی و جلب همکاری بیمهگران است».
عمرافزا؛ ارتقای سلامت و افزایش طول عمر
یکی دیگر از استارتاپهای پلنت، عمرافزا است که با رویکرد ارتقای سلامت و افزایش طول عمر، محصولات و خدماتی را برای بهبود کیفیت زندگی مشتریان خود در نمایشگاه بیمه و توسعه به نمایش گذاشت. الهام حیدری شهابی، همبنیانگذار استارتاپهای سلامت دیجیتال مرکز نوآوری پلنت، در حاشیه نمایشگاه بیمه و توسعه توضیح داد: « ما در عمرافزا در حوزه سلامت دیجیتال بر افزایش طول عمر سالم کار میکنیم و تلاش داریم مفهوم بیمه عمر را از حالت مشروط به مرگ، به بیمهای مشروط به حیات تغییر دهیم. هدف ما ارائه محصولاتی است که بر بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری تمرکز دارند.»

الهام حیدری شهابی، همبنیانگذار استارتاپهای سلامت دیجیتال مرکز نوآوری پلنت
او افزود: «حضور در نمایشگاه بیمه و توسعه برای ما فرصتی است تا این رویکرد جدید را به شرکتهای بیمه و ذینفعان معرفی کنیم و امکان جذب کاربران و ایجاد همکاریهای جدید را فراهم کنیم».
اسمارت راید؛ تشویق رانندگی ایمن با پاداش
اسمارتراید یکی دیگر از استارتاپهای پلنت است که با شعار «رانندگی خوب شایسته دریافت جایزه است»، سیستمی را معرفی کرده که در آن رانندگان با انجام رانندگی ایمن، امتیاز کسب کرده و جوایز ارزشمندی دریافت میکنند. سیدمحمد قاضی، همبنیانگذار استارتاپ اسمارتراید، در حاشیه نمایشگاه بیمه و توسعه اظهار داشت: « در کشور ما هر نیمساعت یک نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهد و سالانه حدود ۲۲ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته میشوند. اسمارتراید با هدف کاهش این آمار، رانندگی ایمن را تشویق میکند و به کاربرانی که رانندگی کمخطر و استاندارد دارند، پاداش میدهد.»

سیدمحمد قاضی، همبنیانگذار استارتاپ اسمارتراید
قاضی توضیح داد: «کاربران با نصب اسمارتراید ارزیابی میشوند، نمره دریافت میکنند و براساس این نمره جوایز متنوعی به آنها تعلق میگیرد. هدف ما ایجاد انگیزه برای بهبود رفتار رانندگی است تا در نتیجه، به ایمنتر شدن جامعه کمک کنیم».
او در خصوص دلیل حضور این استارتاپ در نمایشگاه افزود: «هدف اصلی ما همکاری با شرکتهای بیمه است. اسمارتراید میتواند با کاهش رفتارهای پرخطر، خسارات بیمهای را نیز کاهش دهد و برای شرکتهای بیمه ارزش افزوده ایجاد کند.»
پارابیمه؛ بیمه پارامتریک همتابههمتا برای کشاورزان
پارابیمه، یکی از استارتاپهای پلنت، با تمرکز بر ارائه بیمه پارامتریک همتا به همتا برای محصولات کشاورزی، راهکاری نوآورانه برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی عرضه میکند. علی هادیپور، همبنیانگذار استارتاپ پارابیمه، در حاشیه نمایشگاه بیمه و توسعه گفت: « ما در پارابیمه یک مدل بیمه بازرگانی برای بخش کشاورزی توسعه دادیم تا ریسکهای کشاورزان بهدرستی پوشش داده شود. در حال حاضر فقط صندوق بیمه کشاورزی بیمهگری انجام میدهد که این پوشش هم ناقص است؛ تمام سرمایه بیمه نمیشود، ارزیابی خسارتها دقیق نیست، پرداختها با تأخیر انجام میشود و خسارتها عمدتاً بهصورت عمومی و منطقهای بررسی میشود. ما در پارابیمه با استفاده از دادهها و تصاویر ماهوارهای، اطلاعات هواشناسی و مدلهای هوش مصنوعی، خسارتها را بهصورت پارامتریک و خودکار ارزیابی میکنیم تا پرداخت خسارت با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.»

علی هادیپور، همبنیانگذار استارتاپ پارابیمه
او در مورد مدل کسبوکار پارابیمه توضیح داد: «ما بهصورت یک صندوقگردان و در قالب مدل همتابههمتا عمل میکنیم؛ ریسک یک گروه مشخص از کشاورزان را در یک منطقه مشخص برمیداریم و مدیریت ریسک آنها را برعهده میگیریم و در قبال این مدیریت ریسک کارمزد دریافت میکنیم. از آنجایی که بسیاری از شرکتهای بیمه حاضر نبودند بهعنوان بیمهگر بازرگانی وارد حوزه کشاورزی شوند، از طریق آییننامه ۱۰۵ بیمه مرکزی، مجوز مدل مدیریت ریسک بهصورت داخلی و همتابههمتا را دریافت کردیم. حضور ما در نمایشگاه بیمه و توسعه با این هدف بود که صنعت بیمه بیشتر با بیمه کشاورزی آشنا شود، امکان گفتوگو درباره بیمههای اتکایی فراهم شود و بتوانیم ریسک خودمان و ریسکی را که صندوق برعهده دارد با شرکتهای بیمه به اشتراک بگذاریم».
نقش پلنت در شتابدهی و ارزیابی ایدههای نوآورانه
سینا جوادی، سرپرست واحد خلاقیت و اکتشاف پلنت، در حاشیه نمایشگاه بیمه و توسعه اشاره کرد: «هدف ما از حضور در این رویداد، ترویج و معرفی ایدههایی بود که در پلنت مستقر هستند. ما با تجربه، ارتباطات و تخصص موجود در مجموعه، به استارتاپها کمک میکنیم مسیر رشد خود را سریعتر طی کنند؛ از تست و بازارسنجی گرفته تا توسعه محصول و در نهایت ورود به مرحله رشد. در بسیاری از موارد حتی فرآیند جذب سرمایه را نیز برای آنها تسهیل میکنیم».

سینا جوادی، سرپرست واحد خلاقیت و اکتشاف پلنت
او درباره نحوه همکاری پلنت با صاحبان ایده گفت: «ما ابتدا ایدهها را در مرحله غربالگری اولیه بررسی میکنیم، زیرا آنچه در ذهن صاحبان ایده است معمولاً فاصلهای با نیاز واقعی بازار دارد. ارزیابی اولیه را براساس تجربه و شناختی که از بازار داریم انجام میدهیم. سپس برای آنها مجموعهای از تستهای واقعی طراحی میکنیم تا با هزینه کم و سرعت بالا وارد بازار شوند و مشخص شود محصول واقعاً مورد نیاز کاربران هست یا خیر. اگر نتیجه مثبت باشد، براساس دادههای بهدستآمده محصول را توسعه میدهیم؛ توسعهای که شامل ارتقای فنی، مقیاسپذیری و رعایت استانداردهای IT است تا محصول بتواند ظرفیت پاسخگویی به تعداد بالای کاربران را داشته باشد. اگر نتیجه منفی باشد، استارتاپ یا مسیر خود را تغییر میدهد یا متوقف میشود».
جوادی همچنین اشاره کرد «نمایشگاه بیمه و توسعه فرصتی مناسب برای دیدهشدن استارتاپها و ایجاد دسترسی بیشتر به ذینفعان و فعالان صنعت بیمه است و میتواند به شکلگیری همکاریهای جدید کمک کند».
